:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. július 18. 12:51

Mégsem úgy vásárolják fel az Operát

Újratárgyalta a kínai befektetői konzorcium és az Opera a felvásárlást, csupán részlegek cserélnek majd gazdát, nem a teljes cég. Mindenképp kínai kézbe kerül az Opera böngésző (asztali és mobilos is), illetve az azt kiszolgáló infrastruktúra is.

Semmis az Opera felvásárlására februárban tett ajánlat - jelentette be a norvég cég és a kínai befektetők konzorciuma. Akkor a vásárlók 1,2 milliárd dollárnak megfelelő norvég koronáért kebelezték volna be a teljes céget, ez az üzlet azonban végül füstbe ment. Helyette egy fele akkora tranzakcióra kerül sor, a Kunlun, Qihoo 360 és más kínai cégek által alkotott konzorcium csak az Opera egyes részlegeit veszi át, 600 millió dollár értékben.

A bejelentés szerint tehát kínai tulajdonba kerül majd át a mobilos és asztali böngészők fejlesztését végző részlegek, a webes teljesítményoptimalizálási (Opera Max) és adatvédelmi appok, az Opera licencelési üzletága (az Opera TV-t kivéve), illetve az Opera 29 százalékos részesedése a kínai nHorizon cégben. Ami marad a jelenlegi Opera-részvényesek kezében: az Opera Mediaworks, Opera Apps & Games (beleértve a Bemobit), illetve az Opera TV. A megmaradt részlegek együtt mintegy 560 embert foglalkoztatnak, míg a teljes cég 1669 munkavállalóval rendelkezik.

Az eredeti felvásárlási ajánlatot mindkét fél részvényesei jóváhagyták, bizonyos hatóságok beleegyezését azonban nem sikerült megszerezni, így a tulajdonosváltásra sem került sor. Ezt az Opera-részvényesek nem feltétlenül bánják - Lars Boilesen Opera-CEO szerint például a tranzakció erősen alulértékelte a céget. A vállalat egyébként így valószínűleg többet ér, a konzumer appok leválasztásával a megmaradt B2B szolgáltatások értékesebbek lehetnek.

Az Opera még tavaly augusztusban tette ki az eladó táblát, a cég hivatalosan felkért két pénzintézetet a potenciális értékesítés előkészítésére. Az Operának ugyan nincsenek pénzügyi problémái, de komoly tőkeinjekció nélkül nem tud tovább érdemben növekedni. Ezért döntött úgy a cég igazgatótanácsa, hogy keres egy szakmai befektetőt, amely hatékonyabban tudja pénzzé tenni az Opera működését. Magyarra fordítva a vezetés úgy érezte, hogy egy nagyobb konszern részeként az Opera értékesebb lehet mint önállóan, ezt az értékdifferenciát pedig a befektetők szeretnék zsebre tenni.

"A konzumer részlegek jól illeszkednek a felvásárló konzorcium célkitűzéseibe és stratégiájába, és egy jó ökoszisztéma részévé válva ki tudnak virágozni. Az Opera részvényesei is jól járnak, a cég mintegy negyedét adjuk el 600 millió dollárért, ami egy nagyon jó ár ezekért az üzletrészekért." - idézi a TechCrunch a vezérigazgatót. Pénzügyi szempontból nagyjából ez is a helyzet, a cég megtartott hirdetési-marketinges üzletága hozta a bevétel túlnyomó részét, 117 millió dollárt, míg a cégnek hírnevet szerző böngészős (és egyéb technológiákat fejlesztő) konzumer részleg csupán 36 milliót kaszált.

Hogy a felvásárló cégek mit kezdenek majd a böngészős technológiákkal, egyelőre csak tippelni lehet. Kína egy nagyon különleges piac, ahol a globális tech cégek csupán minimális befolyással rendelkeznek a helyi szereplőkkel szemben. A kínai böngészőverseny is egészen másképp áll, mint globálisan, ebben szeretne operás alapokkal erősíteni a Qihoo 360-Kunlun.

a címlapról