Szerző: Koi Tamás

2009. november 26. 15:15

Mobillal is vásárolnánk - de mit is?

A mobilunk válhat a második pénztárcánkká, hirdeti a GKIeNET és a T-Mobile közös kutatása. A hurráoptimizmust azonban alaposan lehűtheti, hogy egyelőre alig van olyan szolgáltatás, amiért mobilunkon keresztül fizethetünk, ráadásul az ügyfeleket gyakorlatilag sehogy nem ösztönzik a szolgáltatók a mobilfizetésre.

A GKIeNet és a T-Mobile kutatása alapvetően abból indul ki, hogy bár Magyarországon már kilencmillió bankkártya van forgalomban, továbbra is rendkívül alacsony a bankkártyás fizetések száma - a 18 év feletti magyar lakosság 23 százaléka havonta legfeljebb egy alkalommal vásárol kártyával. A kutatás szerint kézenfekvő, hogy egy olyan eszköz, mint a lakosság 81-82 százaléka által birtokolt mobilkészülék (amely műszaki szempontból alkalmas fizetésre) kitörési lehetőséget biztosíthat a kisebb összegű – néhány ezer vagy tízezer forintos nagyságrendű – készpénzes fizetések világából.

A mobilfizetési lehetőségek hazai választéka és a szolgáltatások ismertsége azonban egyelőre hagy maga után némi kívánnivalót. Bár a felmérés szerint a felnőtt lakosság 60 százaléka már hallott az itthon létező mobilfizetési konstrukciókról, nem derül ki, hogy valójában hányan használják rendszeresen ezeket, ráadásul az egyes szolgáltatásokról átlagosan minden második magyar embernek fogalma sincs.

Hazánkban a legismertebb mobilfizetési szolgáltatás az autópályadíj-fizetés, erről a felnőtt lakosság 60 százaléka hallott, ezután a parkolási szolgáltatás következik, melyről minden második ember tud. A felnőttek autópálya- és úthasználati jogosultságot (23%) és parkolási díjat (22%) vásárolnak SMS-ben szívesen – annak ellenére, hogy mindössze három évvel ezelőtt lehetett először igénybe venni a két szolgáltatást – de a statisztikák alapján a különböző jegyvásárlások iránt is van nyitottság.

Bár a felmérés állítja, az elektronikus fizetési lehetőségek használatára az ügyfelek számára a gyorsaság, az egyszerűség, az anyagi előny és a vásárlás időpontjának megválasztása jelenti a fő motivációt, a mobilszolgáltatók valójában szinte semmit nem tesznek annak érdekében, hogy ösztönözzék a mobilfizetést. A szolgáltatásválaszték gerince gyakorlatilag egyforma a Pannonnál, a Vodafone-nál és a T-Mobile-nál, valamint a cégek bizonyos mobilfizetésekért többnyire egyező összegű jutalékot számítanak fel.

Autópályadíj fizetése esetén például mindhárom szolgáltató 160 forintos \"tranzakciós\" díjat kér a küldött SMS-ek díján felül, a parkolásnál pedig 75 forintos plusz díjat számolnak fel az operátorok. A legnagyobb mobilfizetési repertoárral rendelkező T-Mobile-nál mozijegyet is lehet vásárolni WAP-os felületen keresztül, ehhez azonban aktív mobilinternet-kapcsolat kell és itt is van tranzakciós díj (55 forint), amit \"kényelmi díjként\" tüntetnek fel a számlán.

A mobilfizetési lehetőségek közt a fentiek mellett többek között mobil lottó szerepel, valamint Állatkerti belépő is váltható mobillal, az egyik legkézenfekvőbb fizetési módszer, a tömegközlekedési tarifák kiegyenlítése azonban továbbra is csak ígéret marad.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról