Szerző: Ady Krisztián

2007. december 6. 12:19

Zöld utat kapott az európai navigációs műholdas rendszer, a Galileo

Zöld utat kapott végre az európai műholdas navigációs rendszer, a Galileo: szinte biztosra vehető, hogy 2013-ban elindulhat a harmic műholdból álló rendszer. Anyagi akadálya legalábbis már nem lesz ennek, 2,4 milliárd euró áll a projekt rendelkezésére, s már az is eldöntött, hogy Olaszország és Németország mellett a spanyolok is építenek egy saját adófizetők pénzéből finanszírozott vezérlőállomást maguknak.

[HWSW] Zöld utat kapott végre az európai műholdas navigációs rendszer, a Galileo: szinte biztosra vehető, hogy 2013-ban elindulhat a harmic műholdból álló rendszer. Anyagi akadálya legalábbis már nem lesz ennek, 2,4 milliárd euró áll a projekt rendelkezésére, s már az is eldöntött, hogy Olaszország és Németország mellett a spanyolok is építenek egy saját adófizetők pénzéből finanszírozott vezérlőállomást maguknak.

Függetlenedni

A döntésre múlt hét péntekén, hosszas huzavona után került pecsét. Az Európai Unió "stratégiai függetlenséget" vár a rendszer beindításától. Bár az Egyesült Államok közölte, hogy háború esetén sem "lövi le" saját üzemeltetésű, világszerte polgári célokra is használt GPS-műholdjait, a politikusok szeretnének biztosra menni, s egy teljesen független rendszert hoznak létre. A Galileo a tervek szerint 2013-ban indulhat el, egy -- nem üzemelő -- műhold már jelenleg is a Föld körül kering.

A Galileo a várakozások szerint nagyobb, kevesebb mint egy méteres pontosságot nyújt majd, és a felhasználóknak nem kell attól félniük, hogy egyik percről a másikra megszűnik a műholdas jel, az Unió a Galileo-kompatibilis eszközöknél garantálná a szolgáltatás elérhetőségét.

Háromszögelés

Kétirányú kommunikáció

Sőt, a kommunikáció kétirányú lenne, így vészhelyzeti pozíciómegállapítást is nyújthatna a rendszer: a műholdak fognák a "nem csak vevőberendezés" vészjelzését, melyek alapján meghatározhatóvá válna a bajba került hajó, repülő, vagy személy helyzete. Ez az információ eljuthatna a megfelelő nemzeti segélyszervezetekhez is, illetve a vészjelzés regisztrálásáról visszajelzést is kaphatna a bajba került.

Maga a szolgáltatás négy szinten működne, a nyílt szogláltatás (OS) teljesen ingyenes lenne, hasonló pontosságot nyújtva, mint a jelenlegi globális navigációs rendszerek. A második szintű Safety-of-Life Service (SoL) jel figyelmeztetné a felhasználót, ha meghatározott értéket meghaladóra csökken a pontosság. A harmadik szinten további két jel gondoskodna a nagyobb adatátvitelről, illetve a pontosság növeléséről, ezek a jelek titkosítottak lennének. A Public Regulated Service (PRS) teljesen kontrollált hozzáférési szint lenne, mely minden jelenleg elérhető módon, további két jel segítségével növelné a helymeghatározás megbízhatóságát.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról