Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A csapból is virtuális valóság folyik az AMD-nél

Asztalos Olivér, 2016. március 16. 13:00

Kifejezetten VR tartalomgyártáshoz ajánlja legújabb csúcskártyáját az AMD. A Radeon Pro Duót a leggyorsabb megoldásnak titulálja a cég, ugyanakkor a tényleges piacra kerülésig még hátra van néhány hét, miközben már a következő generáció is látótávolságba került.

hirdetés

Szinte 100 százalékban virtuális valóságról szólt az AMD várva várt előadása az idei első Game Developers Conference-en, a San Franciscó-i eseményen lehullott a lepel az aktuális leggyorsabb grafikus kártyáról, kiderült a Radeonok útiterve, valamint egy komplett PC-vel szerelt VR-szemüveg is felbukkant.

Új csúcskártya, elsősorban a fejlesztőknek

A Capsaicin kódnéven futott esemény egyik legnagyobb bejelentését a Radeon Pro Duo videokártya jelentette, mely az AMD szerint a piac jelenlegi leggyorsabb megoldása. Ugyanakkor független tesztelők egyelőre nem kaptak a kártyából, így ennek megerősítése még várat magára. A specifikációk alapján a Radeon Pro Duónak reális esélye van a címre, már amennyiben az adott játékprogram megfelelően támogatja multi-GPU-s megjelenítést, hisz a legújabb Radeon fedélzetén két grafikus processzor dolgozik.

A GPU-k terén nincs újdonság, azok szerepét a tavaly megjelent Fiji kapta, mely az R9 Fury mellett a Fury X, illetve a R9 Nano kártyákon is visszaköszönt már. A Radeon Pro Duo leginkább utóbbira hajaz, a specifikációk alapján a mérnökök gyakorlatilag két Nano kártyát helyeztek el egyetlen nyomtatott áramkörön. Mindez két teljes értékű Fiji chipet jelent, amiben 4096 feldolgozóegység található, 256 textúrázó és 64 ROP egység mellett. A végrehajtók maximális órajele ugyancsak egyezik, ennek értéke kereken 1000 MHz. A memóriabusz 4096 bit széles, a HBM lapkák órajele 500 MHz, az összkapacitása pedig 4 gigabájt, akárcsak az összes többi Fiji GPU-ra épülő kártya esetében.

A hasonlóságok sora azonban még nem ért véget, a Radeon Pro Duo 350 wattos TDP értékéből könnyen kikövetkeztethető, hogy egy-egy GPU-ra 175 watt fogyasztási keret jut, akárcsak a Nano esetében. Ez a meglehetősen szűkös keret már a Nano esetében kisebb problémát jelentett, a kártya csak ritkán érte el az 1000 MHz-es maximális GPU órajelet, a kompakt hűtés miatt pedig nem volt ajánlott feljebb emelni a fogyasztási limitet. A Radeon Pro Duo esetében ez már nem akkora probléma, hisz az R9 295 X2-ről már ismert kompakt vízhűtésnek, illetve a nem kevesebb mint három darab 8 tűs PCI Express tápcsatlakozónak hála akár 525 wattig is kitolható a határ, amit az OEM partnerek igény szerint kihasználhatnak, az egyes komplett konfigurációkba kerülő modellek TDP-jét magasabbra is emelhetik a tervezők.

Mindebből elsősorban a VR-szemüvegekre fejlesztők, illetve a tartalomgyártók profitálhatnak majd, ugyanis rendhagyó módon elsősorban nekik ajánlja legújabb kártyáját az AMD, ergo a Radeon Pro Duo nem egy tipikus konzumer termék. A modell a Radeon és a FirePro paletta közé ékelődik be, mely elsősorban professzionális támogatást jelent, a meghajtókat a VR tartalmak készítéséhez használt népszerűbb alkalmazásokkal is minősítik.

Bár a rendhagyó pozicionálást az AMD nem indokolta, a háttérben (egyrészt) valószínűleg az Oculus és a HTC/Valve specifikáció állhatnak, melyben R9 290 (és GTX 980) szerepel ajánlott kártyaként, a jóval gyorsabb megoldások előnyét pedig a szemüvegek fixen bekapcsolt vertikális szinkronja (V-Sync) miatt nehezen tudnák kamatoztatni a felhasználók. Ennél nyomósabb érv, hogy az AMD szeretné megnyerni magának a VR fejlesztőket, hisz amennyiben a tartalmak készítése Radeon kártyákon történik, úgy abból profitálhatnak, ez később pozitív hatással lehet a konzumer Radeonok eladásaira.

Ettől függetlenül természetesen nem csak virtuális valósághoz használható az új Radeon, bizonyos játékok esetében hasznos lehet a 16 TFLOPS-os számítási összteljesítmény, elsősorban 4K felbontásban. Mindezért persze most is elég mélyen zsebbe kell nyúlni, a Radeon Pro Duo ára ugyanis az elődhöz hasonlóan 1500 dollár lesz, a termék elérhetőség a második negyedév elejére, azaz nagyjából áprilisra tehető.

Egyre közelebb az új generáció

Az új csúcskártya bemutatása mellett egy friss, a Radeonok közeljövőjét bemutató útitervet is prezentált az AMD. Ennek megfelelően valamikor az év közepén, feltehetőleg júniusban mutatkozik be Polaris kódnevű fejlesztés, mely a GCN negyedik iterációját ("GCN4") alkalmazza, miközben a lapkák már 14 nanométeres készülnek majd - de nem tudjuk, hogy a Samsungnál vagy a GlobalFoundries-nál. A bemutatott dia alapján a Polaris elődjénél kettő és félszer kedvezőbb teljesítmény/fogyasztás mutatóval érkezik, amivel az új Radeonok ledolgozhatják az GeForce-okkal szembeni hátrányukat, illetve a Pascal sikerétől függően ismét szoros lehet a két gyártó közötti rivalizálás.

Az útitervből kiderült, hogy a Polaris még valószínűleg GDDR5 memóriával érkezik, a közelmúltban szabványosított HBM2 rétegzett memóriát csak a legkorábban év végén érkező Vega hozhatja el. Utóbbi feltehetően csak a feldolgozók számában, illetve a memória típusában tér majd el a Polaristól, mely így valószínűleg a csúcskategóriát célozza meg, míg a Polaris a középkategóriába érkezik. Az előzetes hírek szerint mindkét megoldásból két-két dizájn érkezik: Polaris 10 és 11, illetve Vega 10 és 11. Az AMD jelenleg már látható, legtávolabbi GPU-s csillaga a Navi, mely valamikor 2018 környékén futhat be, ugyanakkor erről egyelőre jóformán semmit nem tudni, ahogy az sem világos, hogy az AMD mire gondolhat a "Next gen Memory" (következő generációs memória) alatt. Az ugyanakkor egyértelmű, hogy a Navi tovább emelne a teljesítmény/fogyasztás mutatón, nem zárható ki, hogy ezek a GPU-k már 10 nanométeren készülnek majd.

Sulon Q: PC egy VR-szemüvegben

Az előadáson egy érdekes VR-szemüveg is bemutatkozott, melyben gyakorlatilag egy x86-os PC-t építettek. A kanadai Sulon Technologies termékéhez nem szükség számítógép, hisz a szemüveg beépítve tartalmazza azt. A felhasználó "szeme előtt" egy mobil AMD processzor, a Carrizo-kódnevű FX-8800P kapott helyet, amihez 8 gigabájt memória, és 256 gigabájtos SSD társul, a megjelenítő szerepét pedig egy 2560×1440-es (WQHD) felbontású OLED panel tölti be, a rendszeren pedig Windows operációs rendszer fut.

A szemüveg előlapján két kamera is helyet kapott, melynek feladata a felhasználó előtti terep szkennelése, melyből a rendszer egy térképet készít, amivel az adott tér virtuálisan is bejárható válhat. A megoldás hasonlít a HTC Vive "lighthouse" bázisállomásainak funkciójához, ugyanakkor a HTC termékének esetében ezeket külön kiegészítők formájában kell elhelyezni a szoba bizonyos pontjain. Ezen felül a kamerák a használójának gesztusait is képes felismerni, így az ígéret szerint akár a kontroller vagy a kesztyű viselése is elhagyható lesz, az irányítás a felhasználó pusztai kezeivel is kivitelezhető lesz.

Mindez ígéretesnek hangzik, ugyanakkor a beépített hardverek tömkelege több kérdést is felvet. Az egyik a tömeg, ami az extra komponensek miatt egészen biztosan nagyobb lesz mint az Oculus vagy Vive esetében, ráadásul ezek működtetését az akkumulátornak is bírnia kell, a nagyobb kapacitás pedig csak tovább növeli a készülék tömegét. Ezen felül a komponensek megfelelő hűtését is meg kell oldani, ami zajjal és/vagy a tömeg további növelésével jár. A kritikus kérdésekre elvileg hamarosan fény derülhet, ugyanis a Sulon Q megjelenését késő tavaszra datálták a fejlesztők.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.