:

Szerző: castor

2004. január 5. 09:41

Középfölde megelevenedik a monitoron

Az utóbbi években már megszokhattuk, hogy a nagyobb költségvetéssel készülő hollywoodi kasszasikerekkel párhuzamosan készül a film világából ötleteket merítő videojáték is. Természetesen a Gyűrűk Ura sem maradhatott ki a sorból -- számos olyan program kapható jelenleg is, melyen a jól ismert felirat díszeleg.

Az utóbbi években már megszokhattuk, hogy a nagyobb költségvetéssel készülő hollywoodi kasszasikerekkel párhuzamosan készül a film világából ötleteket merítő videojáték. Az okot talán nem kell feszegetni, nyilvánvaló, hogy a játékfejlesztő cégek a filmstúdiókkal karonfogva így próbálnak egy kis extra haszont kifacsarni a fiatal célközönségből.

Bár ezek a programok általában csúfos módon elhasalnak a szaklapok tesztjein, de az aprólékosan felépített marketingnek, és a hatalmas reklámkampánynak köszönhetően mégis szépen teljesítenek az eladási listákon. Csak hogy ne menjünk messzire az időben, gondoljunk csak a Pixar és a Disney legújabb animációs filmje, a Finding Nemo (Némó nyomában) alapján készült játékra, amely egy elég gyengén sikerült alkotás, mégis rengeteg fogyott belőle.

Már mintegy 5 éve, hogy az első internetes pletykák feltűntek a készülő Gyűrűk Ura filmmel kapcsolatban. Aztán a később hivatalosan nyilvánosságra hozott információk alapján szinte mindenki biztosra vehetette, hogy előbb-utóbb a monitoron is találkozhatunk Középfölde lakóival. Az IDC egyik játékokkal foglalkozó elemzője, Schelley Olhava két évvel ezelőtt azt írta cikkében, hogy a Gyűrűk Ura hatalmas üzlet, és noha sok múlik a megjelenő játékok minőségén, több változat számára is elég nagy a piac. Természetesen ezen gondolat első felével a legtöbb kiadó egyetértett, és a háttérben hatalmas harcok dúltak a licencek birtoklásáért.

Azonban bizonyára kevesen tudják, hogy nem csak az utóbbi időkben a mozi által keltett láz miatt rivaldafénybe került programok léteznek, hanem számos más alkotás is született Tokien művei alapján. Szinte az első számítógépes játékokkal egyidőben, már az 1970-es évek végén készültek olyan szöveges kalandjátékok, melyek Középfölde világába vezettek.


A C64-es The Hobbit (1982), és a Konami által készített
Riders of Rohan (1990) borítója

A film által okozott felhajtás első szerencsés nyertese a Vivendi Universal Interactive volt, akik a könyv jogait tudhatták magukénak. Végül az amerikai székhelyű Electronic Arts 2001 utolsó napjaiban jelentette be, hogy megszerezték a film licencét, így felhasználhatják a színészek arcát, a Howard Shore által komonált zenéket, az eredeti hangeffekteket, illetve több rövid filmrészletet is. Természetesen ekkor már nem volt elég idejük arra, hogy az első rész, A Gyűrű Szövetsége alapján dolgozzanak, így a második rész premierjét célozták meg egy az alapján készülő programmal.

[oldal:A háború megkezdődött]

A dollármilliókért folyó küzdelmet a Vivendi nyitotta. Az első játékuk a 2002 októberében látott napvilágot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring címmel, és a könyv legelső fejezetét dolgozta fel. A PC, PlayStation 2, Xbox és Game Boy Advance platformokra megjelent program eléggé gyengén szerepelt, rengeteg kritika érte a játékmenetet. Emellett az átvezető animációk is igen kiábrándítóak voltak, és a szinkronizálást végző színészek teljesítménye is hagyott némi kívánnivalót maga után.


LOTR: The Fellowship of the Ring

Két hónappal később, decemberben az Electronic Arts kiadta az első saját Gyűrűk Ura játékát, mely a The Two Towers volt. Míg a Vivendi által delegált vetélytárs a szerepjáték és kalandelemeket helyezte középpontba, addig ez a látványos akciójeleneteket. A csaták során három fő karaktert (Aragorn, Legolas, Gimli) irányíthattunk, de ha sikeresen végigjátszottuk a sztorit, akkor újabb szereplők váltak elérhetővé.

Hiába jelent meg korábban a Vivendi játéka, a 2002-es karácsonyi szezonban végül mégis az Electronic Arts ért el nagyobb sikereket. Igaz ebben kétségkívül nagy szerepe volt annak is, hogy a program dobozáról a film főhősei néztek farkasszemet a vásárlókkal. De emellett tény, hogy összességében az egy év alatt elkészült The Two Towers egy jobban "összerakott" program benyomását keltette, míg a Vivendi produktumán -- a hosszabb fejlesztési idő ellenére -- meglátszott a kapkodás és a pénzhiány.

A következő, Középföldén játszódó programokra végül közel egy évet kellett várni, ugyanis a kiadók ismét a film premierjéhez, illetve a karácsonyi bevásárlásokhoz igazították a megjelenéseket. A The Lord of the Rings: War of the Ring egy 3D-s stratégiai játék, mely kizárólag PC-re jelent meg novemberben. A programot végül több kritika érte amiatt, hogy nem igazán adta vissza a monumentális csaták hangulatát, illetve a mesterséges intelligencia is elég gyengére sikerült. A legtöbb magazinban csak közepes értékelést kapott.

Az Electronic Arts idei ütőkártyája természetesen a The Lord of the Rings: The Return of the King volt, amely nem tért le az előd által kitaposott ösvényről, így egy néhány szerepjáték elemmel megfűszerezett vérbeli akciójátékot kaphattunk. Újdonságként szerepelt az előző részhez képest, hogy itt már lehetőséget kaptunk rá, hogy egymást támogatva, egyszerre ketten vágjunk neki a kalandoknak. Emellett a szereplők köre is bővült, immáron Gandalfot, illetve a két hobbitot, Frodót és Samut is irányíthattuk. Igaz, hogy a játék rengeteg negatív visszajelzést kapott rendkívüli nehézsége, illetve a rövidsége miatt, de még ezek ellenére is kijelenthető, hogy az eddigi legjobban sikerült alkotás, amely a Gyűrűk Ura történetét dolgozza fel.


LOTR: The Return of the King

A Vivendi Universal által 2003. december elején minden fontos platformra (PC, Xbox, PlayStation 2, GameCube, Game Boy Advance) kiadott The Hobbit című játék Tolkien egy másik művét, a Babót dolgozta fel. A történet során a még fiatal Zsákos Bilbót irányíthattuk a könyvben megismert kalandokon keresztül. Sajnos a fejlesztőknek ezúttal sem sikerült maradandót alkotni, így a játék hozta a már megszokott közepes színvonalat.

[oldal:Mit hoz a jövő?]

A filmtrilógia befejező részét bemutatták, a karácsonyi szezon lecsengett. Gondolhatnánk, hogy ezzel be is fejeződött az egész herce-hurca a játékpiacon. Azonban a tengerentúli cégek nem engedik ki ilyen könnyedén a kezük közül a drágán megszerzett licencjogokat. Addig ütik a vasat, amíg forró, és máris bejelentettek több Gyűrűk Ura programot.

Az Electronic Arts például egy stratégiai játékot készít PC-re Battle for Middle-Earth címmel, mely a képek alapján igen ígéretesnek tűnik. Az orkok hatalmas seregeit a C&C: Generals továbbfejlesztett grafikai motorja fogja mozgatni. A fejlesztők ígérete -- és az előzetes képek tanúsága szerint -- itt valóban monumentális méretű csatákat vívhatunk majd a 25 küldetés során. A program előreláthatólag 2004 negyedik negyedévében fog megjelenni.


Battle for Middle-Earth

A másik figyelemreméltó fejlesztés a Middle-Earth Online, melyet a Vivendi Universal fog kiadni. Ennek a szerepjátéknak az lesz a sajátossága, hogy csak az interneten keresztül lehet majd játszani. A kalandjaink kezdetekor összesen négy faj (emberek, hobbitok, törpök, tündék) közül választhatunk. Mindegyikük különböző pozitív és negatív tulajdonságokkal rendelkezik majd.


Middle-Earth Online

A játék során találkozhatunk a könyvből megismert szereplőkkel is, mint például Bombadil Tomával, vagy Elronddal, és tőlük különböző feladatokat is kaphatunk. A programot a Turbine Entertainment fejlesztőcsapat készíti PC-re, és 2004 végén fog a boltokba kerülni.

Jelenleg ezt a két programot jelentették be hivatalosan a kiadók, azonban nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan újabb játékok zúdulnak a nyakunkba. Meg nem erősített források szerint például az Electronic Arts egy olyan szerepjátékon dolgozik, amelynek története felöleli az egész trilógiát.

Egy azonban biztos: amíg a cégek próbálják meglovagolni a filmek által keltett hatalmas felhajtást, és ilyen rövid fejlesztési idő után dobják piacra a programokat, addig biztosan nem kapunk egyetlen olyan aprólékosan kidolgozott, kitűnő minőségű játékot sem, amely Középfölde fantasztikus világába kalauzolna minket.

Szólj hozzá a fórumban!

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 16:30

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.