Szerző: Dojcsák Dániel

2011. június 6. 12:08

Terjeszkedik a Google like-gombja

Márciusban indult el a Google egy új szolgáltatása, ami a Facebook Like gombra igyekezett méltó választ nyújtani. A +1 gombbal a felhasználók jelezhetik, hogy a kereső találati listájában felbukkanó linkek közül melyiket találják hasznosnak. Ezzel javulhat a találati lista relevanciája, másrészt az ismerőseink, barátaink láthatják, ha mi már ajánlottunk egy találatot, s ők is bátrabban kattintanak rá.

A keresőbe viszont igen kevesen térnek vissza, hogy a jó és hasznos találat tényét jelezzék, ami rontja a +1 perspektíváit. Várható fordulat volt, hogy a Google is követi a Facebook példáját és kimerészkedik a teljes webre és lehetővé teszi a webmestereknek, hogy saját oldalukon elhelyezzék a Like gomb mellé a +1 gombot is.

A felhasználók ezután valószínűleg egyre több helyen találkoznak majd a Google eszközével, kisebb és nagyobb oldalakon egyaránt. Az indulásra a Google össze is gereblyézett tíz tartalomszolgáltatót, amelyeknél megtalálható lesz a +1 gomb minden oldalon. A listán ott szerepel a Mashable, a TechCrunch, az O’Reilly, a Huffington Post, de a Reuters, a Washington Post és a Bloomberg is. Várhatóan a kiemelt partnerek száma is bővül majd, de a forgalomra éhes, direkt forgalmat generálni nem képes oldalak bizonyára ezrével integrálják majd ezt is saját kódjukba.

Közösségépítés a hátsó kertben

Ezen felül a Google saját területein is beépíti a +1-et, így az Android Market, Blogger, YouTube és a termékkereső oldalain is feltűnik majd a gomb. A működése nem bonyolult, szinte észrevétlen, még az a visszatartó erő sincs, mint a Like gomb esetén, aminek túlhasználatával teleszemeteljük saját Facebook-falunkat, megőrjítve barátainkat. A +1 gombra nyomva egyszerűen csak jelezzük, hogy ez egy jó találat, ami a későbbiekben a saját kereséseink eredményeit is befolyásolja majd, továbbá az ismerőseink találati listájában is látszik, hogy ez nekünk is tetszett és persze a Google elemzőalgoritmusai is tanulnak belőle.

Azon weboldalak, amik beillesztik a +1 gombot, vállalják, hogy minden egyes lapletöltésüket a Google szerverei is naplózzák, ugyanúgy, mint a Facebook Like gomb esetében, az eredményeket, trendeket, viszont nem látja majd a szolgáltató. A tartalomszolgáltató számára kissé olyan helyzet ez, mintha úgy fűzne be Google Analytics kódot az oldalába, hogy a statisztikai oldalakat nem éri el. Tény, hogy a Like és a +1 gomb is segíthet a tömegeknek eligazodni az irdatlan mennyiségű információ között a weben, de a tartalomszolgáltatók felé általában kis mennyiségű forgalmat hoz, ahol nem, ott pedig függőséget alakít ki.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Magyarországon a Facebook megosztás és Like néhány oldal esetében bizonyult tömeges behúzó erőnek, ezek többsége a blog.hu alatt üzemelő vicces oldalak egyike, mint az azpara.blog.hu. A néhány ilyen oldal jelenléte húzta fel a blog.hu-t Magyarországon a leglátogatottabb szájtok listájának elejére, de nem meglepő módon a többi, már meglévő, működő blogot alig befolyásolta, elhanyagolható extra forgalmat generált a Facebook Like, s csak a kifejezetten a hálózatos hatásra és az olcsó népszerűségre törekvő oldalak esetén robbant nagyot. Webmesterként erre alapozni veszélyes döntés, nem biztos, hogy a néhány tucat Like miatt megéri egy külső szolgáltatónak odaadni az összes forgalmi adatot, s átszoktatni a törzsközönséget is a megosztásalapú látogatásra a direkt helyett.

Nem túl csábító

A Google +1 helyzete hasonló, hiszen a tartalomszolgáltató felé itt sem tisztázott, hogy pontosan milyen előnyökhöz jut az implementálást követően. Az pedig, hogy a találati listákban az emberek látják egy-egy ismerősük nevét, az igen sovány érv egy külső oldalon, külső szolgáltatónál futó kód bekötésére, még akkor is, ha a Google Analytics már egyébként is behálózta az adott oldalt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról