Szerző: Bodnár Ádám

2006. július 26. 14:57

A Motorola jövőre megszerezheti a mobilpiaci elsőséget

A Strategy Analytics és az IDC is közzétette a mobiltefon-piac második negyedéves alakulására vonatkozó adataikat. A Strategy Analytics szerint az eladások 26 százalékkal, az IDC szerint 22,5 százalékkal emelkedtek a tavalyi második negyedévhez képest. Előbbi piackutató 235 millió, utóbbi 238 millió készülék eladását regisztrálta.

[HWSW] A Strategy Analytics és az IDC is közzétette a mobiltefon-piac második negyedéves alakulására vonatkozó adataikat. A Strategy Analytics szerint az eladások 26 százalékkal, az IDC szerint 22,5 százalékkal emelkedtek a tavalyi második negyedévhez képest. Előbbi piackutató 235 millió, utóbbi 238 millió készülék eladását regisztrálta.

A Motorola az élre tör

A gyártók erősorrendjében az élen nem volt változás, továbbra is a Nokia a piacvezető 33 százalékos részesedéssel, második az eladások 22 százalékát kézben tartó Motorola. A Nokia láthatóan jól feltápászkodott a két évvel ezelőtti megingását követően és piaci részesedése ma már újra 30 százalék felett jár. Az IDC szerint a finn cég egy év alatt 29 százalékkal növelte eladásait. A finn cég célkitűzése a 40 százalékos piaci részesedés elérése, amely felé jó úton haladnak.

Elismerést érdemel a Motorola teljesítménye is, amely a szupervékony RAZR-nek köszönhetően a tavalyi második negyedévhez képest 53 százalékos eladás-növekedést és 22 százalékos piaci részedést ért el. A vállalat az elmúlt négy negyedévben átlagosan 52 százalékkal növelte eladásait, és a Strategy Analytics előrejelzése szerint ha a RAZR leszármazottai meg tudják ismételni az előd sikerét, a vállalat 2007 elején akár át is veheti a piacvezető pozíciót a Nokiától.

A gyártók rangsorában a bronzérmet a Samsung szerezte meg, a koreai cégnek azonban be kellett érnie 11,2 százalékos piaci részesedéssel, legalábbis a Strategy Analytics szerint. A vállalat pár éve még a Motorola második helyét is fenyegette, a legutóbbi negyedévben azonban kiábrándítóan teljesített. Piaci szakértők szerint a csökkenés oka hogy a Samsungnak nincsenek vonzó készülékei az alacsony árkategóriában, ezért a fejlődő piacokon a Motorola és a Nokia továbbra is részesedést hódít majd el a koreai vállalattól.

A negyedik és ötödik helyen már jó ideje az LG és a Sony Ericsson osztozik, hol egyik, hol másik cég kerül előrébb a rangsorban. Az idei második negyedévben a Sony Ericsson volt jobb helyzetben, bár a japán-svéd vegyesvállalat mindössze 400 ezerrel adott el több készüléket a 15,3 millió telefont értékesítő LG-nél. Az első negyedévben még fordított volt sorrend, akkor az LG több mint 2 millióval több mobiltelefont szállított a Sony Ericssonnál.

Koncentrálódó piac

A piaci koncentrációra jellemző, hogy az öt legnagyobb gyártó adta az összes eladások 79,7 százalékát, azaz egyre kevesebb cégnek jut a dagadó mobil-tortából. Ahogy erősödik a piacon az árnyomás, csak a legnagyobbak tudnak életben maradni. A túlélés szempontjából ugyanis egyre kritikusabb a méretgazdaságosság szerepe, a hatékony tömeggyártás azonban csak a legnagyobbak sajátja. A kisebb cégeknek nem lesz más választása, mint a rétegpiacokra specializálódni, különben hamarosan halálra lesznek ítélve.

Az első negyedévben a Nokia, Motorola, Samsung, LG és Sony Ericsson mellett az összes többi -- mintegy 40 -- gyártó még 20,6 százalékos részesedésen osztozott, egy évvel korábban még 23,6 százalékon.

Az első félév során világszerte 470 millió mobiltelefon talált gazdára, és mivel a második félév hagyományosan erősebb az elsőnél, szinte biztos hogy a mobiltelefon-eladások a történelem során idén először átlépik az 1 milliárd darabos átlomhatárt. Az IDC szerint azoban még nem szabad előre inni a medve bőrére, mert bár a fejlődő piacokon az eladások fokozatosan nőnek, a fejlett piacokon a bővülés lassul.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról