Szerző: Budai Péter

2004. július 13. 10:31:12

Zenekeverés számítógéppel

A számítógép sok szakember és művész munkáját könnyíti meg, ez alól nem kivételek a DJ-k sem. A mai PC-k többféleképpen is segítségül hívhatóak a zenekeverés támogatására, attól függően, hogy mennyire szeretnénk az eredményre, és mennyire a folyamatra koncentrálni. Kis szoftveres segítséggel már első próbálkozásra is készíthető tökéletes mix.

Mára már a világ összes városában megvetették lábukat a régebben lemezlovasnak, manapság inkább csak angolosan és röviden DJ-nek (Disc Jockey) nevezett szakma képviselői. Az első időkben tevékenységük kizárólag a hangulatkeltésre, és a táncolható slágerek egymás utáni lejátszására korlátozódott, de fokozatosan megjelentek a kuriózumnak számító művészek is, akik a hangulatot, illetve játékuk művészi voltát további elemekkel javították, mint például szkreccseléssel, vagy hajszálpontos keveréssel.

Technikai szemszögből vizsgálva a lemezlovasok munkáját megfigyelhetjük, hogy a zene folyamatos szolgáltatásához legalább két lemezjátszót vagy CD-lejátszót, valamint egy keverőt, és egy fülhallgatót használnak. Mivel az eszközök minősége és a DJ felkészültsége is jelentősen meghatározza a játékélményt, -- amit az összegyűlt közönség saját hangulatán mér le -- ezért a keverést akár technikai sportnak is nevezhetnénk, bár ennél sokkal elterjedtebb a zeneművészet kategóriájába sorolni.

A DJ-k felszerelése a technológia fejlődésével együtt változott. Hamar megjelentek a sebességállításra alkalmas lemezjátszók, amik között szíj-, és direktmotoros hajtással felszereltek is találhatóak. A pontos sebességállítás révén lehetővé vált, hogy két különböző, nem egyforma sebességű számot azonos tempóban játsszon le a két lemezjátszó. Ennek eléréséhez a DJ odafigyelésére is szükség van, ugyanis neki kell a keverő és a fülhallgató segítségével beállítania az előző számra rákeverendő új zene sebességét, hogy az pontosan ráilljen. Ez nem egy könnyű feladat, hibátlan véghezviteléhez hosszas gyakorlás, és jó ritmusérzék szükséges.

A keverés folyamata két részből áll: először a DJ a fülhallgatóra kapcsolja a rákeverendő új zenét, hogy csak ő hallja azt; ilyenkor beállítja a sebességet, valamint a megfelelő hangerőt és hangszínt. Ezalatt a közönség továbbra is az eredeti zeneszámot hallja. A második lépésben a DJ fokozatosan, vagy éppen hirtelen a közönség számára is hallhatóvá teszi az új számot, ami azzal jár, hogy a két zene egyszerre szól. Ezután már csak le kell halkítani a korábbi lemezt, vagy megvárni a végét. A jó DJ mindezt úgy csinálja, hogy a számokat nem ismerő emberek észre se veszik a zenék váltását, vagy a két szám együttes hangzása különleges élményt nyújt.

A szkreccselésnél egészen más igények merülnek fel. Mivel a szkreccselés leginkább a lemez gyors és pontos ide-oda tekergetéséből áll, ezért ehhez olyan lemezjátszót kell szerezni, aminek a motorja nem hal bele a kézzel előidézett sebességváltoztatásba, és a lemez elengedése után a lehető leghamarabb képes a lemezt eredeti sebességén forgatni tovább. A lemez megfogása nem vonja maga után a lemezjátszó tányérjának leállását, hiszen a tányéron egy könnyű, szövet alátét található, ami együtt mozog a lemezzel. Ugyancsak szempont, hogy a lemezre illesztett tű ne ugráljon a felületen, mert hang a lemezjátszóból csak akkor távozik, ha a tű érintkezik a bakelittel. Elengedhetetlen még egy strapabíró keverő, aminek a hangerőszabályzói sokáig zajmentesek és hibátlanok maradnak a gyors használat mellett is.


Kép a Scratch Perverts partyról

A bakelitlemez kifejezés egyébként közel sem pontos: csak az első lemezek készültek bakelitből, ma már műanyagból készül mind, ezért a mai lemezek strapabíróbbak, nehezebben törnek, és lényegesen könnyebbek. A bakelit kifejezés egyfajta nosztalgiából maradt meg, valamint azért, hogy legyen valami egyértelmű név azokra a lemezekre, amik csak lemezjátszóval játszhatóak le.

[oldal:DJ eszközök]

A keveréshez használt lemezjátszók leghíresebb, és legszívesebben használt képviselője a Technics SL-1200/1210-es szériája, ami már lassan 20 éve változatlan formában szolgálja ki a DJ-k igényeit. Az 1200-es ezüst, míg az 1210-es fekete színű, ezt leszámítva más eltérés nincs közöttük. Ez a lemezjátszó +/- 8 százalékos sebességmódosításra képes, és megfelelően erős direkthajtású motorral rendelkezik a szkreccseléshez és a kényelmes keveréshez is. Az azóta megjelent lemezjátszók nem jelentkeztek hatalmas újdonságokkal: egyesek képesek a lemezeket visszafelé is lejátszani, még erősebb motorral vannak felszerelve, nagyobb sebességállításra van lehetőség. Elérhetőek a digitális kimenettel felszerelt eszközök is, de ezek nem terjedtek el különösebben a DJ-k körében.


A Technics SL-1210 limitált széria közelről

Azért csak +/- 8-10 százalék körül mozognak a lemezjátszók sebességállítási lehetőségei, mert a sebesség állítása nemcsak a szám hallható tempóját, hanem annak hangmagasságát is megváltoztatja: minél lassabban játszunk egy lemezt, annál mélyebb lesz annak hangja is. Egy vokális szám esetében néha már 6 százalékos gyorsítás is érdekes következményekkel jár, például a férfi vokálok ekkorra már gyakran nőiesnek hangzanak. A dob- és hangszerközpontú zenék esetében ez kevésbé jelent problémát. A modernebb lemezjátszók már képesek a hangmagasságot és a tempót külön állítani, de ezek a módszerek jelentős minőségromlással járnak.


A Pioneer CDJ-1000MKII és a legújabb DVD-keverő, a DJV-X1

Az első jelentősebb probléma a CD megjelenésével, és gyors elterjedésével érte a lemezlovasokat, mivel egyes előadók zenéit már nem is adták ki bakeliten. Az is érzékenyen érintette a DJ-ket, hogy a CD lemez és a bakelit súlya és mérete között is többszörös a különbség. Ennek következtében jelentek meg azok az eszközök, amik a lemezjátszó tudását próbálták meg a CD-lejátszással ötvözni, beleértve a szkreccselés, és a lemez sebességének finom beállítását is. A ma kapható, keverésre alkalmas CD lejátszók majdnem minden tekintetben elérik a lemezjátszók tudását, és gyakran további funkciókkal is kiegészítik azt, például egyes típusok már MP3-ból is ugyanúgy tudnak dolgozni, mint egy sima audio CD-vel. Míg saját bakelitlemezt meglehetősen költséges gyártani, saját számainkat percek alatt kiírhatjuk CD-re.


A Pioneer DMP-555 MP3-keverő

Mégis, mind a mai napig népszerű a bakelit, ami több okra vezethető vissza. Egyrészt még mindig tart az a vallásháború erejével tomboló vita, ami a CD lemez gyenge hangminősége miatt panaszkodik, és a bakelitlemezek hangzását tekinti etalonnak. Ez nem igazán számottevő egy nagyobb rendezvényen, ahol a hangminőségnek ez a pici eltérése nehezen fedezhető fel, különösen, ha nem minden erősítő és hangfal Hi-Fi minőségű. Ez az érv sokkal inkább az otthoni Hi-Fi rajongók sajátja. A másik érv a lemezjátszók és a lemezek szeretete, aminek megváltoztatására nem igazán érdemes ellenérveket keresni. Van akinek kizárólag a bakelit esik kézre, azt látja szívesen, és nem érzi az értékét egy CD lemeznek, vagy egy több gigabájtos MP3 gyűjteménynek. Mára már szerencsére megszűnőben van az a szokás, hogy a bakelitet használó lemezlovasok lenézik a más, olcsóbb, és egyszerűbb technológiák használóit, de korábban ez mindennaposnak számított.


A Pioneer DJM-600 mixer

A DJ keverők (mixer) az alapvető, keveréshez elengedhetetlen hangerőszabályozási és belehallgatási funkciókon kívül sávonként külön magas, mély, és középfrekvenciák arányának állítására szolgáló potméterekkel van ellátva. A drágább modelleken a sávokat és a kimeneti jelet is el lehet látni efektekkel, például visszhanggal. Az első, keverést igazán megkönnyítő funckió, a BPM (Beats Per Minute, dobleütések egy perc alatt) számláló is a keverőkön jelent meg először. A számláló megkísérli az adott csatornán szóló zene sebességét megbecsülni, aminek segítségével könnyebben lehet közös nevezőre hozni két eltérő sebességű számot.

Mivel elégedetlen emberek mindig vannak, ezért nem meglepő, hogy a CD-alapú keverőeszközök után sem állt meg a DJ technika fejlődése. Ebben komoly szerepet játszott az MP3 fájlformátum, a PC, és a laptop elterjedése.

[oldal:Keverés számítógéppel]

A számítógép sok szakember és művész munkáját könnyíti meg, ez alól nem kivételek a DJ-k sem. A mai PC-k többféleképpen is segítségül hívhatóak a keverés támogatására, attól függően, hogy mennyire szeretnénk az eredményre, és mennyire a folyamatra koncentrálni. Ha az a célunk, hogy egy tökéletes mixet hozzunk létre, amiben minden szám pontosan összeillik, azt szoftverekkel akkor is meg tudjuk csinálni, ha előtte egy percet sem kevertünk élőben.

A keverőszoftvereknek két nagyobb csoportját érdemes különválasztani: az első csoportba azok az alkalmazások sorolhatóak, amelyekkel valós időben, az egér, vagy más eszköz segítségével, esetleg automatikusan összekeverhetünk két vagy több zeneszámot, és ha valamint megváltoztatunk, az azonnal hallatszik is, csakúgy mintha lemezjátszóval tennénk mindezt. A második csoportba tartozó programoknál először meg kell adni a mixben szereplő számokat, ezután előre megtervezzük és beprogramozzuk az összes tevékenységet, amit más esetben kézzel végeznénk. A második kategóriában található alkalmazásokkal megfelelő mennyiségű türelem és idő mellett tökéletes mixek készíthetőek el, ezzel szemben az első csoport szoftvereinek használata sokkal nagyobb kihívást, sikerélményt és örömet nyújt.

Az első kategóriába tartozó szoftverek a keverésre alkalmas CD-lejátszókkal együtt fejlődtek ki, és kinézetre is nagyon hasonlóak hozzájuk. Megtalálható bennük egy szoftveres, többcsatornás DJ keverő, amihez egyes programok esetében tetszőleges számú, más esetekben csak két CD-lejátszóra emlékeztető eszköz kapcsolható. Ami viszont újdonság a fizikai DJ eszközökkel szemben, hogy itt rendelkezésre áll egy fájlböngésző ablak is, ahonnan kiválaszthatjuk az összekeverendő zenéket. Így sokkal gyorsabban rá lehet találni az összeillő számokra, mivel egy kattintással belehallgathatunk bármelyikbe, és nem kell a lemezek között keresgélni.


Manuela Krause éppen Traktorral kever

Ahhoz, hogy számítógépen, kizárólag szoftveres megoldásokkal keverni lehessen, szükség van két audió csatornára: egy a ténylegesen hallható, összekevert zenének, egy másik pedig a monitornak, amivel a keverés, és a belehallgatás végezhető el. Ennek megoldására többféle lehetőség kínálkozik. A legegyszerűbb beszerezni két hangkártyát; az egyikre a fülhallgatót, a másikra a hangfalakat kell kötni. Amennyiben csak egy hangkártyánk van, akkor sincs semmi veszve: egyes szoftverek képesek a sztereó kimenetet két monó kimenetre bontani, amivel a monitorcsatorna a bal oldalra, míg a kevert sáv a jobb oldalra kerül. Ehhez a módszerhez is szükséges egy kis külső segítség, mivel a sztereó kimenetet egy speciális kábellel két monó kimenetté kell alakítani, hogy ráköthessük a hangfalat, illetve a fülhallgatót. Ennek a módszernek azonban komoly hátránya, hogy a keletkező mix is monó lesz. A mai hangkártyák többnyire 4.1, vagy annál fejlettebb térhatású hangzás előállítására is képesek, amihez több audiókimenet is jár. Az ilyen eszközöket a legtöbb DJ alkalmazás ismeri, és kihasználja.


A Virtual DJ Studio

A keverőszoftverek többsége rendelkezik automatikus BPM számlálóval, azonban a keverőkön is megtalálható társaikhoz hasonlóan gyakran ezek is elég érdekes eredményt mutatnak. A house, a drum and bass, valamint a populárisabb zenék nem okoznak általában problémát, de az elvetemültebb breakbreat, experimentális elektronika, vagy akár a freejazz esetén komoly nehézséget okoz a szoftvernek kitalálni, mi is a szám tényleges sebessége -- különösen ha az folyamatosan változik. Ilyenkor jöhet jól a manuális BPM számláló, ami egy gomb lenyomásai között eltelt időt vizsgálja, és ennek statisztikája alapján határozza meg a szám sebességét. Ehhez a módszerhez biztos kéz, és nagyon jó ritmusérzék kell, de csak akkor, ha valóban pontos eredményt szeretnénk -- megközelítő BPM értéket nem nehéz előállítani, ha érezzük a szám ritumusát, és nagyjából minden ütem elején megnyomjuk egyszer a gombot.

Ha már két számhoz rendelkezünk pontos BPM adatokkal, akkor a DJ-szoftverek akár automatikusan is össze tudják keverni a számokat. Ehhez még az is szükséges, hogy a programok "érezzék", mikor kezdődik egy ütem a számokban, mivel keverésnél az igazi cél az, hogy mindkét szám ütemeinek első hangjai egyszerre szólaljanak meg. Az automatikus keverés általában egyszerű algoritmussal dolgozik, az első szám vége előtt adott idővel elkezdi a második, rákeverendő számot játszani, megfelelő sebességre állítja, és szép lassan felhangosítja, miközben az első számot fokozatosan lehalkítja. A ma használt szoftverek még nem képesek kitalálni, mely számok illenek össze hangzásban és stílusban, ezért a számok válogatása még mindig az ember feladata. Azoknál a számoknál, amikre az alkalmazás hibás BPM értéket határoz meg, számíthatunk arra, hogy teljesen elrontja a keverést is -- ilyenkor a DJ-nek kell közbeavatkoznia, és kézzel kevernie.

[oldal:Keverés számítógéppel II.]

A mix többféleképpen rögzíthető, attól függően, mit szeretnénk vele később kezdeni. Egyes alkalmazások képesek arra, hogy a keverőszoftverben az összes gombnyomást és változtatást elmentsék, ilyenkor a rosszul sikerült keveréseket utólag könnyedén kijavíthatjuk, vagy a lejátszott zenék birtokában anélkül meg lehet ismételni a mixet, hogy azt külön hangfájlba rögzítettük volna. Legegyszerűbb mégis a hagyományos Wav, vagy MP3 fájlba történő rögzítés, amit szinte az összes keverőprogram támogat, de ha mégsem, a hangkártyán keresztül is felvehetjük a produkciót egy külön hangrögzítő-program segítségével.

Két szám sebességének beállításához elegendő az egér is, azonban a számok hangszínének és hangerejének beállításához gyakran kevés egy egérkurzor vagy a billentyűzet. A fizikai DJ mixereken található potmétereket sokkal könnyebb kezelni, mint egy megrajzolt felhasználói felület virtuális gombjait és tekerentyűit. Manapság már kaphatóak olyan kiegészítő hardverek, amik kizárólag gombokat és potmétereket tartalmaznak; ezeket a programok megfelelő funkcióihoz rendelhetjük, és megszabadulhatunk a PC keverés szempontjából szegényes beviteli perifériáitól.


A Native Instruments Traktor

Másik megoldás, hogy egy igazi DJ keverőt használunk fel a számítógépből érkező jelek, és esetleges más források összekeverésére. A keverőszoftverek beállításai között erre szinte mindig van lehetőség, ilyenkor nem a monitor és az összekevert hang távozik külön hangsávon, hanem minden szám saját hangsávon szól. Ennek a megoldásnak van talán a legtöbb előnye, mivel egyszerű keverőket meglehetősen olcsón be lehet szerezni, kényelmes a használata, és PC nélküli keverésre is alkalmas. A sebességállítást ilyenkor a szoftver végzi, és a zenék külön-külön efektekkel láthatóak el, akár a hangkártya kimeneteinek, akár az alkalmazás beállításai alapján. A keverővel végezhetjük a belehallgatást, a hangerőállítást, és az equalizer tekergetését is. A keverők másik hasznos tulajdonsága, hogy általában több kimenettel rendelkeznek, így könnyen megvalósítható egy terem hangosítása, és a mix rögzítése is egyetlen eszköz segítségével. A keverőkön leginkább sztereó RCA csatlakozókkal találkozhatunk, ezért a hangkártya és a mixer összekötéséhez több RCA-3.5 jack átalakító-kábelre is szükségünk lesz.

A külső mixer, és két kimenő hangsáv használata mellett még a WinAmp is alkalmas keverésre. Számtalan plugin létezik, amik kizárólag a sebesség állítására alkalmasak. Két WinAmp megnyitásával, (mindkettőt külön hangsáv használatára kell konfigurálni) és a sebességállító plugin betöltésével kisebb nehézségek árán lehet keverni. Egyszerűsége ellenére hátránya, hogy nem minden pluginnal könnyű finoman lassítani vagy gyorsítani a számokat, és megfelelő beállítások hiányában lassan reagál a WinAmp a sebességállításra, ami jelentősen megnehezítheti a keverést. Az utóbbi probléma megoldásához érdemes levenni a bufferek számát és méretét a WinAmpban, mivel a pluginek hatása a változtatásainktól számítva csak az újonnan létrehozott bufferadatokra érvényesek. Éppen ezért, ha a buffer egy másodperc hosszú hanganyagot képes tárolni, akkor a sebességállítás csak egy másodperccel a tényleges beállítás után lesz hallható.


A PaceMaker Winamp sebességállító-plugin

Az első, MP3 lejátszásra is képes keverőszoftvert a Carrot fejlesztette ki, -- legalábbis ők ezt állítják -- és Virtual Turntables névre hallgat. Teljesen úgy fest, mint egy CD-keverő, és egy három csatornás mixer. Felülete közel sem nevezhető szépnek, bár el lehet látni saját skinnel is, és képes pluginek használatára, így bármilyen fájlformátum kezelésére felkészíthető. Használata kényelmes lehet azoknak, akik CD-keverőkkel dolgoztak korábban. Támogatja a két monó sávra bontást, amihez az elosztókábelt a Carrot "Audio Doohicky"-nek nevezi.

Az egyik legismertebb, és legtöbbek által használt DJ alkalmazás a Native Instruments Traktor. Az alapfunkciókon kívül kirajzolja a lejátszott számok hullámgörbéjét is, így sokkal könnyebben lehet megtalálni a keresett pozíciót a zenékben. A két monó csatornára bontáson kívül az összes kimeneti megoldást ismeri. Hátránya, hogy nincs a felületén jog-dial, vagyis a CD-keverőkön is megtalálható kör alakú lap, aminek tekerésével finoman állítható lenne a szám sebessége. Ettől eltekintve szinte mindent tud, akár szkreccselhetünk is vele. A sávok külön-külön filterezhetőek, a mixek egyszerűen rögzíthetőek vele.

[oldal:A FinalScratch]

Akármilyen szintre fejlődik is a számítógépes keverés technológiája, a DJ-k többsége ragaszkodni fog lemezjátszójához és keverőjéhez, és korábban begyűjtött lemezeiktől sem szívesen válnának meg digitális fájlokért cserébe. Számukra jelenthet segítséget a FinalScratch, és az ahhoz hasonló ötletes megoldások.

A FinalScratch célja az, hogy minden DJ meglévő eszközei segítségével keverhessen továbbra is, de bakelitlemezeken kívül MP3 fájlok lejátszására is képesek legyenek velük. Jó ötlet... de hogyan lehet ezt megvalósítani?

A rendszer működéséhez négy dolog szükséges a meglévő eszközök mellett: egy számítógép (élő fellépésekhez célszerűen laptop); egy speciális, FinalScratch által gyártott USB csatlakozású külső hangkártya; különleges bakelitlemezek; és megfelelő szoftver a számítógépre. A FinalScratch csomag a számítógép kivételével minden szükséges komponenst tartalmaz. Számítógép szempontjából egyetlen követelmény az USB csatlakozó megléte. A megoldás Windowson, Linuxon, és Macintoshon is tökéletesen működik.


A FinalScratch összeszerelve

A FinalScratch lelke a külső hangkártya, ami a számítógéppel kizárólag az USB kábelen keresztül kommunikál. Ezen kívül két sztereó RCA be- és kimenettel rendelkezik, ahova a lemezjátszók kimeneteit kell kötni, és innen, az eszközön keresztül kell a hangot a keverőbe juttatni. A lemezjátszóra helyezhető speciális bakelitlemezek időkódokat tartalmaznak zene helyett; ezek segítségével tudja a rendszer megállapítani, hogy hol helyezkedik el a tű a lemezen, és így határozza meg az éppen játszott MP3 fájlon belüli pozíciót. A technika alacsony várakozási idejéből adódóan szkreccselni is lehet a lemezjátszókon a speciális lemezzel.

A számítógépen futatott szoftver szükséges a számok közötti böngészéshez, és azok kiválasztásához az egyes eszközökre. A képernyőn az éppen aktuális pozíció, és a hullámgörbe is látható. A FinalScratch a Traktor egyedileg erre a felhasználásra tervezett, FS változatával is használható.


A Traktor FS

Igaz, hogy a FinalScratch célközönsége leginkább a lemezjátszó-használókra korlátozódik, de létezik FinalScratch CD-keverőkhöz is, amihez szintén időkódos CD lemezekre, és egy adapterre van szükség. A FinalScratch használata mellett a meglévő bakelitlemezek és CD lemezek is gond nélkül lejátszhatóak, akár a számítógép, vagy a rajta futó szoftverek hibája, lefagyása esetén is. A FinalScratch legfrissebb változata már közvetlenül iTunes eszközök segítségével is használható.

A lemezek megrongálódás esetén bármikor cserélhetőek, áruk megegyezik egy átlagos műsoros-bakelitlemez áráéval. A teljes rendszer ára azonban meglehetősen borsos -- figyelembe véve, hogy még a hagyományos DJ felszerelés is szükséges hozzá, kevesen fizetnének érte 500 dollár körüli összeget. Nem meglepő, hogy leginkább a sikeres DJ-k és előadók választják ezt a megoldást, mint például Amon Tobin és Richie Hawtin. Mindenesetre érdemes odafigyelni arra, hogy ennek a szakmának, vagy szórakozásnak az űzése mindenképpen komoly költségekkel jár.

A kezdő lemezlovasok nagy valószínűséggel maradnak a kizárólag eszközközpontú, vagy a teljesen szoftveres megoldások mellett, és megfelelő idő elteltével meg is szokják azt. Mivel egyre többen választják egyszerűsége, rugalmassága és ára miatt a szoftveres megoldásokat, érdemes odafigyelni azok jogi oldalára is, hiszen komolyan megütheti a bokáját az a DJ, vagy az a szórakozóhely-tulajdonos, aki illegális zenék lejátszásával kerül kapcsolatba. Ma már a mixlemezek készítése és felhasználása is jogilag szabályozott, elméletileg nem lehet a számlista engedélyeztetése nélkül, ingyenesen saját mixlemezt készíteni és terjeszteni. Ezen jogszabályok betarthatósága azonban sok esetben igencsak megkérdőjelezhető.

Szólj hozzá a fórumban!

a címlapról