Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Bemutatkozik az ATI Radeon X800

Bodnár Ádám, 2004. május 04. 12:08
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Pár héttel az NVIDIA GeForce 6800 bejelentése után a kaliforniai cég legnagyobb riválisa, a kanadai ATI Technologies is bemutatta legújabb generációs csúcskategóriás grafikus gyorsítóját, amelyet korábban R420 néven ismerhettünk. Cikkünkben bemutatjuk a Radeon X800 legfontosabb jellemzőit és a felvonultatott újdonságokat.

Pár héttel az NVIDIA GeForce 6800 bejelentése után a kaliforniai cég legnagyobb riválisa, a kanadai ATI Technologies is bemutatta legújabb generációs csúcskategóriás grafikus gyorsítóját, amelyet korábban R420 néven ismerhettünk. Az R420 a korábban kiszivárgott információknak megfelelően a keresztségben végül a Radeon X800 nevet kapta. Az X800-ból két változatot dob piacra az ATI, a legfelső kategóriás X800 XT-t, valamint a felső-középkategóriás X800 Prót, amelyek órajelükben, illetve a renderelő futószalagok számában különböznek. A vállalat közleménye szerint az X800 XT-re épülő kártyák ajánlott kiskereskedelmi ára 499 dollár, az X800 Próra épülő termékek pedig 399 dollárért lesznek kaphatók. Az ATI tervei szerint a kártyák május 21-én kerülnek az üzletek polcaira.

A Radeon X800 az első csúcskategóriás ATI grafikus chip, amely 0,13 mikronos csíkszélességgel és alacsony k-együtthatójú dielektrikummal történő szigeteléssel készül. Az ATI gyártópartnere, a Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Először a Radeon 9600XT-nél alkalmazta ezt a gyártástechnológiát, amely magas órajelet és alacsony fogyasztást tesz lehetővé. A fejlett gyártástechnológiának köszönhetően az X800 XT órajelét 525 MHz-ben állapíthatta meg az ATI, miközben a kártyák fogyasztása továbbra sem növekedett számottevően: erről árulkodik, hogy az ATI ajánlása szerint használatukhoz 300 wattos tápegység szükséges. Az NVIDIA a GeForce 6800 Ultrához 480 wattos tápegységet ajánl.

A Radeon X800 chipekben 16 renderelő futószalag és 6 vertex shader egység található, az X800 Pró változatokban azonban csupán 12 renderelő futószalagot aktivál az ATI. A renderelő futószalagok és a vertex shader egységek nagy száma miatt a chip mintegy 160 millió tranzisztorból épül fel. A már említett, fejlett gyártástechnológiának köszönhetően a fogyasztás és a hőtermelés is emberi léptékű maradt, a kártyák továbbra is csak egy bővítőhelyet foglalnak el. Első ránézésre a Radeon 9800XT és X800 kártyák teljesen megegyeznek, egyedül a hűtő formája és a csatlakozók lehetnek árulkodók: az X800-ra épülő kártyákon kisebb hűtő ás két csatlakozó látható. Emlékezhetünk, hogy az új GeForce-kártyákon két DVI-kiemenet kapott helyet, a Radeon X800 kártyákon azonban továbbra is egy VGA- és egy DVI-kimenet található a TV-csatlakozó mellett.

  GeForce FX 5950 Ultra Radeon 9800XT Radeon X800 PRO Radeon X800 XT GeForce 6800 Ultra
Kódnév NV38 R360 R420 R450 NV40
Gyártás- technológia 0,13 mikron 0,15 mikron 0,13 mikron, low-k 0,13 mikron, low-k 0,13 mikron
Tranzisztorok száma 130 millió 109 millió 160 millió 160 millió 222 millió
Chip órajele 475 MHz 412 MHz 475 MHz 520 MHz 400 MHz
Memória típusa DDR DDR GDDR3 GDDR3 GDDR3
Memória órajele 950 MHz 730 MHz 900 MHz 1100 MHz 1100 MHz
Textúrázó egységek 4x2 8x1 12x1 16x1 16x1
Shader 2.0 2.0 2.0 2.0 3.0
DirectX 9.0 9.0 9.0b 9.0b 9.0c

Az NVIDIA GeForce 6800 videochip nagy dobása a pixel shader 3.0 és vertex shader 3.0 szabványok támogatása volt, az ATI új üdvöskéjéből azonban hiányoznak ezek a képességek, a Radeon X800 család a pixel és vertex shader 2.0b szabványnak felel meg. A vállalat tájékoztatása szerint egyelőre még nincs szükség a 3.0 szabványú shaderek implementálására, hiszen a játékok még jó ideig nem fogják kihasználni ezek előnyeit. Hogy végül igaza lesz-e az ATI-nak, azt csak az idő döntheti el, no meg az NVIDIA, utóbbi cég ugyanis erőteljesen kampányol a 3.0 szabványú shaderek alkalmazása mellett.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.