Szerző: Bizó Dániel

2007. december 17. 12:36

Kína mellett is van élet a globális elektronikai gyártásban

[iSuppli/HWSW] Az ezredfordulót követően a globális elektronikai gyártókapacitás viharos gyorsasággal indult meg Kína felé, aminek eredményeként a Európában és Észak-Amerikában nagykapacitású üzemek tucatjait zárták be a vállalatok. Az elmúlt években noha Kína ipari dominanciája megkérdőjelezhetetlen, földrajzilag diverzifikáltabb kép bontakozik ki. Az iSuppli szerint a gyártók stratégiai helyezkedésében a munkaerőköltségen lévő hangsúly nagyban csökkent, ahogyan a döntéseket sokkal komplexebb elemzésekre alapozzák.

[iSuppli/HWSW] Az ezredfordulót követően a globális elektronikai gyártókapacitás viharos gyorsasággal indult meg Kína felé, aminek eredményeként a Európában és Észak-Amerikában nagykapacitású üzemek tucatjait zárták be a vállalatok. Az elmúlt években noha Kína ipari dominanciája megkérdőjelezhetetlen, földrajzilag diverzifikáltabb kép bontakozik ki. Az iSuppli szerint a gyártók stratégiai helyezkedésében a munkaerőköltségen lévő hangsúly nagyban csökkent, ahogyan a döntéseket sokkal komplexebb elemzésekre alapozzák.

Az iSuppli technológiai piackutató szerint az évtized második felét már egyértelműen újfajta megközelítések veszik át a Kína-centrikusság helyét a globális elektronikai gyártásban, amiben szerepet játszik a kínai költségszínvonal emelkedése is. A korábbi éveket domináló munkaerőköltség mellett a vállalatok igyekeznek teljesebb körű elemzést végezni, mely figyelembe veszi a vezetői erőforrásokat, szervezeti felépítést, kompetenciákat, a logisztika és szellemi tulajdon kérdéseit is, mondta el Adam Pick, az iSuppli elektronikai gyártásért felelős vezető elemzője.

A vezető szerződéses gyártók beruházásainak elemzésével több trend is kirajzolódik a iSuppli szerint. Az első, hogy a meghatározó fejlődő piacokon növekvő jelenlétet építenek ki a szereplők, így például Kína mellett India és Oroszország egyre növekvő szeletet hasítanak ki, hogy magas színvonalon szolgálják ki a gyorsan bővülő belső piacokon erősödő jelenléttel bíró globális ügyfeleiket.

A másik trend, hogy a nagy felvevőpiacok közelében igyekeznek költséghatékony ellátási bázisra szert tenni a gyártók, ami különösen igaz a gyorsan növekvő termékszegmensekre, mint amilyen az LCD-televízióké is. A nyugat-európai piacot a szállítók nagyrészt Kelet-Európából szolgálják ki, amit jól jelez, hogy az elmúlt időszakban számos márkagyártó hozott létre új kapacitásokat Magyarország mellett Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában is.

A Samsung Electronics idén év elején jelentett be, hogy bővíti hazai LCD-tévé gyárának kapacitását Jászfényszarun, miután 2006-ban már 3,2 millió tévékészüléket állítottak elő, túlnyomórészt exportra. Hasonló bővítést végzett a Samsung SDI is Gödön, ahol a katódsugárcsövesek mellett immár plazmapanel modulokat állítanak elő. Az LG Electronics Lengyelországban épített ki LCD-tévéket előállító bázist, hasonlóan a Sharphoz és a Toshibához, míg a Sony a szlovák Nyitrát választotta harmadik európai üzemének helyéül.

A harmadik trend, hogy a folyamatosan papírvékony nyereséghányaddal küzdő szerződéses elektronikai gyártóknak a lehető legalacsonyabb működési költségre kell törekedniük, így a gyors gazdasági növekedéssel párhuzamosan dráguló Kínára alternatívákat keresnek. Az egyik ilyen kiemelkedni látszó alternatíva Vietnám, ahol az elmúlt évben számos gyártó jelent meg. Vietnám mellett Thaiföld, Malajzia és Szingapúr is felfutóban van.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról