:

Szerző: Tessier

2004. január 21. 09:38

Bemutató: Terratec Aureon Space 7.1 hangkártya

Az 5.1 csatornás PC-s hangkeltők rohamos elterjedése után a hangkártyagyártók újabb, a fogyasztókat költekezésre sarkalló lehetőség után néztek, s a 7.1 csatorna támogatásában vélték ezt megtalálni. Szerkesztőségünk a német Terratec 7.1 csatornás hangkártyáját tesztelte.

Az 5.1 csatornás PC-s hangkeltők rohamos elterjedése után a hangkártyagyártók újabb, a fogyasztókat költekezésre sarkalló lehetőség után néztek, s a 7.1 csatorna támogatásában vélték ezt megtalálni. No meg persze a nagy betűkkel hirdetett 24 bites, 192 kHz-es mintavételezési tulajdonságok is jól hangzanak az egyszeri felhasználónak. Természetesen a EWS 64 óta nagy utat bejárt, német székhelyű Terratec sem vonhatta ki magát a jelenlegi trendek hatása alól, így a cég kínálatában jelenleg három, 8 kimenettel rendelkező termék is akad. Ezek között található egy Aureon 7.1 FireWire névre keresztelt külső hangkeltő, valamint két hangkártya: az 5,25" bővítőpanellel és számtalan csatlakozóval ellátott Aureon 7.1 Universe, illetve a sallangoktól mentes Aureon 7.1 Space. Nekem a legutóbbi típussal volt szerencsém közelebbi ismerettséget kötni.

A kártya természetesen a 8 csatornás hangkártyák piacán -- a Creative termékeit leszámítva -- egyeduralkodónak számító Envy24 chipre, azon belül is az Envy24HT típusra épül. A chip tervezését az eredeti készítő IC Ensemble felvásárlása óta a VIA számlájára szokás írni, ami részben igaz is, hiszen az őstől eltérően a HT típus már rendelkezik 192 kHz-es mintavételi frekvencia támogatásával.

A chip maga gyakorlatilag egy dologra képes: a PCI buszon érkező adatokat továbbítja a DAC (digitális analóg átalakító), illetve a digitális kimenet felé. Ebből kifolyólag nem nevezném funkciókban bővelkedő terméknek, bár az is igaz hogy egyetlen funkciója ellátására legalább tökéletesen megfelel, a beérkező adatot bithűen (azaz mindenféle újramintavételezés nélkül) továbbítja. No de térjünk rá a kártyára.

A képről is jól láthatóan a hátlapon a következő csatlakozók kaptak helyet:

  • első kimenet
  • hátső kimenet
  • oldalsó kimenet
  • center/mélynyomó kimenet
  • digitális kimenet (optikai, TOSLink)
  • digitális bemenet (optikai, TOSLink)

Ezeken kívül a kártya belső részén találunk analóg és digitális CD, valamint két AUX bemenetet is.

A kártya az Envy chipen kívül meglepően sok egyéb komponenst hordoz: a 8 csatorna digitális analóg konverziójáról egy igen jó minőségű, Wolfson WM8770 codec gondoskodik, valamint a kártya hátlapján található bemenetek analóg jelét is ez a chip digitalizálja. Sajnos a belső csatlakozók (CD, AUX) egy nem éppen a minőségéről híres Sigmatel 9744-es codec-be futnak be, ami már csak azért is érdekes, mert a Wolfson chip nyolc analóg bemenet fogadására képes.

A maradék két chip között egy Crystal digitális receiver-t (a digitális bemenet fogadásához) és egy Xilinx CPLD-t találunk. Anélkül hogy túl részletesen belemennénk: a CPLD -- complex prgrammable logic device -- ÉS és VAGY kapu tömböket valamint regisztereket tartalmaz, egyszerűbb logikai függvények megvalósítását teszi lehetővé hardverben. Ebben az esetben feltehetően a nyomtatott áramkör huzalozásának egyszerűsítése végett használták, így kevesebb rétegű, olcsóbb nyomtatott áramkör is megfelelő.

[oldal:Szoftverek]

Mielőtt áttérnénk a minőség vizsgálatára, ismerkedjünk meg a kártyához mellékelt szoftverekkel. Az Aureon Space 7.1 kártya esetében is a Terratectől megszokott Mixer alkalmazásba botlunk. Nézzük szép sorjában, mit is rejtenek a Control Panel ablakai.

Az első ablakban minden kimenet hangerejét külön-külön módosíthatjuk, hiányoltam viszont legalább egy százalék-jelölést, esetleg egy VU-Metert, ami a Terratec 6fire esetében például megvolt.

A kimenetre jutó források kikapcsolására, illetve hangerejének változtatására van lehetőség, újfent százalék-megjelölés nélkül.

Teljesen szokványos felvételi ablak, innen még inkább hiányozik a VU-Meter és a számszerű szint-beállítás.

A Digital ablakban egyrészt lehetőség van a digitális kimenetre illetve bemenetre jutó jelforrás kiválasztására, valamint itt állítható be a mintavételi frekvencia is: ez lehet belső, vagy a külső, digitális forrás jeléből származó. A belső frekvencia természetesen magától vált, ha arra van szükség (pl. 96 kHz-es anyag lejátszásakor átvált 96 kHz-re). Itt találjuk az ASIO beállítási lehetőségeit is (konkrétan ez buffer méretet jelent). Az ASIO (Audio Stream Input/Output) gyakorlatilag egy többcsatornás protokoll, ami a szoftvereknek az ASIO driveren keresztül közvetlen hozzáférést enged a hardverhez, egyrészt kisebb késleltetést téve lehetővé, mint a windowsos driveren keresztüli hozzáférés, másrészt szabadon lehet konfigurálni a ki/bemeneteket, akár több csatornás felvételt is lehetővé téve.

Hangszóróink számán túl itt állíthatjuk be hogy az első kimenetek erősítettek legyenek-e (fejhallgató számára), illetve itt kapcsolhatjuk be a 3D hangzásért felelő Sensaura algoritmusokat. Igen, jól látjátok, minden egyes ki-/bekapcsolás után újra kell indítani a számítógépet. Ez a "funkció" 2004-ben legfeljebb a szánalmas jelzőt érdemli meg, az azért elképesztő, hogy ha játék után mondjuk zenét szeretnénk hallgatni, akkor ehhez újra kell indítani számítógépünket.

A Mixer mellett néhány alapvető szoftvert is kapunk a CD-n:

  • Musicmatch Jukebox: Medialejátszó a ma már szokásosnak tekinthető képességekkel (sok formátum, albumok, stb). Hátha valakinek nincs Winamp vagy Foobar a gépén.
  • Wavelab Lite: Egyszerű, de egész jól használható audioszerkesztő, a minimális igényeket (hangerő-, mintavételi frekvencia állítás, kompresszió) kielégíti, de természetesen komoly felhasználásra valami más ajánlott.
  • Emagic Logic Fun: Bár a kártya nem rendelkezik hardveres szintetizátor képességekkel, az ingyenes Emagic szoftverrel és a Windows beépített, szoftveres szintetizátorával megtehetők az első lépések. A szoftver legújabb verziója az Emagic weboldaláról tölthető le.
  • PowerDVD: Ha már 7.1-es kártyáról van szó, azt hiszem nélkülözhetetlen egy DVD lejátszó szoftver mellékelése. Túl sok szót erre nem is vesztegetnék, a PowerDVD-t mindenki ismeri.

    [oldal:Hangminőség]

    A kártya hangminőségének vizsgálatához a RightMark Audio Analyzer 5.2-es változatát használtam, mégpedig loopback módban, azaz a kimenet közvetlenül vissza volt kötve a bemenetre, ebből következően az eredmények mind a DAC, mind pedig az ADC rész esetleges hibáit tükrözik. Mint látni fogjátok, 24 bit helyett 32 bitet voltam kénytelen használni, mert a kártya drivere előbbivel nem kompatibilis, de ennek a minőségre semmilyen hatása nincs.

    44.1 kHz, 16 bit

    Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.03, -0.04 Excellent
    Noise level, dB (A): -93.9 Very good
    Dynamic range, dB (A): 93.6 Very good
    THD, %: 0.0056 Very good
    IMD, %: 0.011 Very good
    Stereo crosstalk, dB: -81.6 Very good

    Mint az a Wolfson codec-től elvárható, az eredmények kifejezetten kellemesek, ezen a téren a kártyának semmi szégyenkeznivalója. A chipen belüli mintavételi frekvencia konverzió hiányának köszönhetően a torzítási értékek is jók.

    48 kHz, 16 bit

    Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.03, -0.04 Excellent
    Noise level, dB (A): -93.9 Very good
    Dynamic range, dB (A): 93.8 Very good
    THD, %: 0.0056 Very good
    IMD, %: 0.011 Very good
    Stereo crosstalk, dB: -82.5 Very good

    Mint az várható volt, a 44.1 kHz-es értékekhez kísértetiesen hasonlóakat mérhetünk 48 kHz-en.

    96 kHz, 16 bit

    Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.02, -0.15 Very good
    Noise level, dB (A): -94.4 Very good
    Dynamic range, dB (A): 94.4 Very good
    THD, %: 0.0061 Very good
    IMD, %: 0.014 Very good
    Stereo crosstalk, dB: -82.5 Very good

    96 kHz-en az átvitel egyenletessége valamelyest romlik, a zaj és torzítási adatok ellenben jók.

    44.1 kHz, 32 bit

    Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.03, -0.04 Excellent
    Noise level, dB (A): -96.9 Excellent
    Dynamic range, dB (A): 96.7 Excellent
    THD, %: 0.0056 Very good
    IMD, %: 0.010 Very good
    Stereo crosstalk, dB: -82.0 Very good

    32 bites adatokkal dolgozva a zaj mérhetően kisebb, a nagyobb minőségi ugrás hiánya pedig feltehetően inkább az ADC, semmint a DAC számlájára írható.

    48 kHz, 32 bit

    Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.03, -0.04 Excellent
    Noise level, dB (A): -96.8 Excellent
    Dynamic range, dB (A): 96.8 Excellent
    THD, %: 0.0057 Very good
    IMD, %: 0.010 Very good
    Stereo crosstalk, dB: -82.3 Very good

    Ugyanaz a helyzet, mint az előbbiekben.

    96 kHz, 32 bit

    Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.02, -0.15 Very good
    Noise level, dB (A): -95.9 Excellent
    Dynamic range, dB (A): 95.8 Excellent
    THD, %: 0.0060 Very good
    IMD, %: 0.013 Very good
    Stereo crosstalk, dB: -81.0 Very good

    96 kHz-en megint kissé ingadozóbbá válik az átvitel, de én ezt újfent az ADC-nek tulajdonítom. A hangminőséggel kapcsolatos mérések részletes eredményeit tartalmazó RightMark Audio Analyzer grafikonok itt tölthetők le.

    [oldal:Játékok]

    Térjünk át a lényegre, azaz nézzük meg, zenehallgatás, filmnézés és játékok alatt mennyire állja meg a helyét a kártya. Mielőtt áttérnék a különböző felhasználási területekre, néhány általános megjegyzés.

    Eléggé elítélhető módon úgy tűnik a mellékelt szoftver készítői a mélyhangok átirányításának kérdésével nem igazán óhajtanak foglalkozni, így ez teljes egészében hiányzik -- alulmúlva még az ezen a téren nem túl fényesen szereplő Creative termékeket is. Így az Aureon csak olyan hangszettek mellé megfelelő választás, melyek vagy képesek mély hangokat kiadni a mélynyomó nélkül (PC-s környezetben nem kifejezetten tipikus), vagy pedig maguk gondoskodnak a mélyhang mélynyomóba történő átirányításáról. Ugyanígy hiányzik bárminemű EQ, vagy legalább egy mély/magas hang szabályzó, bár azt hiszem ez kevésbé fontos.

    A Sensaura kapcsoló bekapcsolása, majd az újraindítás után a kártya drivere 256 2D és 64 3D hang "gyorsítására" képes, ami azt jelenti hogy a játékok felé hardveres megoldásnak látszik, azonban az algoritmusok futtatása teljes egészében a CPU-t terheli.

    A 3D effektusok minőségére nem lehet panasz, a nemrégiben a Creative tulajdonába került Sensaura által fejlesztett algoritmusok minden tekintetben megállják helyüket -- az EAX Advanced HD támogatást hiányán könnyedén túltehetjük magunkat, az azonban fájó pont, hogy játékokban nem tudjuk kihasználni a nyolc csatornát, csak a megszokott 5.1 mód áll rendelkezésre. Újabb probléma, hogy 7.1 beállítás esetén is bekapcsolható a Sensaura opció, de megfelelő pozícionálást így nem kapunk. A kipróbált játékokkal 5.1 beállítás esetén nem volt probléma, az Aureon drivere itt jól vizsgázott.

    A processzor-terheltség mérése során összehasonlítási alapként egy nForce APU szolgált, amely ugyancsak Sensaura algoritmusokat használ, csak hardverben megvalósítva.

    A teszthez használt konfiguráció lényegesebb elemei:

    • AMD Barton CPU (11x200 MHz)
    • Abit NF7-S alaplap
    • 2x512 mbyte DDR RAM (dual channel)
    • ATI Radeon 9700 grafikus kártya

    A RightMark sorozat legújabb darabja DirectSound 2D, 3D és 3D+EAX használatával méri a processzor terheltségét.

    Már egyszerű DirectSound gyorsítás esetén is jelentős hátrányba kerül a szoftveres megoldást használó Aureon, azonban a 64 hang használata mellett mért 9 százalék körüli CPU terheltség még elviselhető.

    DirectSound3D esetén az egymáshoz képesti százalékos eltérés hasonló, azonban 64 hang esetén ez már a processzor plusz 8 százalékpontos terhelését jelenti az Aureon használatakor.

    A környezeti effektusokat (EAX) bekapcsolva 64 hang használata esetén az Aureon 147 százalékkal több processzoridőt emészt fel, mint a hardveres gyorsítást alkalmazó nForce, s a különbség 32 hang esetén is tetemes 11 százalékpont. Ez pedig már bőven érezhető játékok alatt is.

    Valós alkalmazások esetében egy picit vegyesebb a kép. Az Unreal Tournament 2003 -- sok újabb játékhoz hasonlóan -- OpenAL API-t használ, amihez az nForce (és Creative) termékek közvetlen driver támogatással rendelkeznek, míg a többi esetben egy OpenAL - DirectSound3D wrapper segítségével használható ki a hangkártya esetleges 3D gyorsítása. Többek között ennek -- no meg az igencsak nagyszámú hangnak -- is betudható, hogy az nForce 20 százalékkal jobb teljesítményt nyújt.

    A Call of Duty napjaink másik igen elterjedt, magas szintű audió API-ját, a MILES-t használja (amiben szoftveres megoldás éppúgy helyet kapott, mint DirectSound3D vagy EAX3 támogatás), itt már kisebbek a különbségek -- az első tesztben 11 százalék, a másodikban pedig mindössze 7 százalék az nForce előnye.

    [oldal:Zenehallgatás, DVD-zés, konklúzió]

    A játékok alatt tapasztalt nagy CPU-terhelésért kárpótol a lejátszás minősége: megfelelő műsorforrás -- nem MP3 -- és hangrendszer esetén kristálytiszta magasakra, szép határozott mélyekre és egyenletes, színezetlen hangra számíthatunk az első két hangszórónkból -- a többire ugyanis normál módban nem kever semmit az Aureon. Bekapcsolva a Sensura opciót a center és a hátsó hangszórók is működésbe lépnek -- sőt, még a mélynyomó kimenet is meghajtásra kerül--, elveszítjük viszont a leglényegesebbet: a nagyon jó hangminőséget. Ugyanez igaz azokra a lejátszókra, melyek minden sztereó forrásból több csatornásat kevernek -- azaz zenehallgatásra nagyon jó a kártya, de ezt két csatornán kell tenni.

    DVD lejátszásra mind PowerDVD, mind pedig WinDVD használatával tökéletesen alkalmas az Aureon, egyik programmal sem volt semmi probléma. Más kérdés viszont az, hogy szükség van-e jelenleg 7.1-es rendszerre? A filmek túlnyomó része ugyanis Dolby Digital 5.1 hanggal érkezik, ritkábban találhatunk 5.1 csatornás, DTS kódolású hangsávot is. Talán még ennél is ritkább a Dolby Digital EX 6.1, ami ráadásul nem is igazi hétcsatornás formátum, hiszen a plusz csatorna információja a már meglévő 5.1 csatorna jelébe kódolva található. A DTS ES formátum már mind a hét csatorna információját külön tárolja, ez azonban a mostanában megjelenő filmek esetében még kivételesen ritka.

    Mint talán az eddig leírtakból is érezhető, elég vegyes kép alakult ki bennem a kártyáról, még akkor is, ha eltekintünk attól, hogy önmagában egy 7.1-es rendszernek van-e értelme. Otthoni mozizáshoz tökéletesen megfelel a kártya, amennyiben megfelelő hangrendszerrel párosítjuk -- értem ez alatt például hogy az esetleges mélyhang átirányítást a hangrendszernek kell megoldani. Ugyanakkor a kártya hangminőségéhez megfelelő -- tehát felsőbb kategóriájú -- PC-s rendszerek az esetek döntő részében beépített dekóderrel kerülnek forgalomba, így ezek mellé csak akkor van értelme 7.1-es hangkártyát beszerezni, ha házimozi mellett még másra is kihasználható a 8 csatorna -- és itt bukik el az Aureon 7.1, hiszen játékok alatt csak 5.1 hangzásra képes. Ez persze a jövőbeni driverekkel változhat.

    További negatívum a számítógép állandó újraindítgatása a Sensaura opció ki/be kapcsolásakor, ez igen nehezen bocsátható meg a német fejlesztőknek. Ugyancsak negatívumként említhető meg a spártai egyszerűségű mixer, s a jelző itt sajnos nem a kinézetre, hanem a szolgáltatásokra vonatkozik. Összességében nem igazán tudom ajánlani az Aureon 7.1 Space-t. Ha valaki mindenképpen jó minőségű 7.1-es kártyát szeretne, de az Audigy2-től inkább tartózkodna, keresgéljen az M-Audio háza táján: a Revolution 7.1 legalább az újraindítgatásoktól megkíméli használóját, és a beállítási lehetőségek is messze felülmúlják a Terratec mérnökei által kicsit talán összecsapott Control Panel lehetőségeit.

    Szólj hozzá a fórumban!

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 02:33

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.