Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Dolgozóinak tizedétől válik meg a Research In Motion

Bodnár Ádám, Koi Tamás, 2011. július 25. 16:42
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Nem bírja az iOS és az Android oldaláról érkező nyomást a BlackBerryket gyártó kanadai Research In Motion. A vállalat június közepén a vártnál rosszabb negyedéves eredményeket jelzett, ma pedig közölte, 2 ezer dolgozóját bocsátja el, a leépítés után a létszám nagyjából tizedével lesz kisebb.

Kétezer, bizony, dalolva ment...

Alkalmazottainak 10 százalékát bocsátja el a Research In Motion. A cég közleménye szerint "meg kell hozni ezt a kényszerű lépést a vállalat hosszú távú sikerei érdekében." A legutóbbi negyedévben a társaság bevétele 16 százalékkal 4,9 milliárd dollárra nőtt éves szinten, az üzemi eredménye viszont 16 százalékkal 897 millió dollárra apadt, nettó profitja pedig 13 százalékkal 695 millió dollárra csökkent. Három hónap alatt 13,2 millió BlackBerryt értékesített a RIM, miközben a piac 50-60 százalékkal bővült, vagyis a cég részesedést veszít, amit árcsökkentéssel próbál meg ellensúlyozni, hasztalan. Az előrejelzés szerint a jelenleg is tartó, augusztusban véget erő negyedévben csökkenni fog a RIM forgalma éves szinten, amire 9 éve nem volt példa - a bevétel 4,2-4,8 milliárd dollár között várható, mivel késnek az új fejlesztésű okostelefonok.

Az előző negyedéves mutatók közzétételekor a RIM már belengette, hogy leépítést tervez, azonban nem közölte, mennyivel kurtítja meg a létszámot. Ma kiderült hogy jelentősen, minden tizedik dolgozónak csomagolnia kell, de hogy az elbocsátások pontosan milyen pozíciókat érintenek, arról továbbra sem beszélnek a cégnél - a dolgozók közel fele a Toronto melletti Waterlooban tevékenykedik. A RIM szeptember 15-én hozza nyilvánosságra jelenlegi pénzügyi negyedévének mutatóit, ekkor közli azt, hogy az elbocsátások mekkora költséggel járnak. Az érintett alkalmazottakat a héten kezdi el értesíteni a cég.

A mennyből a pokol szélére

Az iPhone által felpörgetett okostelefon-piacon eleinte rendkívül jól szerepelt a RIM: forgalma az elmúlt négy pénzügyi évben több mint háromszorosára emelkedett, ezzel párhuzamosan a létszám is folyamatosan bővült, mára megközelíti a 19 ezer főt. Sikerei csúcsán a RIM piaci értéke megközelítette a 80 milliárd dollárt, mára ez 14 milliárd dollárra zuhant - a társaság részvényei 2011 eleje óta 52 százalékot vesztettek értékükből. A leépítés bejelentésére a RIM-papírok néhány óra alatt több mint 2 százalékot estek.

A RIM pénzügyi teljesítménye

A RIM nem tudott időben reagálni az iOS és az Android előretörésére, a BlackBerry OS elvesztette piacvezető pozícióját az Egyesült Államokban és a többi régióban is egyre inkább visszaszorul a potens versenytársakkal szemben. A cég láthatóan későn ismerte fel, milyen fenyegetést jelentenek számára a lakossági szegmens felől támadó ellenfelei és, mennyire sikeresek lesznek az érintőképernyős okostelefonok és hogy milyen fontosak a jó fejlesztői eszközök és fejlesztői támogatás. Ahogy az okostelefon megszűnt a vállalatvezetők és geekek drága kiváltsága lenni és megjelent a hétköznapokban, a RIM már nem takarózhat azzal, hogy vállalati készülékeket gyárt.

Elfogyott a lőszer

Az adatokat a cég szervereiről tömörítve az okostelefonokra küldő BlackBerry szolgáltatás révén a RIM készülékei nagy népszerűségre tettek szert az Egyesült Államokban az évezred elején, amikor még nem voltak elterjedtek a szélessávú mobil adatszolgáltatások. Csakhogy a hálózatfejlesztések, a 3G, majd a HSPA és az LTE megjelenésével egy csapásra elillant a BlackBerryk előnye a többiekkel szemben - többé nem nagyon számít hogy mennyi adatforgalommal jár egy e-mail vagy weboldal letöltése, elegendő sávszélesség áll rendelkezésre és a szolgáltatók nagy (néhol akár korlátlan) adatcsomagokat kínálnak elérhető áron.

A BlackBerryk másik fontos előnye a biztonság és a távoli felügyelhetőség, ami ideálissá teszi őket (nagy)vállalati, intézményi használatra - ehhez azonban elavult felületű operációs rendszer és lassúcska készülékek társulnak. A cégvezetők és az alkalmazottak pedig egyre több helyen erőszakolják ki az informatikai részlegektől, hogy használhassák saját iPhone-jaikat vagy androidos mobiljaikat, amelyek jóval kényelmesebbek, szexibbek és biztonság valamint felügyelhetőség terén sokat fejlődtek az elmúlt években. Erről (is) szól a vállalati informatikai konzumerizálódása.

Mára a RIM-nek gyakorlatilag nem maradt ütőkártyája az Apple és a Google platformjai ellen - nincs a BlackBerry OS mögött igazán nagy és pezsgő fejlesztői közösség (lassan Windows Phone 7-re annyi alkalmazás lesz elérhető mint BlackBerryre), nincsenek vonzó online szolgáltatások mint a Google-nél, nincs zenebolt mint az Apple-nél, az operációs rendszer divatjamúlt, kevés az igazán vonzó érintőképernyős telefon és azok is drágák. A RIM előtt álló legfontosabb feladat, hogy kibekkelje 2011-et, mire jövőre megérkeznek a QNX-alapú új Blackberry OS-re épülő okostelefonok.

Hét új készülék még idén

A gyártó addig is hét új BlackBerry megjelenését helyezte kilátásba az idei évben, ebből azonban még egy sem került forgalomba, és csak egyet, a BlackBerry 9900-at leplezett le hivatalosan a RIM. A hibrid érintőkijelzős QWERTY megoldáson túl idén várhatóan vérfrissítést kap majd a tavaly bemutatott csúszka, a Torch, a középkategóriás Curve széria, valamint új, teljes érintőkijelzős mobil is lesz a családban, a kevéssé népszerű Storm, illetve Storm 2 egyfajta utódjaként.

A RIM az új készülékeket erősebb processzorral, és a BlackBerry okostelefonok mezőnyében elsőként hardveres grafikus gyorsítóval látja majd el, ezzel a BlackBerryk sokat kritizált lassúsága várhatóan a múlté lesz. Az idén megjelenő újdonságok ugyanakkor továbbra is azt a Java-alapú operációs rendszert futtatják, mely több generációra visszamenőleg - igaz elavultabb kezelőfelülettel - a BlackBerryk rendszerplatformja.

A vállalat az utóbbi hónapokban az új telefonok fejlesztésére bevallottan nagyobb hangsúlyt fektetett, mint az áprilisban piacra került tablet, a PlayBook továbbfejlesztésére. Az elsősorban üzleti felhasználóknak szánt készülék számos szoftveres hiányosságát ezért máig nem sikerült maradéktalanul megoldani, illetve az eredetileg tervezett nyári időpontról őszre, illetve az év végére tolódhat a mobilhálózatokra csatlakozó PlayBookok megjelenése.

A kanadai cég az okostelefon-felhozatal bővítése mellett a volumen növelésében is eltökélt: a cég július elején kezdte meg a termelést egy újabb gyárban Malajziában, október elejétől pedig Argentinában is gyártanak majd BlackBerryket. Ezzel kapcsolatos érdekesség, hogy a RIM okostelefonjai közül az európai piacra szánt példányok nagy részben Magyarországon készülnek, a Jabil tiszaújvárosi, illetve a Flextronics zalaegerszegi üzemeiben.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.