Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Németország hadat üzent a Google Analyticsnek

Dojcsák Dániel, 2011. január 12. 14:41
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A német adatvédelmi hatóság megszakította a tárgyalásokat a Google-lel, amik még 2009-ben kezdődtek annak érdekében, hogy tisztázzák a Google Analytics látogatottság-mérési eszköz helyzetét. A hatóság jogi úton nyomatékosítaná aggályait, illetve büntetéseket szabna ki.

hirdetés

A Google Analytics egy ingyenesen használható eszköz, ami a weboldalak tulajdonosainak lehetővé teszi, hogy statisztikai adatokat gyűjtsenek arról, hogyan viselkednek látogatóik. Az Analytics egyebek mellett IP-címek alapján azonosítja a felhasználókat, s ez a szabályozó szerint személyiségi jogokat sérthet. Másrészt Németország aggályosnak találja azt is, hogy a teljes német webes szolgáltatói ipar háromnegyede által használt Analytics a látogatottsági adatokat amerikai szervereken tárolja.

Johannes Caspar  hamburgi adatvédelmi biztos elmondása szerint a 2009 óta folyó tárgyalásokon  arról vitáztak az internetes óriással, hogy hogyan kellene működnie a Google Analyticsnek, hogyan gyűjthetne adatokat anélkül, hogy ne sértse a személyiségi jogokat. Caspar szerint az IP-címeket anonimizálni kellene, illetve szükség lenne arra, hogy a felhasználók önmaguk dönthessenek arról, hogy szeretnének-e részt venni az Analytics méréseiben. Az egyeztetések során nem közeledtek az álláspontok, s a tárgyalások megszakadtak.

A Google közleményében azt állítja, hogy nem állt szándékában a tárgyalásokat megszakítani, s tovább egyeztetne az aggályokról. A Google Analytics egyébiránt mindenben megfelel az európai adatvédelmi törvényeknek, sőt, sok egyéb EU-s ország adatvédelmi hivatala maga is használja saját weboldalán - állítja a vállalat.

Kitakarítaná a német adatvédelem az Analytics-et

Tavaly májusban a Google már meghátrált egy kicsit, s lehetővé tette, hogy az IP-címeket a weboldalak tulajdonosai anonomizálják azáltal, hogy azoknak csak egy részét adják át, illetve néhány böngésző felhasználóinak lehetősége nyílt arra is, hogy kikerüljön az Analytics automata felmérései alól, illetve az emberek befolyásolhatják, hogy milyen adatok és milyen módon kerüljenek feldolgozásra róluk. Caspar szerint azonban ez nem elég, s további lépésekre lenne szükség, például arra, hogy minden böngészőn keresztül ki lehessen jelentkezni a programból. Jelenleg a Safari esetében ez nincs megoldva.

“Amit a Google eddig letett az asztalra, az nem elegendő, így megszakítjuk a tárgyalásokat” - mondta Casper egy interjúban. Majd hozzátette, hogy a német adatvédelmi hatóságok a közeljövőben jogi útra terelhetik a problémát, s perekkel és pénzbüntetésekkel szankcionálnál azokat a cégeket, amelyek használják az Analytics szolgáltatást. A hatóságok azért nem a Google-t veszik célba jogi eszközeikkel, mert a hatályos német jogszabályok szerint a vállalat ebben az ügyben nem lenne támadható.

Ez azonban cseppet sem megnyugtató a Google számára, ugyanis ha a német cégek mellőzni kezdik az Analytics használatát, az jelentős bevételt vesz ki a Google zsebéből, hisz maga az alaprendszer ingyenes, de közvetetten a Google hirdetési rendszere, illetve a komplexebb funkciók már bevételt jelentenek a kaliforniai cégnek.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.