Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 9. 16:48

A Facebook látogatottsága utoléri a Google-t is?

Az Egyesült Államokban a Facebook látogatottsága megelőzheti a Google-ét. Egy évvel ezelőtt még 100 millióval több egyedi látogatót vonzott a Google, idén májusra viszont tizedére zsugorodott a különbség, s a gyakorlatilag stagnáló kereső 145 milliós látogatószáma mellé egy év alatt 254 százalékot növekedve 113 millióval felzárkózott a világ legnagyobb közösségi oldala is.

Egy év alatt 80 milliós látogatószám növekedés

A Compete webanalitikai cég nyilvánosságra hozta a májusi adatait, amelyek szerint a Facebook tovább morzsolta hátrányát a Google mögött. A kereső 2008 májusában az Egyesült Államokból 135 millió havi egyedi látogatót vonzott, ez némi időszakos hullámzást követően idén májusra 145 millióra növekedett. A Facebook tavaly májusban még egy nagyságrenddel lejjebb, 31 millión tanyázott,  januárra már 68 millió amerikai látogatót vonzott, ami még mindig fele volt a Google közönségének, de a február óta tartó robbanás májusra havi 113 millió egyedi látogatóig repítette az oldalt.

A Facebook februárban indította el az új arculat és új funkciók bevezetését, akkoriban változtak meg a felhasználási feltételek is. A korábbi telefonkönyv és üzenetküldő funkció mellett innentől kezdve megjelent a mikrobloghoz hasonló hírfeed is, kitört a kvízláz, csupa olyan szolgáltatás jelent meg, amely mindennapos vagy inkább folyamatos jelenlétre sarkallta a felhasználókat. A korábban csak hetente belépő látogatók gyakrabban látogattak el a főoldalra, hiszen ki ne lenne kíváncsi arra, hogy a barátai éppen mit csinálnak, vagy milyen tartalmakat ajánlanak.

Ez a löket arra is elegendő volt februárban, hogy a forgalmat vesztő eBay és a stagnáló msn.com, illetve YouTube.com vagy a csökkenő MySpace.com is a Facebook mögé kerüljön a Compete.com rangsorában. A Compete adatai szerint az Egyesült Államokban ma már mindössze a két öreg nagyágyú, a Google.com és a Yahoo.com előzi meg a Facebookot, de a tendenciákat figyelve ez már csak néhány hónapig lehet így, s iskolakezdésre már valószínűleg a Facebook lesz a legnépszerűbb hely az amerikai weben.

A Facebook is közművé válik

Ez azért is meglepő, mert a már-már ősinek nevezhető webes \"közművek\" növekedése messze nem volt régen sem ilyen robbanásszerű, s az elmúlt években pedig alig-alig produkáltak növekedést. A másik oldalon ott áll a Twitter.com, ami szintén fiatal web 2.0-ás szolgáltatás, szintén felkapott és népszerű, a növekedése áprilisban mégis megállt, s a 19 milliós havi főoldali látogatószám májusra is megmaradt. A Facebook úgy tűnik jó időben végzett el szükséges fejlesztéseket, a mikroblogging népszerűségét kihasználva épp akkor lépett egyet, amikor lendület is volt hozzá. Lehetséges, hogy a Twitter rohamát éppen a Facebook törte meg.

A Compete adatait persze érdemes fenntartásokkal kezelni, mert a trendeket ugyan többnyire jól mutatják, de az egyik legelismertebb webelemző cég, a comScore számaival már nincsenek teljesen összhangban. A comScore szerint márciusban a Facebooknak 61, a MySpace-nek 70 millió egyedi amerikai látogatója volt, ugyanerre az időszakra a Compete 91 milliót mért a Facebookon és mindössze 55 milliót a MySpace-en. A Google Web Trends (ami a Google keresési találatok és átkattintások alapján készít becslést) szerint pedig a Facebook már tavaly októberben megelőzte a MySpace-t, s most napi közel 9 millió egyedi látogatót tippel a közösségi oldalhoz.

Az eltérések adóthatnak a mérési módszerek eltéréséből, de az tény, hogy a Facebook tlátogatottsága folyamatosan nő. Az új felület, új szerkezet és az arculat, a hírfeed, illetve az univerzális bejelentkezést lehetővé tevő Facebook Connect indulása mind felelős lehet a 61 százalékos látogatószám-növekedésért.

Az iWiW stagnál

Eközben Magyarországon is látványosan növekszik a Facebook-felhasználók száma, bár erről külön adatok nem állnak rendelkezésre. A hazai vezető közösségi oldal látogatottsága viszont már több mint egy éve stagnál, az iWiW 2,8-3,2 millió havi egyedi látogatót vonz a Webaudit szerint. Ez a szám feltételezhetően nem is fog nőni, hiszen egyelőre nincs sokkal több ember hazánkban, aki rendszeresen internetezne. Itthon a két legnépszerűbb szájt a Google.com, illetve a YouTube.com, csak harmadik az iWiW.hu.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról