Szerző: Bodnár Ádám

2005. december 2. 11:28

Miért (nem) terjed a Linux a vállalati asztali gépeken?

A linuxos szerverek forgalma éves szinten több mint harmadával nő, a szabad operációs rendszer azonban ennél lényegesen kisebb sikereket ér el az asztali gépeken. Az Open Source Development Lab felmérést készített arról, mely tényezők hátráltatják a Linux terjedését a vállalatoknál. Az eredmények szerint a legfontosabb problémát a windowsos alkalmazásokkal való inkompatibilitás, valamint a hardverek és perifériák problémás támogatása jelenti.

[HWSW] A linuxos szerverek forgalma éves szinten több mint harmadával nő, a szabad operációs rendszer azonban ennél lényegesen kisebb sikereket ér el az asztali gépeken. Az Open Source Development Lab felmérést készített arról, mely tényezők hátráltatják a Linux terjedését a vállalatoknál. Az eredmények szerint a legfontosabb problémát a windowsos alkalmazásokkal való inkompatibilitás, valamint a hardverek és perifériák problémás támogatása jelenti.

Az OSDL által megkérdezett több mint 3300 személy többsége azt állította, hogy vállalati környezetben a Linux terjedését az asztali gépeken elsősorban a szoftverek hiánya gátolja. Érdekes, hogy a legtöbb felhasználó az e-mail klienst jelölte meg számára legfontosabb szoftverként, ennek fontossága megelőzte az irodai programcsomagot és a böngészőt is. Sokan panaszkodtak arra is, hogy népszerű alkalmazásoknak nincs linuxos változata, például az Adobe Photoshopnak és a PageMakernek, az AutoCAD-nek vagy az Intuit Quicken pénzügyi programnak. A megkérdezettek jó része problémás területként említette a szoftverek telepítését és eltávolítását is.

A megkérdezett felhasználók szerint a Linuxok kezelőfelületének sokkal kényelmesebben használhatónak kell lennie, az operációs rendszernek pedig egyszerűbben telepíthetőnek, noha a modern Linux-disztibúciók installálása ma már nem igényel pár egérkattintásnál többet, feltéve hogy a disztribúció a gépen található összes hardvert megfelelően támogatja.

Sokan vélik úgy, hogy a Linux hardverkezelése területén is van még javítani való, a legtöbben a meghajtóprogramok elérhetőségével és minőségével kapcsolatos problémákra panaszkodtak. A megkérdezettek említették még az USB-s eszközök hiányos támogatását, illetve a hálózati nyomtatás körüli gondokat is. Az OSDL jelentéséből kiderül, hogy a vállalati felhasználók számára fontos lenne a kézieszközökkel, például PDA-kkal vagy mobiltelefonokkal való szinkronizáció lehetősége is.

Az OSDL kérdőívében azt is meg akarta tudni, vajon mi oka volt a vállalatoknak arra, hogy bevezessék asztali gépeiken a Linuxot. Az legtöbbször azért vezetik be a cégek a Linuxot, mert az alkalmazottak -- fejlesztők -- ezt kérik, másodsorban pedig azért, mert a versenytárs cégek már bevezették. Az OSDL szerint biztató, hogy egyre több szervezetnél érzik versenyelőnynek a nyílt forrású szoftverek használatát. A birtolási összköltség csökkentése csak a harmadik legfontosabb ok volt, a licencköltségek lefaragása a negyedik, a biztonság növelése pedig csak az ötödik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról