Szerző: Bodnár Ádám

2004. december 22. 15:08

Piacfigyelő: az IBM és a Lenovo házassága

Az IBM 1,75 milliárd dollárért eladta a PC-gyártó üzletágát a kínai Lenovónak. Sokan hajlamosak érzelmi alapon megítélni ezt az ügyletet, azonban nyilvánvaló, hogy racionálisan vizsgálva a tranzakciót, az IBM a legjobb döntést hozta. Ez valóban egy "win-win" szituáció, amivel mindenki jól jár.

PC-gyártásból nem lehet megélni

Nyilvánvaló tény, hogy PC-eladásból ma csak kevesen tudnak megélni. Hellyel-közzel minden PC egyforma, az egyes modellek közötti különbségek nem a PC-gyártóknál, hanem a chipgyártóknál és a szoftvergyártóknál alakulnak ki. A PC-gyártók egyszerűen csak megvásárolják az alkatrészeket, és összeszerelik, feltelepítik a -- Microsofttól vett -- operációs rendszert, majd következik a csomagolás és az eladás.

E tevékenység során igazából nincs szükség komoly szakértelemre, innovációra, fejlesztésre, know-howra. Sokan ezt már régen felismerték, ezért van az, hogy a legnagyobb PC-gyártók termékei szinte egytől egyig tajvani cégeknél készülnek, bérmunkában. Az IBM személyi számítógépek sem IBM gyártmányok már, a cég 2002-ben megvált az utolsó ilyen jellegű üzemeitől, és PC-it, notebookjait azóta távol-keleti beszállítók állítják elő olcsóbban, de azonos minőségben. A piacon dúló kíméletlen árversenyben csak így lehetett, lehet fennmaradni. A cég most egy lépéssel továbbment: nemcsak a gyártást, hanem az értékesítést is a távol-keletiekre bízta.

Sok kicsi sem megy sokra

A PC-k értékesítése nagy forgalmat generál ugyan, az elérhető nyereség azonban kicsi. Egyrészt a vevőkért folytatott harcban az árak folyamatosan csökkennek, másrészt az egyes gyártók termékei gyakorlatilag teljesen azonos alkatrészekre -- processzorra, merevlemezre, grafikus kártyára, szoftverre -- épülnek, ezért nem is lehet indokolt a nagy árkülönbség. Egyedüli kivétel az Apple, azonban tudjuk, hogy e cég számítógépei egyedi architektúrára épülnek. Az megint más kérdés, hogy az egyedi architektúrával az Apple az évek során sikeresen leküzdötte magát a PC-gyártók rangsorának tizedik helyére, piaci részesedése nem éri el a 2 százalékot. Ez azonban most nem az Apple-ről szól.

A PC-forgalmazáson elérhető bevételre és alacsony nyereségre tipikusan jó példa az IBM, amely ezen a piacon évi 9 milliárd dolláros forgalmat bonyolít, nyeresége azonban nem éri el a 100 millió dollárt, vagyis a bevétel hozzávetőlegesen egy százalékát. Az IBM nagyjából évi 90 milliárd dolláros bevétellel büszkélkedhet, ehhez a PC-divízió 9 milliárd dollárral járul hozzá.

A vállalati nyereséghez ugyanakkor a részleg szinte semmit sem tud hozzátenni, mi indokolja akkor a majdnem 10 ezer főt foglalkoztató PC-részleg fenntartását? Semmi. A részleg eladásával jelentős erőforrások szabadulnak fel, amelyeket más, stratégiailag fontosabb célok szolgálatába lehet állítani. A vállalati bruttó nyereséghányad is felszabadul a PC-részleg nyomása alól, elemzők szerint az IBM részvényenkénti profitja a divízió értékesítése után 5 centtel is nőhet. A legutóbbi negyedévet a cég részvényenként 1,06 dollár nyereséggel zárta, vagyis a PC-részleg eladása közel 5 százalékos növekedést jelentene.

Miért pont a Lenovo?

A Lenovo -- korábban Legend -- a legnagyobb kínai PC-gyártó, amely jókora előnnyel vezeti a világ legnépesebb országának PC-piacát. A cég úgy tudott 2 százalékos részesedést elérni a világpiacon, hogy gyakorlatilag csak Kínában van jelen. Az IBM PC-részlege jól kiegészíti a Lenovót, ugyanis inkább a vállalati piacra koncentrál, míg a Lenovo termékei főképp fogyasztóknak szánt olcsó konfigurációk.

Szakértők egyetértenek abban, hogy ma Kína a világ leggyorsabban fejlődő informatikai piaca, és ez a PC-kre is igaz. Az amerikai és nyugat-európai piacok egyre telítettebbek, itt már nehéz tovább növelni az eladásokat, vagyis a PC-gyártók közül a jövőre nézve az lehet előnyben, amely jó pozíciókkal rendelkezik Kínában. A Lenovo tulajdonképpen bevásárolta az IBM-et a kínai piacra. Az IBM-mel megerősödve a Lenovo már sikeresen versenyezhet a kínai kormányzati megrendelésekért is, mivel már lesznek kínálatában vállalati felhasználásra szánt PC-k, akár Linuxszal.

Kihívások

Az IBM PC-üzletág és a Lenovo egyesítése semmiképp sem ígérkezik egyszerű feladatnak. Két vállalat, két ország, két teljesen eltérő kultúra házasítását kell sikeresen elvégezni minél rövidebb idő alatt. Eközben a vevőket meg kell győzni arról, hogy a tulajdonosváltás számukra nem hogy hátrányos, hanem épp ellenkezőleg: előnyös. Az IBM piaci versenytársai valószínűleg minden erejüket bevetik annak érdekében, hogy elbizonytalanítsák ezeket az ügyfeleket, és átcsábítsák őket magukhoz.

Az IBM és a Lenovo házasságából létrejövő vállalat 19 százalékban az IBM, 45 százalékban a Lenovo tulajdona, a részvények 36 százalékával pedig a tőzsdén kereskednek majd. A Lenovo tulajdonába kerülnek az IBM PC-kkel kapcsolatos szabadalmai, szellemi tulajdonjogai. A kínai cég immár globális játékossá vált a PC-piacon, ennek megfelelően központját New Yorkba helyezi át. Az IBM PC-divízió közel 10 ezer alkalmazottja átkerül a Lenovóhoz, amely így mintegy 20 ezer dolgozóval rendelkezik majd. Azok az emberek, akik eddig IBM PC-k értékesítésével foglalkoztak, ezután is azt teszik majd, csak épp egy másik cég égisze alatt.

Ezek az emberek továbbra is IBM PC-ket fognak értékesíteni, ugyanis a megállapodás biztosítja a Lenovo számára, hogy öt évig használja az IBM, valamint a Think márkaneveket. A zökkenőmentes átmenetet garantálja, hogy az IBM fejlesztési tervei 18 hónapig bizonyosan változatlanok, azaz a most tervbe vett fejlesztések, új termékek mindenképpen megjelennek. A Lenovo legkorábban csak 18 hónap múlva módosíthat az irányvonalon.

Amennyiben az IBM és a Lenovo sikeresen és zökkenőmentesen tudják lebonyolítani az összeolvadást, valóban ki tudják használni a szinergia várt előnyeit, mindketten győztesnek érezhetik magukat. Az IBM azért, mert úgy szabadult egy gyengén teljesítő üzletágtól, hogy megtartotta annak legnagyobb értékét, a márkanevét. A Lenovo az IBM hátán felmászva gyakorlatilag az egész PC-piacot meghódíthatja.

A két cég összesített piaci részesedése alig 7 százalék feletti, amely ugyan még mindig csak fele a második helyezett HP-énak, azonban jó kiindulópont lehet ahhoz, hogy a Lenovo a legnagyobbak üldözésébe kezdjen. Ehhez segítségére lehetnek az IBM meglevő vállalati ügyfelei, valamint az IBM márkaneve, amely segítségével további vásárlókat lehet megnyerni akár az Egyesült Államokban, Európában vagy éppen Kínában.

Véleménye van?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról