Szerző: Miklós Tamás

2005. június 08. 08:47:47

Kétmagos Intel processzorok tesztje: nem játékszer

A teljesítmény-hajszolás, az órajelháború és a CPU-számozás csatája után új színtér nyílt az x86-os feldolgozó egységek világában: a tavaszi meleg beköszöntével megérkeztek a piacvezető Intel első kétmagos processzorai. Alkalmazások, játékok és szintetikus tesztprogramok segítségével próbáltuk harcra fogni a legújabb Pentiumok mindkét magját.

Akik folyamatosan figyelemmel kísérték az elmúlt 5 hosszú év történéseit, azok számára nem meglepő az Intel legújabb, eredetinek épp nem mondható, de annál érdekesebb lépése. A 2000-es év elején megtartott Intel Fejlesztői Fórumon láthatta először a nagyközönség működés közben a NetBurst architektúra első képviselőjét, az 1,5 GHz-es órajelű Pentium 4 processzort. Az akkor még ámulatba ejtően magasnak tűnő órajelen működő CPU-ról aztán még az év végén kiderült, hogy bizony nem bánik olyan gazdaságosan a GHz-ekkel, mint elődje a Pentium III vagy épp ellenlábasa, az AMD Athlon.

Az Intel természetesen igyekezett kihasználni a NetBurst architektúra legnagyobb fegyvertényét, azaz a remek skálázhatóságot, és a Pentium 4 megjelenése után alig 9 hónappal már 3,5 GHz-es bemutató-példánnyal kápráztatta el a világot. A gyártási technológia finomodásával azután jöttek sorra a magasabb órajelű, nagyobb gyorsítótárral és gyorsabb rendszerbusszal erősített Pentium 4 változatok.

A változás szelét azonban már a 3,06 GHz-es, a végrehajtó egységeket jobban kihasználó HyperThreading technológiát bevezető változattal is kezdtük érezni, hiszen ennél a pontnál kezdett világossá válni, hogy a NetBurst "erőből" -- azaz az órajel egekbe tornászásával -- csak ideig-óráig fogja tudni maga mögött tartani a konkurens megoldásokat. Az órajel emelésével egyre drámaibb méreteket öltő ún. "szivárgó áram" probléma és a vele járó megnövekedett áramfelvétel és hőtermelés a 90 nanométeres eljárással készülő Prescott magos Pentium 4-nél kezdte azonnali lépésekre sarkallni a gyártót. A Prescott bevezetésének késése, a magasabb órajelű (3,6-3,8 GHz) példányok nagy selejtaránya arra késztette végül az Intelt, hogy a teljesítmény-növelést órajelemelés nélkül megoldó újdonságokat mutasson be.

Így jelenhettek meg a 2 MB másodszintű gyorsítótárral szerelt Pentium 4 modellek, a gigahertzes buszsebességű Pentium 4 Extreme Edition, de akár említhetnénk a Prescott magban a kezdetek óta ott szunnyadó, de csak a vészharangok megkondulása után aktivált 64 bites támogatást vagy a vírusvédelmi funkciónak kikiáltott EDB-t (adatvégrehajtás megakadályozása) is. Az órajel hajszolás megtorpanását elkendőzendő, az Intel bevezette saját processzor számozási rendszerét is, amelyben az 1 MB-tal több gyorsítótár akár 17-20 százalékkal magasabb processzor jelölést is eredményezhet. És bár erről nem sok szó esett, ne feledjük el azt sem, hogy a 4 GHz-es Pentium 4, valamint a Tejas kódnevű Pentium 4 fejlesztés tervei is a kukában végezték...

Aggodalomra azonban semmi ok, az Intel most sem hagyott minket cserben, és előhúzta a kalapból legújabb csodafegyverét, a két processzormaggal szerelt Pentium Extreme Edition-t és Pentium D-t. Cikkünkben a legkülönfélébb szoftverekkel igyekszünk megválaszolni az örök kérdést: vajon az új processzorok többre képesek-e, mint a jól megszokott, sokunk által kedvelt Pentium 4 variánsok?

[oldal:Új processzorok, lapkakészletek]

A cikkünkben szereplő processzorok adatait az alábbi táblázatban foglaltuk össze:

Pentium
Extreme
Edition 840
Pentium D 840Pentium 4 640
Tokozás típusaLGA-775LGA-775LGA-775
Processzormagok száma221
CPU kódneveSmithfieldSmithfieldPrescott 2M
Órajel3,2 GHz3,2 GHz3,2 GHz
Rendszerbusz sebessége800 MHz800 MHz800 MHz
L2 gyorsítótár mérete2 x 1 MB2 x 1 MB2 MB
Gyártástechnológia90 nm90 nm90 nm
CPU mag mérete206 mm2206 mm2135 mm2
Tranzisztorok száma230 millió230 millió169 millió
Magfeszültség1,3 V1,3 V1,3 V
Maximális disszipáció163 W163 W101 W
HyperThreading támogatásvannincsvan
SSE3 támogatásvanvanvan
64 bites támogatásvanvanvan

Jól látható, hogy az Intel legújabb processzorai egy lapkán két magot is tartalmaznak, de az edddigi csúcstartó, 3,8 GHz-es, 2 MB másodszintű gyorsítótárral felszerelt Pentium 4-hez képest bizony csak 3,2 GHz-es órajelen működnek, és a két mag "fejenként" csupán 1 MB gyorsítótárral gazdálkodhat. A Smithfield kódnevű fejlesztés valójában két egymás felé fordított, és megfelelően összekapcsolt Prescott magra épül, vagyis végeredményben egy tokban két Pentium 4 processzort kapnak a kétmagos Intel processzorok vásárlói.

Az új CPU-kat megvizsgálva az is feltűnhet, hogy a méregdrága Pentium Extreme Edition és a mérsékeltebb árfekvésű Pentium D között csupán a HyperThreading támogatás a különbség. Tesztjeink során arra is keressük majd a választ, vajon a HyperThreading támogatás hiánya mennyire fogja vissza a Pentium D teljesítményét.

Sajnos az új, kétmagos végrehajtó egységek új lapkakészletek használatát is megkövetelik, azaz a Pentium Extreme Edition és a Pentium D nem képes az előző generációs, i915 és i925 családba tartozó chipsetekkel való együttműködésre. Az Intel ezért frissítette termékpalettáját, i955X néven az i925XE utódját; i945P és i945G néven pedig az i915 család utódját kínálja az alaplap gyártóknak.

i955Xi945Pi945G
KódnévGlenwoodLakeport-PLakeport-G
Kétmagos processzorok támogatásavanvanvan
Támogatott rendszerbusz sebességek1066 MHz
800 MHz
1066 MHz
800 MHz
533 MHz
1066 MHz
800 MHz
533 MHz
MemóriaDDR2-667
DDR2-533
DDR2-667
DDR2-533
DDR2-400
DDR2-667
DDR2-533
DDR2-400
PAT és ECC memória támogatásvannincsnincs
Grafikus vezérlőPCI-E x16PCI-E x16PCI-E x16 vagy integrált GMA-950
Déli hídICH7ICH7ICH7
PCI-E x1 bővítőhelyek száma666
SATA-II csatlakozók száma444
USB 2.0 portok száma888
HyperThreading támogatásvanvanvan

Az i945G lapkakészlet felfrissített GMA-950 integrált grafikus vezérlője, a DDR2-667 memóriák, a SATA-II szabvány vagy épp az 1066 MHz-es rendszerbusz támogatása együttvéve sem tűnnek oly mértékű fejlesztésnek, hogy egymagos processzorunk alatt érdemes legyen az előző generációs, i915 vagy i925 chipsetes alaplapot lecserélnünk.

[oldal:Több mag, több probléma]

Mielőtt belevetnénk magunkat az alkalmazás- és játéktesztek forgatagába, fontos leszögezni, hogy bizony a kétmagos processzorok közel sem minden esetben jelentenek "megváltást" a teljesítmény-éhes szoftverek számára. Az egy helyett két maggal szerelt Pentium D ugyanis az operációs rendszer felé 2 processzornak látszik, míg a Pentium Extreme Edition a HyperThreading támogatás miatt látszólag egy 4 processzoros, izmos kiszolgáló szerepében tetszeleg. Így aztán ne csodálkozzunk, ha erősebbik kétmagos processzorunkon, a Feladatkezelőt kinyitva az alábbi kép tárul szemünk elé:

Az Extreme Edition tehát 4 logikai processzorként jelenik meg a Windows ütemezője előtt, és az ütemező valójában nem is feltétlenül tudja azt, hogy ez valójában csak egyetlen fizikai CPU-hoz tartozik. Ahhoz pedig, hogy a Windows megfelelően ki tudja osztani a feladatokat minden egyes logikai processzor számára, a Pentium D esetében két, míg a Pentium Extreme Edition esetében négy különálló utasítás végrehajtó szálat kell futtatnunk. Ezek a szálak lehetnek több különböző szoftver által indított számítási feladatok, ez esetben multitaszkos környezetről beszélünk. Ilyen eset például, ha fájl- vagy MP3 tömörítés közben elindítunk egy játékot, és míg a játék fut, a háttérben elkészülhet a másik feladat is. Két ilyen párhuzamos szál használata esetén az operációs rendszer remekül el tudja osztani a CPU-t terhelő feladatokat a rendelkezésre álló erőforrásokon: az első logikai processzorra bízza az egyik számítási feladatot (MP3 tömörítés), míg a második logikai CPU végzi a játék futtatását.

Egyszerűsödhet az életünk, ha az általunk használt szoftverek fel vannak készítve a többprocesszoros ill. többmagos környezetben való futtatásra, azaz képesek a számítási feladatokat saját hatáskörben több alfeladatra bontani, majd az egyes alfeladatokhoz egy-egy utasítás végrehajtó szálat indítani. Ilyen lehet például egy kézírásfelismerő (OCR) alkalmazás, amely a digitalizált oldalakat nem egymás után dolgozza fel, hanem egyszerre több oldalon kezdi meg az OCR feladatot. Az operációs rendszer azután minden egyes feldolgozás alatt álló oldalt igyekszik más processzorra vagy processzormagra bízni, ezáltal optimálisan használva ki a számítógép erőforrásait. Így végeredményben egyetlen futtatott szoftver segítségével is ki tudjuk használni a kétmagos CPU-k előnyeit.

Ugyanilyen könnyen azonban olyan szituációban is találhatjuk magunkat, amikor a kétmagos processzorunk második magja munka nélkül marad, és akár hosszú időn keresztül unatkozni kényszerül. Amennyiben ugyanis csak egy komolyabb alkalmazást vagy játékot futtatunk, amely nincs felkészítve a többmagos processzorok kezelésére, akkor csak az első logikai processzornak fog tudni a Windows munkát biztosítani. Ez esetben végül oda lyukadunk ki, hogy semmivel sem kapunk többet, mintha egy egymagos, hagyományos Pentium 4 processzort használnánk. Tesztjeink során arra is keressük a választ, hogy vajon az alkalmazások és játékok melyike képes kihasználni a kétmagos Pentiumok által felkínált lehetőségeket. De arra is kitérünk cikkünk végén, hogy a számításokat csupán egy szálon végző szoftverek miképp viselkednek, ha multitaszkos tesztként a háttérben fájltömörítést, MP3 vagy DivX tömörítést is futtatunk.

[oldal:Tesztkonfiguráció]

A méréseinkhez használt szoftvereket igyekeztünk úgy kiválasztani, hogy lehetőség szerint képesek legyenek az új processzorok képességeinek maradéktalan kihasználására. Így kerülhetett a tesztprogramok közé a LAME MP3 enkódoló alkalmazás "MT" (azaz MultiThreaded, többszálú) változata vagy épp a POV-Ray legújabb, a számításokat több párhuzamos szálon végző béta verziója.

Alaplapunk ezúttal az Intel aktuális zászlóshajója, az i955X lapkakészlettel szerelt "Black Creek" D955XBK. Az alaplap fotóján jól megfigyelhetőek a 160 wattot is meghaladó disszipációs igényeket támasztó kétmagos processzorok kiszolgálásának tartozékai, a méretes elektronikai alkatrészek és az északi híd termetes hűtőbordája is.

Hardverkörnyezet
ProcesszorIntel Pentium Extreme Edition 840 (DualCore, 3,20 GHz, 800 MHz FSB)
Intel Pentium D 840 (DualCore, 3,20 GHz, 800 MHz FSB)
Intel Pentium 4 640 (3,20 GHz, 800 MHz FSB)
AlaplapIntel D955XBK (LGA-775, i955X)
Memória2 x 512 MB Samsung DDR2-667 SDRAM (4-4-4-11)
MerevlemezSeagate Barracuda 7200.7 40 GB SATA
DVD-újraíróAsus DRW-0804P 8x DVD+/-RW
VideokártyaATI Radeon X850XT Platinum 256 MB PCI-E x16
Szoftverkörnyezet
Operációs rendszerMicrosoft Windows XP Professional SP2
DirectX 9.0c
DriverekATI Catalyst 5.5
Intel Chipset Software Installation Utility 7.0.0.1019
Tesztprogramok3DMark 03 3.6.0
3DMark 05 1.2.0
7-Zip 4.18 Beta
ABBYY FineReader 7.0
Adobe Photoshop CS2
Bench'emAll 2.645
CineBench 2003
Comanche 4
Doom 3
Dr. DivX 1.0.6
EVEREST Ultimate Edition 2.00
Far Cry 1.31
Gun Metal Benchmark 2
Halo
LAME MT 3.97a
PCMark 04 1.2.0
POV-Ray 3.7 Beta 5a SSE2
PSBench7 1.11
ScienceMark 2.0 2005-03-21
SPECViewperf 8.1
Super PI 1.1
Unreal Tournament 2004
WinRAR 3.40
Wolfenstein - Enemy Territory 2.60
X2 - The Threat

[oldal:Szintetikus tesztek]

Szintetikus tesztjeinket az EVEREST Ultimate Edition-nel kezdtük. Az Ultimate Edition sebességmérő tesztjeinek mindegyike fel van készítve a HyperThreading támogatású és a kétmagos processzorok mérésére is.

A CPU utasításvégrehajtó képességeit vizsgáló Queen tesztben remekül skálázódnak a kétmagos processzorok: a Pentium D 43, míg a HyperThreadinggel is erősített Extreme Edition 70 százalékkal előzi meg az azonos órajelű Pentium 4 640-et.

A digitális fotófeldolgozási feladatokat végrehajtó, és komoly memóriaforgalmat bonyolító PhotoWorxx tesztben már közel sem mondható látványosnak a kétmagos processzorok 9 százalékos előnye, és ezesetben a két új Intel CPU szinte azonos tempót diktál.

A ZLib alapú fájltömörítési tesztben az Extreme Edition csaknem az elméleti kétszeres mértékben múlja felül a Pentium 4 teljesítményét. A Pentium D sem szégyenkezhet, csaknem 70 százalékkal kevesebb idő alatt végez a tömörítéssel, mint a P4 640.

Az aritmetikai végrehajtó egységet megmozgató Julia fraktál számítási tesztben az előző, ZLib eredményeket látjuk viszont, ismét remekül szerepel mindkét kétmagos processzorunk.

Szintetikus méréseinket a népszerű Super PI tesztjeivel zártuk:

A Super PI abszolút nincs felkészítve a többmagos processzorokon való futtatásra, ugyanis csak egyetlen szálon végez mérést. Így aztán nem is csodálkoztunk azon, hogy hajszálra azonos eredményt kaptunk mindhárom 3,2 GHz-es processzorunkon.

[oldal:7-Zip, Dr. DivX, LAME, WinRAR]

Néhány, a valós életből vett tesztet is lefuttattunk, lemérve az audio- és videoenkódolás valamint a fájltömörítés teljesítményét.

A DivX tömörítés során egy 5 perc hosszú MPEG-2 állományt alakítottunk át DivX formátumba, a Dr. DivX segítségével. Meglepő módon a kétmagos versenyzők közül ezúttal Pentium D ért első helyen célba. Azonban, csupán 8 százaléknyi időt spórolunk, ha Pentium 4 helyett kétmagos processzorral tömörítjük videóinkat a Dr. DivX segítségével.

A LAME legújabb, MT jelzésű változata már több szálon is képes az audiófájlok MP3-ba való alakítására. A két új processzor fej-fej mellett végzett, a kétmagos technológia ezúttal kb. 20 százaléknyi időt spórolhat számunkra, ha a LAME MP3 enkódolását futtatjuk.

A WinRAR sajnos nincs felkészítve arra, hogy állományainkat több szálon is tömörítse, azaz nem képes kihasználni a többmagos processzorok előnyeit. Ez meg is látszik az eredményeken, hiszen ezúttal a jó öreg Pentium 4 bizonyul a leggyorsabbnak.

A WinRAR-ral szemben a 7-Zip több szálon is végezheti a fájltömörítést, ezzel csaknem 29 százalékos előnyt ad a kétmagos Pentium D-nek. Meglepő módon a HyperThreading támogatású Extreme Edition ezúttal nem tudja megvillantani erejét.

[oldal:POV-Ray, ScienceMark]

A tudományos számítások és a raytracing renderelő teljesítmény méréséhez a POV-Ray és a ScienceMark szoftvereket hívtuk segítségül.

A POV-Ray legújabb, még csupán béta állapotú verziója már támogatja a kétmagos processzorok kihasználásához szükséges többszálú renderelést. Csaknem 40 százaléknyi ezúttal az első helyezett Extreme Edition előnye az előző generációs P4-hez képest, és a Pentium D sem marad le sokkal az első helyről.

A ScienceMark Primordia tesztje csak minimális mértékben használja ki a kétmagos processzorokban rejlő lehetőségeket, és meglepő módon előnyben részesíti a HyperThreadinget nem támogató Pentium D-t.

A ScienceMark MolDyn tesztje a Primordiánál kedvezőbb képet fest az új processzorokról, de ezúttal is a Pentium D fut be elsőként, 19 százalékkal hamarabb végezve el a tudományos számításokat, mint az azonos órajelú Pentium 4.

A ScienceMark Cipher AES tesztje úgy tűnik, csak egy szálon végzi az AES adattitkosítást, és így nem tudja megfelelően értékelni kétmagos processzorainkat.

[oldal:3DMark, PCMark]

A Futuremark örökbecsű 3DMark és PCMark tesztprogramjai sem maradhattak ki cikkünkből.

A 3DMark03 végeredményét nem igazán befolyásolja a processzorok különbözősége, és sajnos a CPU teszt végeredménye sem tükrözi a kétmagos processzorok erejét.

Az idei 3DMark végeredmények is szinte azonos grafikus teljesítményt tükröznek, azonban úgy tűnik, a CPU tesztet a Futuremark sikeresen készítette fel a többmagos processzorok sebességének mérésére. Az Extreme Edition 28 százalékkal, míg a Pentium D 20 százalékkal múlja felül az egymagos Pentium 4 teljesítményét.

Előzőekben megszokhattuk, hogy a PCMark 04 többszálú tesztjei a HyperThreadinges processzoroknak kedveznek; ezúttal azonban a Pentium D végez az első helyen, 6 százalékkal több pontot gyűjtve, mint a drágább és elméletileg erősebb kétmagos társa; és 27 százalékkal többet, mint az előző generációs Pentium 4.

[oldal:Comanche 4, Doom 3, Far Cry, Gun Metal]

Játéktesztjeink sorát a már jól bevált Comanche 4, Doom 3 és Far Cry nyitja.

A Comanche 4 épp ellentétes sorrendet állít fel a tesztalanyok között, mint amire számíthatnánk; és bizony egyáltalán nem értékeli új processzoraink kétmagos voltát.

Hiába számít viszonylag új játéknak a Doom 3, mégsem támogatja megfelelően a kétmagos processzorokat, s így ismét a Pentium 4 győzedelmeskedik.

A "shader-gyilkos" Far Cry timedemója sem más, mint az előző játékok: új Pentium processzoraink második magja ezúttal sem kap munkát.

A Gun Metal akciójáték benchmark változata is csupán lemásolni tudja az eddigi eredményeket.

[oldal:Halo, UT 2004, Wolfenstein, X2]

A Microsoft akciójátéka igyekszik helyreállítani az új CPU-k becsületét. Bár csak minimális -- 5 százaléknyi -- a különbség, de ezúttal a kétmagos Pentiumok győznek.

Az Unreal Tournament tavalyi verziójában úgy tűnik, csak hátrányt tud jelenteni a plusz processzormag: 8 százalékkal több FPS-t sajtol ki magábol a 2 MB gyorsítótárral erősített Pentium 4, mint az új Intel-jövevények.

A Wolfenstein: Enemy Territory railgun timedemójában fej-fej mellett végez a teljes mezőny, ismét le kell mondanunk a két processzormag előnyeiről.

Hozza a papírformát az X2: The Threat is, ismét csak unatkozni tud a második processzormag.

[oldal:CineBench, FineReader, Photoshop CS2]

A CineBench két tesztje két külön világot mutat be: míg a C4D Shading csupán egy szálon végez számításokat, addig a Rendering teszt teljes egészében felkészült a többmagos Pentiumok erejének demonstrálására. A Pentium Extreme Edition impresszív, 80 százalékos előnyt kovácsol négy logikai processzorának segítségével.

A nyomtatott karakterek felismerésére szakosodott FineReader OCR alkalmazás tökéletesen fel van készítve a többmagos processzorok előnyeinek kiaknázására, s így ezúttal visszatérhetnek a szintetikus méréseknél látott eredmények. Az Extreme Edition csaknem kétszer több képet tud feldolgozni azonos idő alatt, mint az egymagos Pentium 4; és a Pentium D sem szégyenkezhet.

A digitális fotófeldolgozás és -szerkesztés legkedveltebb munkaeszköze is örömmel fogadta kétmagos processzorainkat. A PSBench7-ben foglalt tesztek közül csupán két szűrőnél -- Accented Edges, Watercolor -- vettük észre, hogy csak egy szálon dolgozik a Photoshop. Így végül az Extreme Edition 14 százalékkal, a Pentium D pedig 8 százalékkal végez hamarabb a fotófeldolgozási tesztekben, mint a Pentium 4.

[oldal:SPECViewperf]

A hardveres OpenGL gyorsításra támaszkodó SPECViewperf tesztjei egységesen nem tudják kihasználni a kétmagos processzorok igazi erejét, s így csupán néhány százalékkal teljesítenek jobban az új Pentiumok, mint a P4 640.

[oldal:Multitaszkos tesztek]

A játékok esetében bizony arra a következtetésre kellett jutnunk, hogy még a legújabbak sem képesek kihasználni a többmagos processzorok előnyeit. Lássuk mi történik, ha játék közben számítógépünkre más feladatokat is bízunk!

Első körben a Doom 3 timedemója közben Dr. DivX videotömörítést futtattunk. A kétmagos processzoroknál egy-egy fizikai CPU mag jutott mindkét feladatra, így a háttérfeladatnak számító DivX tömörítés sokkal kisebb mértékben fogta vissza az Id akciójátékának teljesítményét. Mindkét új Pentium azonos mértékben, kb. 20 százalékot lassult csupán, ez betudható a videotömörítés által bonyolított memóriaforgalomnak.

A tesztelt processzorok igazi erősorrendje akkor rajzolódik ki, ha a Far Cry futtatása közben a háttérben a LAME segítségével MP3-at tömörítünk. Az Extreme Edition szárnyalása betudható annak, hogy ezúttal minden egyes logikai processzort ki tudtunk használni: a Far Cry egy, míg a LAME két (Pentium D) ill. négy (Extreme Edition) szálon terhelte rendszerünket.

A Halo timedemója közben a háttérben a WinRAR benchmarkja is futott, amelyek azonban együtt is csupán 2 szálon terhelték a tesztelt processzorainkat, s így a két új Pentium fej-fej mellett végzett ezúttal is. A két fizikai feldolgozó egység ereje ismét megmutatkozik, a fájltömörítés kétmagos processzorainknál 22 százalékos, míg az egymagos Pentium 4-nél 42 százalékos lassulást okoz a Halóban.

[oldal:Értékelés]

Méréseink változatos képet festettek az új, kétmagos Intel processzorokról. Úgy tűnik, az olyan patinás alkalmazások, mint az Adobe Photoshop vagy az ABBYY FineReader már hónapok, netán évek óta felkészültek a többmagos, illetve többprocesszoros rendszerek optimális kihasználására. A kisebb alkalmazások és segédprogramok, mint amilyen a LAME MP3-tömörítő vagy a POV-Ray renderelő alkalmazás, a szemünk előtt próbálnak felkapaszkodni a kétmagos feldolgozó egységek képzeletbeli vonatára -- amelyről azonban sajnálatos módon olyan rendkívül népszerű szoftverek, mint a Dr. DivX vagy a WinRAR lemaradni látszanak.

A játékokkal kapcsolatban csak elítélően tudunk nyilatkozni: szinte érthetetlen, hogy a különféle számítási feladatokhoz több feldolgozó szál indítása teljesen kimaradt belőlük, csupán a Halo esetében láttunk némi reményt arra, hogy a játékfejlesztők ilyen irányban is elkezdtek már érdeklődni. Hiába viselkednek ugyanis a kétmagos processzorok lényegesen kedvezőbben a multitaszkos környezetben, nem sok játékos fog a háttérben MP3-at tömöríteni kedvenc akciójátéka sebességének rovására.

S bár most még nem tudunk maradéktalanul örülni a kétmagos processzoroknak, azok kezdeti, 3,2 GHz-es órajele vélhetően tovább lesz emelhető 3,6, esetleg 3,8 GHz-es magasságba is -- de csak ha az Intel le tudja küzdeni a szivárgó áram problémáját, és csökkenteni tudja a Smithfield magos CPU-k borzalmas, 160 wattot is meghaladó maximális disszipációját. Erre azonban lehet, hogy csak a következő generációs, 65 nanométeres eljárással gyártandó, Presler kódnevű processzor fogja megoldani. A Presler kétszer több, magonként 2 MB másodszintű gyorsítótárral és 1333 MHz-es buszsebességgel próbálja majd 2006-ban legyőzni az AMD konkurens megoldásait.

Addig azonban be kell érnünk a 2,8, 3,0 és 3,2 GHz-es, hamarosan talán elérhető árú Pentium D processzorral, ami vélhetően méregdrága Extreme Edition társával együtt még az idén kicsivel feljebb léphet, és megkapja az előző generációs Pentium 4 Extreme Edition 1066 MHz-es buszsebességét is -- amellyel az Intel még adós maradt az Pentium rajongók felé. Munkára, audio-, fotó- és videofeldolgozásra ezek a processzorok hamarosan verhetetlenek lesznek; játékra azonban egyelőre a magasabb órajelű, egymagos Pentium 4 processzorok sokkal jobb választásnak tűnnek.

Véleménye van?

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 07:33

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.