Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2004. április 20. 14:14

Titokban kinevezték a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjét

Április elsejével kinevezték a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjét, ám a tény csak három héttel később derült ki, a Netért egyesület egy, az Internethajón készült interjújából . A képviselő Juhász Károly szociológus és matematika-kémia szakos tanár, a Nemzeti Hírközlési Hatóság munkatársa lett. Bár a képviselőt nem pályázat útján választották, hanem kinevezték, erről a hatóság a mai napig nem számolt be.

[HWSW] Április elsejével kinevezték a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjét, ám a tény csak három héttel később derült ki, a Netért egyesület egy, az Internethajón készült interjújából. A képviselő Juhász Károly szociológus és matematika-kémia szakos tanár, a Nemzeti Hírközlési Hatóság munkatársa lett. Bár a képviselőt nem pályázat útján választották, hanem kinevezték, erről a hatóság a mai napig nem számolt be.

A Hírközlési Törvény január elsejével lépett hatályba, ekkor kezdhette volna meg a hírközlési fogyasztói jogok képviselője a tevékenységét. Az NHH év eleji első sajtótájékoztatóján jelezték: az intézmény felállítására két hónapos haladékot kértek, így a fogyasztói szószólót is csak február 29-e után nevezik ki. Erre a kinevezésre végül április elsején került sor, s noha aznap adtak hírt a Fogyasztóvédelmi Felügyelettel kapcsolatos együttműködési megállapodás megkötéséről is, a képviselő kinevezéséről nem esett szó.

Az NHH sajtóosztályán érdeklődésünkre csak azt erősítették meg, hogy valóban megtörtént a kinevezés három héttel ezelőtt, és jelezték: a jövő héten sajtótájékoztatón mutatkozik be a képviselő. Első interjújában a képviselő akként nyilatkozott, kinevezése és ennek nyilvánosságra hozatala a hivatal -- egyébként február 29-ére ígért -- felállítása miatt húzódott.

A képviselői intézmény modellje az országgyűlési biztosok hivatala volt, azzal az egyébként nem elhanyagolható különbséggel, hogy míg a biztosok egyedül az országgyűlésnek tartozik beszámolással, és a T. Ház is választja meg őket, a képviselő az NHH kinevezettje, és a hatóság állományában végzi a tevékenységét is. Időközben az országgyűlési biztosok részéről felmerült az is, hogy az ombudsman kifejezést levédik, hogy valóban csak az országgyűlési biztosokkal kapcsolatban használhassák.

A kísérteties hasonlóságból táplálkozó reményeket azonban maga Juhász Károly oszlatta el nyilatkozatában, ahol úgy fogalmazott: a fogyasztói jogok képviselője a beérkező egyedi panaszokban nem tud eljárni. Noha az ombudsmanok, hasonlatosan a hírközlési fogyasztói jogok képviselőjéhez semmilyen hatósági jogkörrel nem rendelkeznek (az adatvédelmi biztost kivéve), minden beérkezett panaszt kivizsgálnak és állást foglalnak. Ezzel szemben Juhász nyilatkozatában kifejezetten az általános kérdésekkel kapcsolatban, az NHH tanácsával való párbeszédet jelölte meg egyik fő feladataként, kiemelve: a képviselő nem panaszirodát tart fenn.

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról