Szerző: Dojcsák Dániel

2010. november 11. 10:28

Elrajtolt a magyar eBay

Az eBay International Market (eIM) végleges verziója startol el ma, mellyel a magyar felhasználók bekerülnek egy 9 országot tömörítő közösségbe az eBay nemzetközi piacterén belül. A beosztás ezúttal nem feltétlenül földrajzi, hanem az adott ország online és e-kereskedelmi viszonyait tükrözi.

Az eBay Nemzetközi Piactér segítségével a magyar vásárlók végre lokalizált formában jutnak hozzá a világ legnagyobb aukciós szolgáltatásához, így nem kell a brit vagy valamely más országban működő szolgáltatáson keresztül regisztrálni. A lokalizáció ez esetben nem csak a szövegek fordítását jelenti, hanem az itthoni vásárlási szokásokhoz, illetve a jogszabályokhoz igazított kínálatot kapunk, amiben kizárólag azok a termékek jelennek meg, amiket Magyarországra ki is szállítanak.

Vegyes társaság

A korábbi hírekkel ellentétben a magyar eIM felületén minden terméktípus megtalálható, kivéve azok, melyek kereskedelme a hazánkkal egy csoportban lévő országok bármelyikében törvényileg korlátozott, vagy ami a normál eladási procedúrán felül extra adminisztrációt igényel. Így értelemszerűen nem lehet az eBay Nemzetközi Piactéren autót vagy ingatlant venni, illetve olyan termékek is bekerültek a tiltólistára mint a táplálékkiegészítők, hiszen Európában ezekre országonként eltérő szabályok vonatkoznak. A többi termékcsoport közül viszont bátran csemegézhetnek a magyar oldalon regisztrálók is, a megszorítás mindössze annyi, hogy csak az eIM-körbe tartozó országokból feladott ajánlatok látszanak. Így például az Egyesült Királyságból, Németországból, Olasz- vagy Oroszországból, Norvégiából illetve az USA-ból vásárolhatunk, de a "nagy" eBay-en jelen levő távol-keleti régióból nem.

A felület minden esetben magyar nyelvű lesz az ebay.hu oldalt felkeresőknek, az árak is forintban lesznek kiírva, az egyetlen nem lefordított tartalom a termékek neve és a leírása. Ezzel kapcsolatban az eBay véleménye az, hogy azon felhasználóktól, akik külföldi országból rendelnek, elvárható, hogy rendelkezzenek legalább alapvető angol nyelvtudással, hogy a termék definícióját megértsék. Aki mégis segítségre szorul, azok számára a felület felajánl Google Translate alapú fordítást, de ennek helyességért a szolgáltató érthető okokból nem vállal felelősséget.

A PayPal nem lett magyar

A lokalizáció első körébe viszont a PayPal nem került be, annak ellenére, hogy korábban volt erről szó - igaz határidő megjelölése nélkül. Azt gondolhattuk volna, hogy az eBay tulajdonában lévő fizetési szolgáltató, a PayPal is csatlakozik a magyarításhoz, de erre még várni kell. Ezzel a probléma mindössze annyi, hogy a szkeptikus online vásárlók egyik legnagyobb problémája a fizetési rendszerektől való félelem. A PayPal-regisztráció egyébként is aprólékos folyamat, odafigyelést és megértést követel, az átlag magyar felhasználó viszont nem feltétlenül rendelkezik ehhez szükséges nyelvtudással, az angol szövegek, felhasználási feltételek pedig riasztóak lehetnek.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Pedig az egyetlen fizetési mód az eIM-en belül a PayPal, sem utánvétes opcióra, sem kártyás fizetésre nincs lehetőség. Sőt, a magyar eBay nem támogatja az aukciókat sem, kizárólag a fix áras ajánlatokat. Ennek oka, hogy a különböző országokban a licitálásnak egész más kultúrája van, s a Nemzetközi Piactér összeállítása mindig egy mindenki számára elfogadható közös nevező kell legyen. Egyébként az eBay-en belül központilag is egy olyan trend látszik felülkerekedni, ami a licites aukciók helyett az egyszerűbb fixáras megoldást preferálja. A licitálással sok országban akadt probléma, több esetben a felhasználók nem voltak képesek eldönteni, hogy mikor vették meg a terméket vagy mikor nem nyertek.

A helyi változat általában sikeres

Az eBay Nemzetközi Piactér bevezetése óta egyébként sikeresnek mondható, a márciusi piacra lépés óta Csehországban, Dániában, Görögországban, Oroszországban és Svédországban 40 százalékkal nőtt a vásárlások, és 50 százalékkal a regisztrált új felhasználók száma. Az oldal látogatottsága ezekben az országokban 150 százalékkal lett magasabb, és 1 millió fölé nőtt a fenti országokból kezdeményezett letöltések száma az elmúlt év azonos időszakához képest. Nálunk annyiból speciális a helyzet, hogy eddig elhanyagolható számú magyar felhasználó volt, aki a brit vagy amerikai verziót használta, a lokalizált változat így látványos növekedést hozhat, illetve a béta verzió aktiválásával már hozott is.

Érdekes lesz majd követni a hazai online piacterek trendjeit, hiszen az immáron egy cégként is működő Vatera és Tesz-Vesz nyilván mindent megtesz majd azért, hogy megtartsa közönségét, de az eBay jelenlét is erős lesz, hogy megismertesse a márkát a magyarokkal. Ezt többek közt már idén év végéig is több nyereményjátékkal igyekszik a cég bizonyítani. Végül pedig nem szabad elfeledkezni a fix áras aukciók legnagyobb konkurenciájáról, az apróhirdetési oldalakról, mint amilyen a nemrégiben a magyar piacra lépett jófogás.hu is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról