Szerző: Dojcsák Dániel

2009. október 26. 10:41

A Facebook húzza a híroldalak olvasottságát

Amerikában már sikersztorik vannak, a britek még csak kísérleteznek, de a közösségi kommunikáció mentheti meg az online sajtót.

A brit közszolgálati médium, a BBC is úgy döntött, hogy befogadja napi életébe a közösségi médiát. Ehhez első lépésként létrejött egy \"közösségi média szerkesztői\" poszt, illetve teljesen átalakult a weboldal is. Úgy tűnik a britek is megirigyelték a sikeres amerikai közösségi hálózatokra támaszkodó médiumok látogatottságnövekedését.

A HuffPo durván előz

A minta egy amerikai politikai blogoldal esetében már helyesnek bizonyult. A Huffington Post egy évvel ezelőtt döntött úgy, hogy csatlakozik a Facebook Connect rendszeréhez, s létrehoz egy közösségi híroldalt. Egy hónappal az indulás után már havi 6,8 millió egyedi látogatót könyvelt el a szolgáltatás, s ennek köszönhetően maga a Huffington Post is 9,47 millióra nőtt, megelőzve ezzel a Washington Post-ot és a BBC-t is, sőt a lap így megközelíti a legnépszerűbb amerikai lap, az USA Today 9,9 milliós napi egyedi látogatószámát is.

Eric Hippeau, a Huffington Post vezetője nem csinál titkot abból, hogy az egy év alatt több mint 50 százalékos növekedés nagy részéért a Facebook integráció felelős, s a nem címlapról induló látogatások 48 százaléka (3,5 millió), illetve a kommentek 15 százaléka a közösségi oldalról jön. A számok pedig egyre jobban tolódnak el a közösségi hálózat javára.

Social News

A Social News nevű szolgáltatás egyrészt azt a kényelmet kínálja a felhasználóknak, hogy nem kell külön regisztrálniuk, hanem egyszerűen a Facebook azonosítójuk segítségével tudják azonosítani magukat és kommentálni. Természetesen a Huffington Post-ról közvetlenül lehet üzenetet küldeni a Facebookra, de a legjobb funkció, hogy a felhasználók saját ismerőseik által olvasott és linkelt hírek között böngészhetnek, ami relevánsabb, pontosabb és adott esetben frissebb is lehet, mint egy általános hírportál kínálata, a Google News vagy éppen egy hírkereső szolgáltatás.

A közösségi média forradalmáról leginkább olyan aspektusban szoktak beszélni, hogy a kapuőri szerep kitolódik a professzionális médiából, túl a bloggereken is, egészen az olvasókig, a közösségekig. A kommunikációelméletben kapuőrnek hívjuk azt a személyt vagy intézményt, aki a folyamatosan ömlő hírfolyamból kiválogatja azt, hogy mi fontos, minek van hírértéke. Továbbítani pedig csak a szűrt mennyiséget továbbítja. Mivel kapuőrből is milliónyi keletkezett az elmúlt évtizedekben, ezért természetes, hogy a laikus médiafogyasztó vágyik arra, hogy újra egy szűk, specializált, csak számára érdekes hírfolyammal szembesüljön.

A közösségi hálózatok használata tökéletesen megfelel ennek az igénynek, s az Egyesült Államokban a tapasztalatok szerint működik is. A comScore augusztusban 4,3 százalékos növekedést regisztrált a híroldalak látogatottságában. Míg a CNN 3,7 százalékot növekedett, addig a FoxNews 9,2, az AOL pedig 4 százalékot bukott. Eközben a Huffington Post 64,8 százalékkal nőtt, amivel egyedülálló a mezőnyben.

A médiumok számára talán aggasztó lehet a közösségi szolgáltatások hirtelen jött népszérűsödése,  körülbelül olyan sokként éri az online újságokat a web 2.0, mint amilyen az MP3 megjelenése volt a zenei kiadóknak. Egyelőre úgy tűnik, hogy a szabadabban gondolkodó, kísérletező kedvű lapok általában jól járnak és sikert kovácsolnak a közösségből, ugyanakkor biztos, hogy minden ötlet nem lehet megváltó. Sőt, miután alapvetővé válik a közösségi kommunikáció integrálása a médiába, az önmagában megint nem ment majd meg egy újságot sem a csődtől. Addig viszont, amelyik lap leghamarabb észbe kap, szinte biztosan olvasókat nyer.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról