Szerző: castor

2004. április 30. 09:22

Afrika Korps vs. Desert Rats játékteszt

A második világháború témáját feldolgozó játékprogramok az utóbbi időben valósággal elárasztották a piacot, azonban néhány kivételtől eltekintve szinte egyetlen értékelhető stratégiai játék sem volt köztük. A magyar Digital Reality fejlesztőcsapat legújabb alkotása ezt az űrt szeretné betölteni.

A második világháború témáját feldolgozó játékprogramok az utóbbi időben valósággal elárasztották a piacot, azonban néhány kivételtől eltekintve szinte egyetlen értékelhető stratégiai játék sem volt köztük.

A budapesti székhelyű Digital Reality fejlesztőcsapat (Imperium Galactica 1-2, Platoon, Haegemonia) munkatársai ezért méltán gondolhatták úgy, hogy egy egyedi környezetben játszódó programmal nagy sikert arathatnak. A gondolatot elhatározás, majd pedig tett követte, végül így született meg az Afrika Korps vs. Desert Rats, amely az 1941 márciusától 1943 januárjáig terjedő időszakban az észak-afrikai hadszíntérre kalauzolja a játékost.

Mielőtt azonban kitérnénk a játék részletes elemzésére, mindenképpen érdemes áttekinteni a történelmi hátteret. Az észak-afrikai frontot 1940. augusztus 4-én nyitotta meg Mussolini támadása, majd a következő hónapban már Egyiptom határainál jártak az olasz katonák. Decemberben azonban a brit haderő megállította az olaszokat, és kiszorította őket Líbiából.

1941 februárjában Hitler Afrikába küldte az Erwin Rommel parancsnoksága alatt álló Afrika-hadtestet, amely súlyos csapást mért az angol hadseregre. Másfél év alatt Rommel bebizonyította, hogy a hadtörténelem egyik legtehetségesebb parancsnoka, mivel képes volt a Tobruknál hatalmas vereséget elszenvedett sereget szinte teljes diadalra vinni Alexandria kapujánál.

1942 nyarára a németek El-Alameinig szorították vissza a brit-afrikai erőket, majd augusztus végén kísérletet tettek a Nílus elérésre is. Azonban az október 23. és november 4. között zajló el-alameini csatában Bernard L. Montgomery összevont brit csapatai felőrölték a tengelyhatalom erőit, így Rommel egészen a tunéziai határig vonult vissza. Néhány nappal később pedig Dwight Eisenhower amerikai tábornok parancsnoksága alatt a Fáklya-hadművelet keretében brit és amerikai katonák szálltak partra Marokkóban, majd a német csapatokat bekerítették, és megadásra kényszerítették őket.

A történet során mindkét harcban álló fél oldaláról megismerhetjük az eseményeket. Míg a szövetségesek oldalán Gregory Sinclair, Őfelsége 8. hadseregének törzstisztjének bőrébe bújhatunk, addig a tengelyhatalmakén Erich von Hartmann, az Afrika Korps páncélos dandárparancsnokaként kell helyt állnunk. A sztorit a hadjáratok előtt és után látható renderelt átvezető animációk, illetve a küldetések előtt olvasható naplórészletek viszik folyamatosan tovább. A fejlesztők nagy figyelmet fordítottak rá, hogy az események történelmileg hűek legyenek, ezért az eligazítások során mindig áttanulmányozhatjuk az aktuális harci helyzetet.

A harcok során a történet főszereplői különös figyelemmel vannak kitüntetve. Például az általuk használt jármű tulajdonságai (sebesség, lőtávolság, észlelési távolság) jelentősen megnövekednek, és sokkal nehezebben esnek el a csatában, mint egy átlagos katona. Ha azonban véletlenül mégis elhaláloznak, akkor ez egyben az adott küldetés végét is jelenti.

[oldal:A játékmódok és a küldetések]

Az Afrika Korps vs. Desert Rats-ban összesen három egyjátékos mód található. A Történet módban összesen 16 bevetés szerepel az elején és a végén található egyedi küldetésekkel, Hadjárat módokban pedig 8 Tengelyhatalmak és 6 Szövetséges küldetést játszhatunk végig időrendi sorrendben. A Küldetés módban pedig a már teljesített hadjáratokat csalogathatjuk elő, a Történet küldetések kivételével.

A harcok előtt általában lehetőséget kapunk, hogy saját magunk állítsuk össze a csapatunkat. A küldetéstől függően rendelkezésünkre áll egy bizonyos pontszám, melynek keretében szabadon gazdálkodhatunk. Amíg például egy egyszerű gyalogos katona 1 pontba kerül, addig a komolyabb tűzerővel rendelkező tank közel 20 pontunkba fog kerülni.

A szervezőképernyőn áttanulmányozhatjuk az egységek életpontját, sebességét, páncélzatát, felderítési képességét, fegyverzetét, illetve a tapasztalati szintjét is. Egyes küldetések előtt azonban lehetőségünk van a Blitzkrieg harcmodort is választani, amely azt jelenti, hogy nem válogathatjuk össze szabadon az egységeket, hanem az előző küldetésből megmaradt erőkkel támadjuk meg az ellenséget.

A csaták a valós történelmi eseményeket idézik, így a taktikai felkészültség kulcsfontosságú szerephez jut bennük. A játék bármelyik pillanatban megállítható (Pause), így lehetőség nyílik a következő taktikai lépések alapos megfontolására, vagy az ellenség harci mozdulatainak kielemzésére.

Az egységek alapvetően három csoportra oszthatók: gyalogosok (ide tartoznak a lövészek, gépfegyveresek, felderítők, utászok, gránátosok, szanitécek, lángszórósok, és a mesterlövészek); járművek (különböző típusú harckocsik, felderítő járművek, szállító járművek, tankelhárító lövegek, tüzérség); és támogató egységek (repülőgépek, nehéztüzérség, légelhárítás). A készítők természetesen nagy gonddal dolgozták ki az egységek közti különbségeket, figyelembe véve a történelemkönyvekben is olvasható gyakorlati tapasztalatokat.

Érdemes még megemlíteni, hogy a Digital Reality munkatársai több egyedi, vagy eddig még csak ritkán látott megoldást is beleépítettek a programba. Ilyen például az ellenfél járműveinek elfoglalása, melyet bármelyik gyalogos egységgel végrehajthatunk, azonban ha egy speciálisan felkészített embert ültetünk bele, akkor azok a saját szakterületüknek megfelelő tulajdonságot javítják a járművön. Például a felderítő katona növeli a tank észlelési távolságát, a mesterlövész pedig a találati pontosságot.

Szintén érdekes ötlet volt a tankoknál a lövegtornyok, illetve a lánctalp használhatatlanná tétele. Az előbbi esetben az egység harcképtelen lesz, de el tud menekülni, viszont az utóbbiban nem képes mozogni, viszont harcképes marad.

Ezek mellett több, a stratégiai játékokban már jól bevált megoldás is visszaköszön a programban. A sérült járművek megjavításához például hívhatunk műszaki egységeket, akik rövid idő alatt újra használható állapotba hozzák azokat. De ha szorult helyzetbe kerülünk, akkor kérhetünk például légi támogatást is.

A többjátékos módok között három választási lehetőségünk van. A már jól ismert Deathmatchben a célunk az ellenség teljes elpusztítása. A Hódítás módban zászlók vannak elhelyezve a terep stratégiailag fontos pontjain, a győzelemhez az összes ilyen helyet el kell foglalni, vagy teljesen megsemmisíteni az ellenfelet. A harmadik játékmód a "Tobruk-2-El-Alamein", ahol mindkét játékos rendelkezik egy-egy várossal, és felváltva kapják meg a támadó, illetve a védekező szerepet. A védekező fél egy adott időben rendszeresen utánpótlást kap, a játék valamelyik fél teljes megsemmisüléséig, vagy pedig a harmadik erősítéshullámig tart. A többjátékos lehetőségeket kihasználhatjuk a helyi hálózaton, illetve az interneten keresztül is a GameSpy segítségével.

[oldal:A grafika és a hangok]

Már első látásra is szembe tűnhet, hogy egy csodálatos megjelenítésre képes grafikai motor dolgozik az Afrika Korps vs. Desert Rats alatt. Bár az legszebb látvány eléréséhez egy DirecX 9-es videókártyára lesz szükségünk, azonban egy ennél gyengébb teljesítményűvel is megelégszik a program. A sivatagi környezetnek köszönhetően a helyszínek nem túl változatosak, azonban minden egyes objektum (pl.: épületek, fák, bunkerek) lerombolható. A nézőpontot szabadon közelíthetjük, távolíthatjuk, vagy forgathatjuk.

A gyalogos egységek animációi aprólékosan kidolgozottak, a járművek úgy mozognak, ahogyan azt a fizika törvényei megkövetelik, és nem csak a földre, hanem saját magukra is árnyékot vetnek, sőt, egy-egy nagyobb csata után a kilőtt járművek és a halott katonák nem tűnnek el néhány másodperc alatt, hanem a küldetés végéig ott maradnak. Sajnos az egységek útkeresési algoritmusa nincs a legjobban kidolgozva, ezért gyakran előfordul, hogy a járművek nem kerülik ki egymást, hanem áthajtanak a másikon.

Minimális hardverigényként egy Pentium III 1 GHz (vagy e teljesítménynek megfelelő Athlon) processzort, 256 Mbyte memóriát és 64 Mbyte memóriával rendelkező grafikus gyorsítókártyát jelöltek meg a program dobozán. Egy ehhez hasonló konfigurációval az első 3-4 küldetésben valóban szépen, akadozásmentesen fut a játék, csak néhány speciális effektről kell lemondanunk. Azonban a későbbi nagy csaták, ahol már sok egység van egyszerre a képernyőn, alaposan megizzasztják a gépet. Ezért a folyamatos képfrissítés eléréséhez feltétlenül szükségünk lesz egy jobb processzorra, egy GeForce 3, vagy Radeon 9200 chipes videokártyára, valamint 512 Mbyte memóriára.

A grafikai negatívumok terén egyedül talán a kezelői felület kidolgozatlanságát tudnám megemlíteni. Mint azt egy korábbi interjúnkban Daubner Tamás, a játék producere már elmondta, ezt az aranylemezre kerülés előtti utolsó napokban készítették el, tehát valószínűleg ebből adódik a munka gyenge minősége. Talán ha egy picivel több idejük jut rá, akkor bizonyára egy sokkal hangulatosabb felületet sikerült volna összehozniuk. Azt viszont le kell szögezni, hogy a mostani is tökéletesen működik, könnyedén áttekinthető és egyszerűen kezelhető.

A zenék terén, mint azt már megszokhattuk, ismét remekelt a Digital Reality két hangmérnöke. A Bécsi Szimfonikus Zenekar által előadott muzsikák tökéletesen illeszkednek a katonai légkörhöz, és nem túlzás, hogy még egy hollywoodi szuperprodukciónak is becsületére válnának! A hangeffektek szintén kiválóra sikerültek: a lánctalpak csikorgása, az ágyúk dörgése, és a tankcsaták robbanásai mind-mind olyan légkört teremtenek, mintha mi is a harcok közvetlen résztvevői lennénk.

Azonban ezek a pozitívumok sajnos már nem mondhatóak el a szinkronhangokról, ugyanis a németes kiejtéssel angol nyelven beszélő színészek beleélése a szerepbe enyhén szólva is megmosolyogtató. Lényegesen jobb lett volna a helyzet, ha minden szereplő a saját anyanyelvén szólal meg.

[oldal:Értékelés]

Aki szereti a második világháborús stratégiai játékokat, az bizonyára az Afrika Korps vs. Desert Rats-szel is hosszú, kellemes órákat fog eltölteni. Igaz, hogy előfordul néhány apróbb hiba a programban (útkeresés, szereplők hangjai), és a magyar szinkron is jól jött volna, de ezek ellenére az összkép még így is bőven a pozitív irányba mozdul. Ezeket a jó tulajdonságokat pedig csak fokozzák az egyedi ötletek, illetve a fülbemászó zenék.

A gyönyörű grafikai megoldások mellett komoly hangsúly van a taktikai elemeken, illetve a harcban álló felek egységeinek kiegyensúlyozottságán. A nehézségi szintek jó beállításának köszönhetően nem fogunk 1-2 óra alatt "végigszaladni" a küldetéseken, azonban a kezdő játékosok néhány feladatnál igencsak megizzadhatnak, még a legkönnyebb fokozatban is.

A Digital Reality-nek sikerült a Platoon után egy még jobban kidolgozott háborús környezetet a képernyőre varázsolnia. Egyedül azt sajnálhatjuk, hogy a kiadó sürgetése miatt kevés idejük volt a részletek kidolgozására, az apróbb hibák kijavítására. De reméljük, hogy a következő játékukkal, a normandiai partraszállást, és az azt követő napokat feldolgozó D-Day-jel még nagyobb sikereket fognak elérni.

A program magyar nyelvű verziója néhány hete került a boltok polcaira, 6990 forintos áron lehet megvásárolni. A játék 1 CD-n foglal helyet, és a dobozban egy 64 oldalas magyar kézikönyvet is találhatunk.

A tesztpéldányt a Digital Reality-től kaptuk, amelyért ezúton is szeretnénk nekik köszönetet mondani!

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról