Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Nagyot esett a hazai IT-piac, a HP csak kicsit

Bodnár Ádám, 2009. december 11. 13:59
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Csökkenő informatikai piacon tisztességesen helyt állt a HP, mondta el egy sajtóbeszélgetésen Hegedüs Gábor, a vállalat hazai vezére.

Vállalati termékek és szolgáltatások

A válságot az informatikai piac is megszenvedte, Hegedüs elemzői becslésekre hivatkozva elmondta, Magyarországon az IT-piac mintegy 20-25 százalékkal zsugorodott éves összevetésben. A legnagyobb visszaesés a hardverpiacon volt érzékelhető, 25-30 százalékos, a szoftverek és szolgáltatások piacán kisebb, 10-12 százalék csupán. Az ősz némi erősödést hozott ugyan, de ez csak a piac szezonalitásának tudható be Hegedüs szerint, hogy lesz-e jövőre növekedés, azt legkorábban tavasszal lehet eldönteni.

A HP vállalati részlege 14 százalékos csökkenéssel zárta az évet Magyarországon. A szervereladások jelentősen csökkentek, az x86-os kiszolgálók iránti kereslet már az év elején eltűnt és csak mostanában kezd visszatérni, ennek ellenére a HP némileg növelni tudta részesedését, a tárolóeszközök területén pedig meg tudta tartani. Az üzleti kritikus rendszerek területén pedig alig pár projekt volt 2009-ben, így lényegében nincs is igazán értelme piacról beszélni, mondta el Hegedüs.

Az EDS-sel megerősödve a szolgáltatások területén 4 százalékos bővülést tudott elkönyvelni a HP egy összességében csökkenő piacon. Ennek oka elsősorban a tavalyi évről áthúzódó megállapodásokban és a hosszú távú szerződésekben keresendő. A támogatási szolgáltatások piaca is csökkent, itt a HP erejéből mindössze stagnálásra futotta. A cég szoftvereladásai a piaci átlaggal nagyjából együtt mozogva csökkentek. Az Enterprise Solutions Group vezetőjeként Hegedüs összességében elégedetten nyilatkozott, mivel a HP gyorsan tudott reagálni a piac változásaira és összességében nem vesztett részesedést.

Nyomtatás

A nyomtatási és képalkotási üzletág nagyjából a piaccal együtt csökkent itthon, ami 20-25 százalékos visszaesést jelent, jelentette be Czinege László, az üzletág vezetője. A válságot leginkább a professzionális, kereskedelmi nyomtatáshoz, grafikai munkákhoz szánt berendezések eladásai sínylették meg, mivel ezek a berendezések igen drágák és a legtöbbször valamilyen finanszírozási konstrukcióban értékesítik őket, de a recesszió súlyosbodásával a hitelforrások elapadtak.

Az irodai, vállalati termékek piacán is nyomott hagyott a válság, a gazdasági aktivitás csökkenésével párhuzamosan a nyomtatási tevékenység is alábbhagyott, itt 10 százaléknál kevesebbel csökkent a HP forgalma. A nagyvállalatoknak kínált költségcsökkentési szolgáltatások, például a nyomtatópark optimalizációja vagy akár teljes üzemeltetése ugyanakkor erőteljesen nőttek Czinege szerint.

A lakossági piac is csökkent, és a HP részesedése is apadt. Ennek oka, az üzletág vezetője szerint, hogy más gyártók a recessziót árdömpinggel próbálták egyensúlyozni, amellyel sikeresen szívtak el vevőket a HP-tól. Ugyanakkor - mutatott rá Czinege - a vásárlások gyakran nem valós igényt elégítenek ki, sokan csak azért vesznek meg egy-egy otthoni tintasugaras agy lézernyomtatót, mert olcsó, valójában nem használják ki. Ebbe a versenybe a HP nem kíván beszállni, már csak azért sem, mert a nyomtatópiacon a nyereséget nem a készülékek, hanem a kellékanyagok biztosítják a gyártóknak, és a nem használt nyomtatóhoz ilyeneket nem lehet eladni.

Személyi számítógépek

A személyi számítógépek piacán is erősen érezhető volt a recesszió, az eladások darabszám tekintetében mintegy 20 százalékos volt a visszaesés, értékben pedig még ennél is nagyobb, 30 százalék körüli. Ennek oka, hogy a vállalatok lényegében teljesen felhagytak a PC-vásárlással, a fogyasztói szegmens pedig az olcsó noteszek, netbookok felé fordult. Takáts Kristóf, a HP personal Systems Group magyar vezetője szerint a hazai PC-eladások háromnegyedét már a notebookok adják.

2009-ben mintegy 400 ezer hordozható gép fogyott itthon, a HP részesedése ezen a piacon 15 százalék körül volt. A desktopok területén a nagyvállalati és államigazgatási pozícióinak köszönhetően ennél magasabb, közel 30 százalékos a HP aránya, mondta el Takáts. A vezető azt emelte ki az eredmények kapcsán, hogy a HP a csökkenő piacon ugyanannyi gépet tudott értékesíteni mint tavaly és tartani tudta az átlagos eladási árat is. Jövőre nagyobb fókuszt ígér a fogyasztói piacra Takáts, várhatók a cégtől kedvező árú, illetve kimondottan felső kategóriás, életstílus-termékek is a HP-tól.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.