Szerző: Dojcsák Dániel

2011. február 24. 12:24

Mutatja a dugókat a magyar Google Maps

Ismét fejlődött a magyarországi Google Maps, ma reggeltől már a főbb útvonalakon követhetjük a forgalom alakulását is viszonylag valós időben. A színkódokkal jelzett várható haladási sebesség hasznos adalék lehet az útvonaltervezéshez, még akkor is, ha a turn-by-turn navigáció továbbra sem elérhető hazánkban.

A Google térképe egy elég komplex rendszer, az utak rajzolatán felül nagyon sok extra információt is meglelhetünk a különböző rétegekben. Magyarországon sokáig nem volt lokalizált térképszolgáltatás, azaz nem működött a helyi keresés, ami szerencsére több mint egy éve már elérhető, valószínűleg a magyar nyelvű hangkészlet hiánya miatt nincs turn-by-turn navigáció, és sokáig sóvárogva néztük a “Traffic” réteget is a térképen, hiszen a menüben ugyan megjelent, de bekapcsolva azt az üzenetet kaptuk, hogy az adott helyre nem elérhetőek a forgalmi adatok.

Mostantól viszont egész Magyarországon működésbe lépett ez a funkció, így nem csak Budapesten, de az ország sok nagyvárosában, a főutakon és az autópályákon bármikor ellenőrizhetjük, hogy mire lehet számítani a haladási sebességet tekintve. Ebből a szempontból hazánk egészen jó pozíciót foglal el, ugyanis Európában mindössze három ország van, ahol nem csak egyes városokban, hanem országosan működik ez a szolgáltatás.

A Google az adatokat különböző forrásokból szerzi be, de nem kell aggódni, ezek nem indirekt adatok, mint például a TMC esetében. Egyrészt a Google rendelkezik egy partnerhálózattal, ahol több ezres nagyságrendű autó, kamion, kisteherautó flottakövető rendszeréből kinyert koordinátákat vesznek alapul a forgalom meghatározásához. Értelemszerűen fuvarozó cégek, futárszolgálatok, taxitársaságok, nagy autóflottával rendelkező cégek járulnak hozzá a rendszerhez.

Flották és felhasználók

A másik forrás pedig maga a felhasználó, legalábbis, aki az okostelefonján éppen akkor használja a Google Maps-et, illetve a Latitude-ot bekapcsolt GPS mellett. Ha valaki hozzájárul ahhoz, hogy a Google regisztrálja a helyzetét, akkor a tőle érkező információk is részt vesznek a forgalmi adatok pontosításában. Ez természetesen teljesen anonimizált módon zajlik, azaz nem követhető egy-egy felhasználó visszafelé, kivéve persze, ha a Latitude-ban erre saját maga jogosultságot biztosít valakinek.

A Google mérnökei a bejövő adatokat még rendszerezik és osztályozzák, kiszűrve a gyalogosokat, a villamossal utazókat vagy éppen azokat, akik előtte haladtak, de megérkeztek céljukhoz és leparkoltak. A rendszer viszonylag pontosan működik, talán csak úgy lehetne meghamisítani, ha egy adott útszakaszon mindenki, akitől adatok érkeznek, egyszerre leparkolna, mert akkor úgy észlelné a rendszer, hogy megállt a forgalom.

Ma reggel a Google munkatársaival Budapest utcáin teszteltük a rendszert, mely egészen meglepő pontossággal jelezte az adott útvonalak terheltségét a térkép. Egyelőre csak a nagyobb utakra van engedélyezve a forgalomjelzés, aminek oka, hogy a kis utcákban egyébként sem lenne kellő számú bejövő adat, illetve főleg a szűk, egymáshoz közeli kis utcáknál nem lehetne stabilan megállapítani, hogy az adott jármű pontosan hol halad.

Apró hibák vannak, de jól működik

A reggeli gyorstesztben azért látszott, hogy hibák becsúsznak, például a Szent István körúton sárga (azaz közepesen lassú forgalom) jelzést láttunk, miközben a Vígszínház előtti szakasztól az Oktogonig alig láttunk autókat az úton. Egy másik esetben a Bajcsy-Zsilinszky úton pedig semmilyen jelzés nem jelent meg, pedig a színezés kijárt volna a 2x3 sávos útnak. Az apró hibáktól eltekintve viszont jó eredményeket kaptunk, külön jelezve például a felhajtókat, hidakat, s nagyjából lámpánként tördelve a hosszabb útvonalakat.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A szolgáltatást bárki kipróbálhatja, akár okostelefonról, akár számítógépen az asztali böngészős változatban is. Okostelefonokon a forgalom réteg platformtól függetlenül működik, tehát nem csak a legújabb Android verzió tudja, hanem az iPhone-on és a többi okostelefonon is megjelennek a színek, ha bekapcsoljuk ezt a réteget. A zöld jelzés a megengedett maximum haladási sebességet jelzi, a sárga körülbelül 70 százalékot, a piros nagyjából 40 százalék körüli értéket, a piros-fekete pedig 16 százalék vagy az alatti araszolást jósol. Mivel mindenhol arányosítva jelennek meg a színek, ezért értelemszerűen a sárga jelzés az autópályán körülbelül 90-100-as tempót, míg városi környezetben átlagosan 35 km/h-s gurulást jelent.

A szolgáltatás akkor lesz majd teljes, ha végre a navigációs funkciót is engedélyezi hazánkban a Google, de addig is autópályázás vagy egy városi dzsembori előtt érdemes ránézni az adatokra. Mivel a szolgáltatás csak ma reggel élesedett, ezért előfordulhat, hogy bizonyos felhasználóknak még néhány napig nem működik, de a visszajelzések szerint mobilon szinte mindenki tudja már használni, az asztali verzióban pedig nagyjából a felhasználók felének elérhető.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról