Szerző: Bodnár Ádám

2011. augusztus 3. 10:28

Innovatív-e a Microsoft?

Sokan már temetik a Microsoftot, leírják a céget, azt mondják, nem innovatív, képtelen a megújulásra. Még olyanok is vannak, akik Steve Ballmer távozását követelik vagy a feldarabolást sürgetik. Hogy jutott el idáig a világ legnagyobb szoftvercége?

Az elmúlt 10 évben az IT-piac nagyot változott, a vállalatok helyett a lakossági felhasználók kerültek a középpontba, ahogy az elektronikus készülékek bárki számára hozzáférhetőek lettek és a világ mind nagyobb részén vált a mindennapok részévé a szélessávú internet. Ennek a fordulatnak azok a cégek voltak a nyertesei, amelyek a kezdetektől a lakossági igényekre céloztak (pl. Apple), vagy amelyek az online forradalmat lovagolták meg (Google, Facebook).

Történelmi örökség

A Microsoft története összeforrt a PC-kével, a PC-k története pedig az ezredfordulóig jobbára a vállalatokról szólt - Redmond számára történelmi örökség a vállalatok igényeinek kielégítésére való törekvés. A Microsoft-termékek túlnyomó többsége vállalatoknak készül, csak kevés akad közöttük, amely kimondottan a lakosságra céloz - ilyen például az Xbox 360, a Windows Phone 7, a Hotmail, illetve a Live szoftverek és szolgáltatások. A cég öt nagy üzletágából három (Windows, Business Division, Servers and Tools) főképp a cégekre koncentrál, még ma is ezek adják a Microsoft bevételének több mint 80 százalékát és az üzemi eredmény több mint 90 százalékát. (Bár a Windows és Office jelentős bevételt generál a lakossági szegmensben is, mégse lehet mondani, hogy ezek lakossági termékek lennének, a fejlesztésük irányait legalábbis nem az otthoni használat határozta meg eddig.)

A fontos piacokért megvívott háborúkban Redmond a győzelmét legalább annyira köszönhette versenytársai botlásainak mint saját innovációs és végrehajtási képességeinek. A Windows győzött az IBM OS/2 felett, mert az utóbbit futtató PS/2-t az IBM zárt rendszerként képzelte el és licencdíjat kért a hardvercégektől, hogy gyárthassák. A Word és az Office azért lehetett sikeres, mert a rivális WordPerfectből sokáig nem jelent meg Windowson futó verzió. A szerverek terén azért is tudott megkapaszkodni a Windows, mert a piac 90 százalékát uraló Novell szilárdan kitartott az IPX/SPX protokoll mellett és csak későn épített TCP/IP támogatást a NetWare-be, illetve nem ismerte fel az igényt a NetWare általános alkalmazásszerverként történő használhatóságára. Az Internet Explorer nem csak azért tudott elterjedni a böngészőpiacon, mert a Windows része volt, hanem mert a rivális Netscape éveket késett a 4.0 verzióval. Az Xbox 360 sikerének jelentős tényezője volt a PlayStation 3 megjelenésének csúszása, amelyet a Blu-ray meghajtóba szánt diódák hiánya okozott.

Nem érti a fogyasztókat a Microsoft

A sort még lehet folytatni, de felesleges. Ez jobbára a 90-es évek története, az ezredforduló óta azonban új szelek fújnak az IT-piacon. Többé már nem a vállalatoknál használt termékek kerülnek be az otthonokba (mint a PC, a nyomtató, a mobiltelefon), hanem épp ellenkezőleg, az otthon használt technológiák épülnek be a cégek életébe - jó példa erre az iPhone, az iPad, a webes levelezők, a céges blogok, vagy a Facebook és a Twitter nyomdokain kifejlődő vállalati közösségi szolgáltatások. És éppen ezek a termékek, szolgáltatások azok, amelyek rámutatnak, a vállalatokra koncentráló Microsoft mennyire nem érzi a fogyasztói piacot. Az iPhone 2007-es megjelenését Steve Ballmer például kinevette, meg volt róla győződve, hogy a készüléket magas ára és a billentyűzet hiánya miatt nem fogják szeretni a vállalatok.

02:23
 

Ballmer Laughs at iPhone

Még több videó

Talán nem is szerették. De pont az iPhone, az iPad és az Android térnyerése mutatja jól, mekkora hatalma van a fogyasztóknak akkor, amikor vállalati beszerzésekről van szó: fontos egy terméknél a robusztusság, a megbízhatóság és a biztonság, de még fontosabb a kinézet, a kényelem, az egyszerű használhatóság, a szexiség. A dolgozók ugyanazokat a termékeket szeretnék használni a munkahelyükön, amit megvettek otthonra - a cégvezetők és az alkalmazottak előbb-utóbb kibulizzák az informatikai részlegtől, hogy iPhone-jukról, iPadjükről vagy androidos mobiljukról is elérjék a vállalati leveleket, adatokat, hiába biztonságosabbak a BlackBerryk vagy strapabíróbbak a Nokiák. A tabletek és okostelefonok így már nem csak az otthonokban, hanem a vállalatoknál is fenyegetik a PC-ket.

A zuhanórepülésben levő RIM-hez vagy a padlóra került Nokiához hasonlóan a Microsoft sem tanulta még meg, hogyan értsen szót a végfelhasználóival - a termékek fejlődési irányvonalait eddig jobbára partnercégek határozták meg, az új képességek tervezésekor pedig nemigen vették figyelembe, mi az ami tényleg tetszene a felhasználóknak. Hogy a megváltozott körülmények közepette mennyire nem működnek a piacon a vállalatokra szabott termékek, azt jól mutatja a Windows Vista kudarca, amit csak a vállalatok számára releváns újdonságokkal próbált meg eladni a Microsoft - a fokozott biztonságról, titkosítási funkciókról vagy jobb felügyelhetőségről szóló üzenetek tompán puffantak a fogyasztókon.

Mindent átsző a politika

A Microsoft a 90-es és 2000-es évek diadalmenete közepette elképesztő mennyiségű készpénzt termelt ki - az Apple bevételarányosan még most, sikerei csúcsán is kevesebb profitot realizál mint a Ballmer-birodalom. Az anyagi háttér és a hajlandóság egyaránt megvan az innováció támogatására, a Microsoft 1991 óta egy önálló, globális Research részleget is működtet, ahol az informatikához a legkülönbözőbb módon kapcsolódó területeken folynak kutatások. A vállalat a legutolsó lezárt pénzügyi évében bevételének több mint 12 százalékát, 9 milliárd dollárt fordított kutatás-fejlesztésre és tavaly csak az IBM és a Samsung jegyzett be több szabadalmat nála. Szürkeállományból tehát nincs hiány, kritikus kérdés azonban, hogy az újítások hogyan találnak maguknak utat a termékekbe és így a piacra, hogy aztán profittá alakuljanak.

A válasz az, hogy lassan és rögös utakon. A Microsoft az alapítás óta eltelt 36 év alatt túl naggyá vált ahhoz, hogy gyorsan változzon. Könnyű lenne mindezt a létszám növekedésével bizonyítani, de ez önmagában félrevezető, hiszen a vállalat az elmúlt években számtalan új termékkel állt elő és új piacokra lépett be, amelyekhez szüksége volt megfelelő humánerőforrásra is. Az igazi gond, hogy a cégnél nem a mérnökök, fejlesztők, értékesítők vagy marketingesek száma nőtt leginkább, hanem a középvezetőké - egy Microsoft-alkalmazott elmondása szerint a cégnél töltött évei alatt négy lépéssel került távolabb az elnök-vezérigazgatótól a vállalati hierarchiában, vagyis ennyi középvezetői szint épült ki közé és Bill Gates, illetve Steve Ballmer közé. Ez az innovativitás, illetve a piaci változásokra való reagálás képessége szempontjából egyértelműen káros: egy jó ötlet sokkal nehezebben tör magának utat felfelé és a stratégiai döntések is sokkal nehezebben szivárognak lefelé.

A történelmileg sikeres részlegekért és termékekért, például a Windowsért és az Office-ért felelős vezetők túl nagy befolyással bírnak a cégen belül: elég hatalmuk van ahhoz, hogy elfojtsák a (személyes vagy szervezeti) érdekeiket sértő ötletek kibontakozását, vagy kisajátítsák és beolvasszák őket még akkor is, ha más részlegek termékeiben jobban tudnának működni. Az új, formabontó ötletekkel előálló dolgozók a belső politikai csatákban frusztrálódnak,  elvesztik motivációjukat és végül elhagyják a céget, miközben izgalmas ötletek tűnnek el az asztalfiókokban, vagy silányulnak középszerű, érdektelen termékekké. Nem véletlen, hogy a közelmúltban az internetre került, különféle IT-cégek szervezeti felépítését kifigurázó rajz a Microsoft esetében így fest:

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A hatalmas installált bázis szintén gátolja az újítások kibontakozását. A Microsoft termékeinek zöménél elsődleges szempont a folytonosság, vagyis a visszamenőleges kompatibilitás, a partnerek és az ügyfelek által korábban felhalmozódott tudás értékének megőrzése. Ez már önmagában hatalmas akadályt gördít a folytonosságot megtörő (diszruptív) innovációk elé, amik hiába előremutatóak, szenzációsak, gyors bevezetésük elfogadhatatlan költségeket okozna a Microsoft, a partnerei és a vállalati ügyfelek számára.

A Microsoft bevételének és nyereségének zömét adó cégek és szervezetek a kiszámítható ütemű fejlesztéseket szeretik és ha beruháznak valamire, abból szeretnék az utolsó fillér megtérülést is kicsikarni. Ez a felhasználói kör nem akar (és képtelen is lenne) a jelenleginél gyorsabb ütemben új operációs rendszereket, irodai csomagokat vagy szervertermékeket bevezetni, legyenek azok bármilyen jók vagy innovatívak - ezt a problémát frappánsan kezelik a szoftverszolgáltatások (pl. Office 365, Dynamics CRM online), amelyek felé a Microsoft igen erős elkötelezettséggel fordult az elmúlt években. Egy szolgáltatott szoftver esetén az ügyfél minimális saját erőfeszítéssel tud verziót váltani.

Kit érdekel a Windows?

A Microsoft komoly percepciós problémával is küzd - az általa kifejlesztett üzleti szoftverek lehetnek akármilyen innovatívak, a tömegek számára nem relevánsak, a lakossági szinten is befogadható újdonságok (pl. Surface, Worldwide Telescope, PhotoSynth, Windows Phone 7) pedig Redmond minden erőfeszítése ellenére is csak korlátozott figyelmet kapnak a médiában az Apple, a Google vagy a Facebook újításai mellett. Valószínű kevesen tudják például, hogy a Kinect a történelem legjobb kereskedelmi rajtot vevő elektronikai terméke, eladásai időarányosan felülmúlják még az Apple iPadét is.

A fentiekre a leginkább kézenfekvő magyarázat, hogy a Microsoft annak ellenére nem "love brand", hogy a világ PC-inek 92-95 százalékán Windows fut és ezzel a PC-s operációs rendszerek kvázi szabványa. A Windows vitán felül a legelterjedtebb szoftver a Földön, világszerte 1,5 milliárd körüli felhasználóval, azonban a legtöbb vásárló számára teljesen érdektelen: senki sem vesz azért PC-t, hogy csak az operációs rendszert futtassa rajta. Következésképpen kevesen is vannak a Windows-rajongók vagy akikből a Microsoft bármilyen szinten érzelmet vált ki - az emberek jobbára közönyösek iránta, ellentétben például az Apple-rajongók népes táborával. A csata pedig elsősorban nem a laborokban, a fejlesztőmérnökök között zajlik, hanem a vásárlók fejében: az innovációs képesség mellett legalább annyira ha nem jobban számít, hogy a vásárlók melyik céget tartják innovatívnak.

Pénz, paripa, fegyver van, csak akarni kell?

Redmond látszólagos képtelensége a megújulásra leginkább az ultramobil eszközök szegmensében érhető tetten - jogosan lehet a Microsoft szemére vetni, hogy kiengedte a kezéből a kezdeményezést a piacot átformáló tablet PC-k és az okostelefonok területén, ahol pedig úttörő volt a maga idejében. Sok más céghez hasonlóan valószínűleg a Microsoft sem látta, hogy az iPhone és az iPad megjelenése mennyire felforgatja a piacot, felpörgeti az okostelefon- és tableteladásokat, és így 2011-ben majdnem kétszer annyi okostelefon és tablet fogy mint PC. Ezeket a területeket olyan cégek és technológiák dominálják ma, amelyek legfeljebb ötlet szintjén léteztek ez ezredfordulón - a csőd széléről visszatérő, PC-gyártóból a szórakoztató elektronika felé forduló Apple, és az Androidot felvásárlással megszerző, bevételeit hirdetésből szerző Google.

A Microsoft mint platformszállító számára az iOS és az Android szélsebes térnyerése két okból is fáj. Egyrészt az ultramobil eszközök tömegessé válásával kialakult két hatalmas ökoszisztéma, amelyek teljesen Microsoft-mentesek. Évi több százmillió olyan okostelefon és tablet fogy, amelyekhez Redmondnak semmi köze, nem szállít hozzá szoftvert, nem ad el fejlesztői eszközt, legfeljebb nyomokban háttérinfrastruktúrát - ez hatalmas piac, amiből egy platformszállító nem maradhat ki. Másfelől az okostelefonok és a tabletek hosszú távon a PC-kkel versenyeznek hogy elsődleges személyi információs eszközzé váljanak, így közvetlen fenyegetést jelentenek a Windowsra.

A Windows Mobile felett jócskán eljárt az idő, legnagyobb előnye, a (visszamenőleges) kompatibilitás a legnagyobb hátrányává, a fejlődést leginkább visszahúzó tényezővé vált - nem véletlen, hogy a Windows Phone 7 teljesen szakított elődjével és a piacon található más megoldásokkal is, teljesen önálló úton indulva el - innovativitása nehezen vitatható. Ez a piaci adatokban egyelőre kevéssé látható, de a rendszer még nincs egy éves - időarányosan a Windows Phone 7 így is jobban fogy az Androidnál. A Microsoft eztán összeállt a bajba került Nokiával - a megállapodás keretében több millliárd dollárt fizetve -, így a saját platform nélküli legnagyobb okostelefon-gyártókat (Nokia, Samsung, LG, HTC) már a partnerei között tudhatja.

Hogy visszaverje a rivális Android és iOS támadását, a következő generációs Windowst a Microsoft az ARM utasításkészlet-architektúrára is elkészíti, így elméletben nem lesz akadálya annak, hogy a Windows behatoljon az ultramobil szegmensbe, ahová az x86 chipek az Intel minden igyekezete ellenére még nem érnek el. Ha pedig az Intel fejlesztési 2013-2014 táján valóban beérnek, az okostelefonok és tabletek világában újraalakulhat a Wintel szövetség, az ultramobil eszközöktől a szerverekig azonos utasításkészlet-architektúrán (x86) azonos szoftverplatformot (Windows 8) kínálva egy minden eddiginél nagyobb és a fejlesztők számára vonzóbb ökoszisztémát hozva létre.

Semmi hirtelen mozdulat

Ha a Microsoft elhatározza, hogy meghódít egy piacot, akkor hatalmas erőforrásokat, mérnökök százait vagy akár ezreit és óriási tőkét tud mozgósítani, hogy a technológiai fejlesztéseket és a kapcsolódó marketing-tevékenységet finanszírozza - a történelem azonban már számtalanszor megmutatta, hogy a rendelkezésre álló erők mozgósítása nem elég, ha a kijelölt irányok rosszak. A jó irányba állásnak már látni a jeleit, érezni az előszelét: az újszerű és izgalmas Windows Phone 7 vagy éppen a Windows 8 nemrégiben bemutatott felülete egyaránt azt sugallja, a Microsoftnál is megértették az új idők szavát, fontos lett a jó kinézet, a könnyű használhatóság, a szexiség. Olyan innovációk vannak készülőben, amelyeket a fogyasztók is be tudnak fogadni és végül talán meg is kedvelik a céget.

Egy biztos: a folytonosságot váró ügyfelek tömege miatt nem működhet a Microsoftnál egy olyan, "élve boncolós" stratégiai irányváltás mint amilyenen épp most esik át a Nokia, amin pár éve keresztülment a Motorola vagy amelyet a 90-es években végrehajtott az Apple. Ne gondoljuk azonban, hogy nem ugyanezzel, az innovátor dilemmájának nevezett problémával fognak szembesülni a ma izgalmasnak, formabontónak, a piacot felforgatónak tartott cégek akkor, amikor 1,5 milliárdnál is több felhasználójuk lesz.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról