Szerző: Gálffy Csaba

2013. szeptember 2. 11:58

Elhagyja Amerikát a Vodafone

Hatalmas értékű, 130 milliárd dolláros tranzakció keretében száll ki a Verizon Wireless közös vállalatból a Vodafone. Az eladással a cég a nyereségének feléről is lemond, cserébe készpénzt és tulajdonhányadot szerzett.

Lezárultak a tárgyalások a Vodafone Group és a Verizon Communications között, az angolok kiszállnak az amerikai vegyesvállalatból, a Verizon Wirelessből. A tranzakció keretében a Vodafone  Verizon Wireless 45 százalékos tulajdonhányadáért 130 milliárd dollárt kap, felét készpénzben, felét a Verizon Communications részvénycsomagja formájában.

Mivel a kivásárlás folyamán egyik cég irányítása sem változik (a Verizon Wireless fölött az 55 százalékot birtokló Verizon Communications gyakorolt ellenőrzést), így a versenyügyi hatóságok beleegyezésére sem lesz ezúttal szükség. Az ügyletre mindkét vállalat igazgatótanácsa rábólintott, valószínűleg még ma hivatalosan is bejelentik. A 130 milliárd dolláros tranzakció a történelem harmadik legnagyobbja: a Vodafone-Mannesmann üzlet 1999-ben 172-202 milliárd dollárt kóstált (mivel részvénycserés ügylet, a pontos értéket nehéz meghatározni), az AOL-Time Warner egyesülés értéke pedig 164 milliárd dollárra jött ki egy évvel később.

A tranzakció elképesztő mérete ellenére sem a legnagyobb felvásárlás a mobilkommunikáció történetében, a Vodafone 1999-ben 172-202 milliárd dollárnak megfelelő összeget adott a D2 Mannesmann hálózat üzemeltetőjéért, igaz, akkor csak részvényekkel fizetett. A Verizon által most kifizetett 60 milliárd dollár készpénz azonban már minden hasonló ügyletet ver, a korábbi csúcs az InBev által az Anheuser-Buschért fizetett 50 milliárd volt. Csak összehasonlításképp, a teljes magyarországi államadósság mintegy 100 milliárd dollárt teszi ki.

Stratégiai szabadság

A két cég megegyezése viszonylag gyorsan lezajlott, miután a Verizon az év elején jelezte, talált finanszírozást a Vodafone részesedésének megvásárlására. Az amerikai fél egyébként már évekkel korábban jelezte, a vegyesvállalati konstrukció kellemetlenné vált számra, és folyamatosan kereste a kiutat az együttműködés rendezett felbontására. A Verizon Communications hagyományos vezetékes szolgáltató, bevételének és profitjának nagy része azonban a mobilos vegyesvállalatban, a Verizon Wirelessben keletkezett, annak készpénzállományához azonban nem volt közvetlen hozzáférése. A felvásárlással ez a gát megszűnik, a kizárólagos tulajdonban lévő cégből jóval kisebb akadállyal mozgathatja át a nyereséget a Verizon Communications.

Az amerikai szolgáltatók családfája - dinamikus piac (forrás: WSJ)

A felvásárlás másik, talán még fontosabb oka, hogy a mobilos leányvállalat kizárólagos tulajdonba vételével megnő a Verizon stratégiai szabadsága. A rendkívül dinamikusan változó amerikai piacon ez óriási előny, a gyorsan mozgó AT&T mellett immár a Verizon is szabadabban köthet üzleteket, vonhatja össze kábeles és mobilos ajánlatait, nagyobb összegzett tőkeerejénél fogva pedig aktívabb lehet az akvizíciós piacon is - ezekhez nincs szükség a másik tulajdonos jóváhagyására.

Hogy került a Vodafone Amerikába?

A Vodafone 1999 júniusában vásárolta fel az AirTouch Communications vállalatot, amellyel fontos hídfőállást szerzett az épp robbanás előtt álló amerikai mobilkommunikációs piacon. A nyugati parton aktív AirTouch azonban nem elégítette ki az angolok ambícióit, így szeptemberben a megszerzett céget bedobták a Bell Atlantic-kal közösen indított új, immár országos lefedettséget kínáló új szolgáltatóba. A Verizon Wireless nevű szolgáltató kereskedelmi szolgáltatása 2000 áprilisában indult, a Verizon márkanevet pedig később az amerikai anyavállalat is átvette.

Nagy kérdés természetesen, hogy a mintegy 60 milliárd dolláros készpénzt mire költi az angol cégcsoport. A kivásárlás nyomán ugyanis a vállalat egy igazi aranytojást tojó tyúkot adott el, a Verizon Wireless adta a Vodafone csoport nyereségének mintegy felét, 9 milliárd dollárt - legalábbis papíron. Ez az összeg ugyanis az angolok számára sem volt közvetlenül elérhető, a készpénz jelentős része Amerikában maradt, a leányvállalat számláin.

Stratégiaváltás és bevásárlási célpont?

A Vodafone befektetői természetesen nagyon szeretnének részesedni a hirtelen beeső készpénzállományból, a cég vezetése számára azonban nagyobb fejtörést jelenthet, hogy az eladással kieső bevételt és óriási nyereséget hogyan tudják pótolni. A cég már korábban bejelentette, hogy a mobilkommunikáción túl is terjeszkedni szeretne, ennek egyik állomása lehet a német Kabel Deutschland felvásárlása, amely hamarosan lezárul. A stratégia részeként a Vodafone belépne a "triple play" telekommunikációs csomagok piacára, a mobil hang- és adatkommunikáció mellett vezetékes internet, telefon és tévészolágáltatást is kínálna.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az ilyen csomagok jellemzően sokkal magasabb nyereséghányaddal értékesíthetőek, az ügyfél megszerzésének marketingköltségére ugyanis jóval magasabb átlagos bevétel jut. További profitot hoz, hogy a kiszolgáló infrastruktúra, bolthálózat és ügyfélszolgálat jobban kihasználható, vagyis a fix költségként létező elemek magasabb hatékonysággal dolgoznak.

A Vodafone akár mint felvásárlási célpont is szóba kerülhet, mégpedig az amerikai AT&T globális piaci terjeszkedésének lépcsőjeként. Az amerikai szolgáltató otthon a Verizon legnagyobb ellenfele, korábban már bejelentette, hogy szeretne kilépni a globális piacra, elsősorban európai szolgáltatók felvásárlásával. Most, hogy a Vodafone már nem résztulajdonosa a Verizon Wirelessnek, az elemzők szerint azonnal felkerült a bevásárlólista tetejére. A Vodafone Group 160 milliárd dolláros piaci értéke pedig nem megfizethetetlen, főleg az amerikaiak elképesztő tőkeerejét figyelembe véve.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról