Szerző: Koi Tamás

2009. november 30. 14:17

Viszontagságos évet zárt a hazai DVB-T szolgáltatás

Egy éve indult el a hazai földfelszíni sugárzású digitális tévéadás (DVB-T) kereskedelmi üzeme, mely az eltelt tizenkét hónap viszontagságai után úgy tűnik, végre a helyes mederbe érhet.

A MinDig TV szolgáltatást nyújtó Antenna Hungária mai sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a sikeres teszteket követően holnaptól tíz új telephelyen kezdi meg a műsorszórást, ezzel az ingyenesen fogható digitális adók immár minden magyarországi megyébe eljutnak. A műsorszóró szerint a digitális átállást tekintve jobban állunk, mint a térség legtöbb országa, a platformot használó háztartások száma a tartalom idén nyári bővítésének és a promócióknak köszönhetően dinamikusan nőtt.

Az Antenna Hungária szerint a Gfk. piackutató intézet adatai alapján a MinDig TV szolgáltatás vételére képes készülékek (dekóderek, integrált televíziók, PCI és USB kártyák és stickek) eladása a szeptemberi 50 százalékos bővülést követően októberben további 63 százalékkal emelkedett. A DVB-T MPEG-4 dekóderek átlagára 5, az ilyen tunerrel felszerelt integrált televíziókészülékek átlagára pedig 3 százalékkal csökkent októberben. Tavaly decemberi adatokkal összehasonlítva – amikor a MinDig TV szolgáltatás elindult – a dekóderek átlagára 55 százalékkal csökkent. Az eladási adatok szerint október végéig 83 ezer DVB-T-vételre alkalmas eszköz fogyott a kereskedőknél, ez 2,3 százalékos penetrációt jelent a magyar háztartásokra levetítve.

A képet valamelyest árnyalja, hogy a szolgáltatás igénybevételére alkalmas készülékek túlnyomó része HD ready vagy full HD lapostévé, az ilyen berendezést vásárlók azonban nem feltétlenül fedik a MinDig TV szolgáltatás célközönségét. Hogy ki is a célközönség, arról az Antenna Hungáriának sincs még pontosan kialakult képe, ismerte be a HWSW kérdésére Kárpáti Rudolf, az Antenna Hungária műsorterjesztésért és műszaki szolgáltatásokért felelős igazgatója. Kárpáti elmondta, a felmérések szerint ma már minden negyedik magyar hallott a szolgáltatásról, de arról nem készült kimutatás, hogy azok közül hányan ismerik a digitális tévét, akiknek az analóg sugárzás lekapcsolása után nem marad más választásuk a MinDig TV-n kívül.

\"\"

A szolgáltatás elterjedtségét nagyban növelheti, hogy a az immár 88 százalékos országos lefedettség mellett folyamatosan nő a kereskedelmi piacon kapható, a hazai DVB-T adás vételére alkalmas készülékek száma, ezzel együtt ezek ára folyamatosan csökken. Az Antenna Hungária igyekszik minél több gyártót bevonni a MinDig TV matricás promóciós rendszerbe, ennek érdekében az ősztől új feltételekkel, ingyenesen teszi lehetővé a gyártók csatlakozását a matricás rendszerhez.

Az idő előrehaladtával a tervek szerint nem csak a lefedettség, hanem a csatornakínálat is bővülni fog, így jövőre a szolgáltató reményei szerint egy vagy kettő szabadon fogható és hat-hét fizetős csatorna csatlakozik majd a programkínálathoz. Szintén jövőre, újabb adók bekapcsolásával az országos lefedettség eléri majd a 94 százalékot, 2012-re pedig 96 százalékosra bővül a lefedettség, ami nagyobb elérést jelent majd, mint a jelenlegi analóg sugárzásé.

Bár az Antenna Hungária szerint a szolgáltatás bevezetésében európai viszonylatban élen járunk, a DVB-T adás viszontagságos évet tudhat maga mögött. A Nemzeti Hírközlési Hatóság októberben a szolgáltatás kezdeti hiányosságaira hivatkozva 40 millió forintos bírságot szabott ki az Antenna Hungáriára - ezt a döntést a bíróság előtt támadta meg, a határozat különböző pontjait pedig éles hangvételű nyilatkozatban utasította vissza a társaság.

Jean-Francois Fenech, az Antenna Hungária vezérigazgatója a HWSW kérdésére elmondta, cége a \"viszontagságok\" ellenére helytállt, és adott körülmények közt megtett minden tőle telhetőt azért, hogy a szolgáltatás bevezető időszaka zökkenőmentes lehessen. Fenech nem emelte ki külön, hogy az Antenna Hungária mit csinálna most másként, ha elölről kezdhetné a digitális tévészolgáltatás kereskedelmi bevezetését: \"A céljaink teljesültek, de biztos lehetett volna ennél is jobban csinálni, senki sem tökéletes\" - foglalta össze az elmúlt évet a cégvezető.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról