Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2003. május 7. 16:29

Mikrós korlátozás: a gyártókat, forgalmazókat is érinti

Tegnapelőtti hírünkben már beszámoltunk a vezeték nélküli internetre vonatkozó korlátozó rendelkezés várható hatásairól. Mint mai körkérdésünkből kiderült:a hálózati eszközöket gyártó-forgalmazó vállalkozásokat is érintheti a minisztérium döntése -- igaz, eltérő mértékben.

[HWSW] Tegnapelőtti hírünkben már beszámoltunk a vezeték nélküli internetre vonatkozó korlátozó rendelkezés várható hatásairól. Mint mai körkérdésünkből kiderült:a hálózati eszközöket gyártó-forgalmazó vállalkozásokat is érintheti a minisztérium döntése -- igaz, eltérő mértékben.

A vezeték nélküli internetszolgáltatók által használt 2,4 GHz-es frekvenciára vonatkozó korlátozás kihathat a hardvereszközök forgalmára is. Igaz, ennek mértékéről a forgalmazók eltérő becsléseket adtak: míg egyikük szerint jelentős forgalomkieséssel kell számolniuk, másikuk szerint ha csökken is a forgalom, a vásárlók -- és így a termékek -- eltűnni biztosan nem fognak.

Érdekesség, hogy az egyébként beltéri használatra kínált eszközök forgalmazói egymástól függetlenül úgy gondolják, hogy a vásárlók 90 százaléka -- tehát túlnyomó többsége -- a vásárolt eszközöket kültéri használatra alakítja át. A megkérdezett forgalmazók legtöbbje a visszajelzések alapján úgy gondolja: az eredetileg például 400 méternyi távolság áthidalására készült egységeket a vásárlók jóval nagyobb hatósugarúvá alakítják.

Kirov Kirill, az amerikai Linksys termékeinek hazai disztribútora, az Alphasonic Kft. ügyvezetője elmondta, hogy cégük forgalmának valamivel több, mint 3 százalékát teszi ki a vezeték nélküli hálózati eszközök értékesítése. Ezen belül azonban a rendelet hatásaként várható forgalomcsökkenést 80 százalékosra becsüli, s mint mondta: már most érezhető a visszaesés a termékek forgalmában. Az ügyvezető szerint vásárlóik túlnyomó többsége utóbb kültéri szolgáltatásra használja a termékeket.

Gál Tamás, az Avaya Magyarország Kft. értékesítési igazgatója szerint az Avaya-termékek magyarországi eladásában a vezeték nélküli hálózati eszközök forgalma nem meghatározó mértékű, így ennek visszaesése semmilyen mértékben nem befolyásolja a vállalat Magyarországra vonatkozó stratégiai szempontjait.

A német D-link termékeit is forgalmazó brit érdekeltségű Crown-Tech Kft. irodavezetője, Varga Ágnes nem érez még visszaesést a vezeték nélküli hálózati termékek forgalmában. Azzal egyetért, hogy a vásárlók többsége kültéri egységként üzemelteti a hivatalosan beltéri használatra gyártott eszközöket, ám mint mondja: ha csökkenni is fog a termékek forgalma, eltűnni biztosan nem fog a piacról.

Mint az irodavezető lapunknak elmondta: a vásárlók többsége nem is internetszolgáltató, hanem olyan vállalat, amely ezzel a költségtakarékos módszerrel kívánja megoldani például két, egymáshoz közeli telephely hálózatának összekapcsolását. Bár a vezeték nélküli hálózati eszközök a Crown-Tech forgalmának 30 százalékát teszik ki, Varga bizakodó. Mint mondta: a magyarok találékonyak, biztos, hogy megtalálják az útját-módját annak, hogy továbbra is üzemeljenek ezek a hálózatok, s egy olyan fejlődő piacról, mint ez, nehéz feltételezni, hogy teljesen eltűnnének a vásárlói.

Bár a termékek forgalmazói nem tartanak jelentős visszaeséstől, abban egyetértettek, hogy csak utóbb, egy év távlatából lehet majd megítélni, milyen hatása volt a mikro- és rádióhullámú internetszolgáltatások terjedését megakadályozó rendeletnek a forgalmukra. Abban is egyetértenek a kereskedők, hogy kettős hatásra kell számítani: egyfelől új eszközöket már csak azok vásárolnak, akik valóban beltéri egységként használják majd a termékeket, másrészt, ha valamelyik internetszolgáltató (vagy vállalat, amelyik a telephelyei közti kapcsolatot teremtette meg ezzel a technológiával) felszámolja eszközeit, úgy azt valószínűleg értékesíteni kívánja majd, ami szintén csökkentheti az új termékek iránti keresletet. A két hatás együttesen pedig biztosan nem hagyja érintetlenül a forgalmazókat.

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról