Szerző: roberto

2004. szeptember 27. 20:32

OpenOffice.org: marketingtervvel a nagyobb felhasználói táborért

Az elmúlt héten Berlinben megrendezett éves

Az elmúlt héten Berlinben megrendezett éves OpenOffice.org konferencián bemutatták a nyílt forráskódú irodai programcsomag stratégiai marketingtervének első nyilvános változatát. A mostani közzététel elsődleges célja, hogy beindítsa az OpenOffice-közösségen belül a vitát, tanácskozást a témáról, amelynek eredményei még bekerülnek az év végéig összeálló marketingstratégiába. A nyílt forráskódú projektektől merőben szokatlan lépés nem volt előzmények nélküli, ám a terv korábbi változataihoz csupán az OpenOffice marketingprojektjének tagjai férhettek hozzá.

A közzétett dokumentum áttekinti az irodai programcsomagok helyzetét, számba veszi a terület legfontosabb szereplőit (Microsoft Office, Wordperfect Office, Lotus Smartsuite), és kísérletet tesz a piacra a következő öt évben legnagyobb hatást gyakorló trendek azonosítására.

A terv az OpenOffice erősségei közt tünteti fel a programcsomag többplatformosságát, többnyelvűségét (a lokalizált változatok létét), a relatíve könnyű fordíthatóságot és lokalizálhatóságot, illetve az egyéb irodai csomagok fájlformátumainak kielégítő kezelését, míg az OpenOffice gyengéi közt szerepel a kormányzati használati igényekhez elégtelennek tűnő OpenOffice-közösség, a terjedelmes kódbázis, amely jelentősen megnehezíti a kezdő OpenOffice-programozók munkáját, az egyéb programokkal (webböngésző, levelezőprogram) való hiányos integráció, az egyes ritkábban használt funkciók Java-függősége, az olyan kiegészítők, mint a nyomtatott dokumentáció vagy a clipart gyűjtemény hiánya, a csomag nagy erőforrásigénye, sőt maga az OpenOffice.org név is, amely leginkább egy domainnévre hasonlít.

A dokumentum szerint az OpenOffice legígéretesebb "célpiacai", amennyiben beszélhetünk ilyesmiről egy nyílt forráskódú programcsomag esetén, a kormányzatok (különösen a fejlődő országokban), az oktatási intézmények, könyvtárak, a kis- és középvállalatok, valamint a nonprofit szervezetek lehetnek, ugyanakkor az OpenOffice-nak nem célpiacai a multinacionális vállalatok, ezt meghagyják a kereskedelmi testvér, a Sun StarOffice számára.

John McCreesh, az OpenOffice marketingeseinek egyike a ZDNet-nek nyilatkozva elmondta, hogy az OpenOffice számára különösen nehéz marketingstratégiát összeállítani, hiszen nincs meghatározott marketingköltségvetés sem. "Míg legfőbb vetélytársunknak, a Microsoftnak 5-10 milliárd dolláros marketingbüdzséje van" -- állítja McCreesh -- addig az OpenOffice költségvetése elhanyagolható. Az OpenOffice marketingjében ezért jelentős szerepet kapnak majd a programcsomag elégedett felhasználói, akiket "ösztönzünk arra, hogy másolják le az OpenOffice-t barátaik vagy éppen a munkaadójuk számára".

McCreesh arról is beszámolt, hogy az Egyesült Államokban használhatósági teszteket végeztek az OpenOffice-szal Microsoft Office felhasználók számára. Ezen teszt több tipikus problémára is rávilágított, amelyek nehezíthetik az átállást a Microsoft Office-ról. Ilyen volt például a táblázatok létrehozása szöveges dokumentumokban, amely nehézséget okozott egyes Word-felhasználók számára, illetve bizonyos legördülő menük mérete is gondot okozhat alacsonyabb képernyőfelbontásokon. Ezeket a problémákat állítólag az OpenOffice 2005 márciusában várható 2.0-s verziójában fogják orvosolni a fejlesztők.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról