Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A vállalatokhoz is betört a "webkettő"

Bizó Dániel, 2006. november 28. 09:40
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[CIO Insight/HWSW] Folytatódik a vállalati informatikai rendszerek centralizálódása, és terjed a szolgáltatásközpontú szemléletmód és tervezés -- derül ki az üzleti döntéshozóknak szóló amerikai CIO Insight magazin idei trendjelentéséből, melyet az év során folytatott megkérdezések eredményei alapján összegzett. Előző írásunkban az IT-menedzsment emberi vonatkozásait jártuk körbe, most a technológiai oldalról közelítjük meg azt.

[CIO Insight/HWSW] Folytatódik a vállalati informatikai rendszerek centralizálódása, és terjed a szolgáltatásközpontú szemléletmód és tervezés -- derül ki az üzleti döntéshozóknak szóló amerikai CIO Insight magazin idei trendjelentéséből, melyet az év során folytatott megkérdezések eredményei alapján összegzett. Előző írásunkban az IT-menedzsment emberi vonatkozásait jártuk körbe, most a technológiai oldalról közelítjük meg azt.

Webkettes vállalatok

Ahogyan a "hétköznapi" webet elárasztotta a "webkettő" kifejezés, úgy a vállalati informatikai rendszerekbe és a döntéshozók fejébe és befurakodott, társulva az olyan más felkapott fogalmakhoz (egyesek szerint lózungokhoz), mint a SOA, vagyis a szolgáltatás-orientált architektúra, a virtualizáció és alkalmazásintegráció. Mindenesetre a CIO Insight magazin felmérése alapján a webes vállalati alkalmazások egyben valósítják meg a divatos webkettes és SOA kifejezéseket, és rohamléptékben nyernek teret.

A web előretörését a korábban kliensprogramként futó vállalati szoftverek (ERP, CRM, SCM, stb.) webes felületen történő használata, valamint a webes kollaboratív eszközök alkalmazások bevezetése hajtják, ami lehetővé teszi az infrastruktúra centralizált menedzselését. A válaszadó IT-vezetők háromnegyede szerint a webkettes alkalmazások jelentősen megnövelik a biztonsági kockázatot az információk eszkalálódó megosztása révén, ennek ellenére közel felük hozott létre webes kollaborációs eszközöket, több mint negyedük teszteli, és csak 9 százalék nem érdeklődik egyáltalán. Ezen túlmenően jelentős számban alkalmaznak vagy terveznek blogokat (60 százalék), RSS feedeket (62 százalék), podcastokat (51 százalék) és wikiket (54 százalék) az információk megosztására, belső kommunikációra .

Terjes a szolgáltatásorientált szemlélet

A szolgáltatásorientált szemlélet és az alkalmazások webes felületre való áthelyezése mögötti egyik legfőbb mozgatórugó a korábban különféle vállalati rendszerekben széttöredezett adatok egyesítése és kombinálása. A COI Insight által megkérdezett IT-vezetők több mint egyharmada állította, kiemelt feladatai közé tartozik a vállalati adatok használhatóságának, megbízhatóságának javítása, és hogy a vállalatvezetők közel 40 százaléka kétkedik az IT-rendszerek által kitermelt információ pontosságával kapcsolatban.

A monolitikus alkalmazásokkal szemben egyre nagyobb teret nyernek a szabványos felelületeken kommunikáló, jellemzően 3 rétegű rendszerek (felület-köztesszoftver-adatbázisok), ahol a felhasználók az adatok származási helyétől függetlenül egységes felületen férhetnek azokhoz hozzá. A kombinált adatbázisok és köztesszoftverek bevezetésével az adatintegráció szerepel az IT-vezetők többségének kiemelt feladatai közé.

Ehhez kapcsolódóan az üzleti intelligencia (business intelligence, BI)alkalmazása is egyre nagyobb teret nyer, melyek révén az ügyfelekből felépített adatbázisból üzletileg értékes információkat lehet kitermelni, valamint versenyhelyzeti, tőkemegtérülési elemzéseket végezni. A BI-szoftverek meglepően magas elégedettségi mutatókkal rendelkeznek, a felhasználók 60 százalékánál teljesítik vagy meghaladják a várakozásokat, míg a kudarcról beszámolók aránya 1-2 százalék.

Nem kell az innováció?

A monolitikus, széttöredezett rendszerekben gondolkodó szemléletmód változása mellett a vállalatok egyre konzervatívabb magatartást tanusítanak, mikor új technológiák alkalmazása kerül szóba. Az IT-részlegektől egyre inkább elvárják a hatékony végrehajtást és a meglévő üzleti folyamatok támogatását, ezzel párhuzamosan pedig az innovációra való igény egyre csökkenő tendenciát mutat. A vállalati méret növekedésével ez a konzervativizmus egyre erősödik, és míg a cégek nagyjából negyedénél jelentkezik innovációs elvárás az IT-részleggel szemben, a nagyvállalatoknak csak kevesebb mint hatodánál.

Ennek megfelelően drasztikuan csökkent az új technológiákat, termékeket korán kipróbálok aránya, annak ellenére, hogy ebből a csoportból 90 százalék jelezte azt, hogy megtérült a befektetése az új technológiák alkalmazásából. A vállalatok nagyjából fele tartozik a második hullámhoz, melyek a főáram részeként adoptálják az újdonságokat, míg az ennél is későn lépők aránya egy év alatt 10 százalékponttal több mint negyedére emelkedett.