:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. július 2. 10:53

Nem hozta a díjkorrekció, amit vártak tőle

A díjkorrekció tavalyi bevezetése láthatóan nem érte el teljes mértékben azt az eredményt, amit a szolgáltatók vártak tőle - vonta le a konklúziót az NMHH friss jelentésében.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az év első hónapjaiban ismét megvizsgálta az előfizetéses mobiltelefon-szolgáltatások kínálatát, tartalmát és tarifaváltozásait. A legjelentősebb mobilszolgáltatókra kiterjedő elemzés ezúttal nem foglalta magába a Digi Kft.-t, ami már csak a meglévő előfizetőinek nyújt mobiltelefon-szolgáltatást, új szerződéseket nem köt.

A hatóság szerint újdonság 2023-hoz képest, hogy az inflációkövető díjkorrekció mértékét idén mindhárom nagy szolgáltató (Magyar Telekom Nyrt., Vodafone Magyarország, Yettel Magyarország Zrt.) a KSH által számított fogyasztói árindexváltozás értékénél alacsonyabb mértékben határozta meg. A Vodafone 15,4 százalékkal, a Yettel 15,3 százalékkal, míg a Telekom 15 százalékkal emelte meg a havi előfizetési díjait 2024. március elejétől.

A díjkorrekció mindhárom szolgáltató esetében minden, előfizetővel rendelkező díjcsomagot érintett. Az új díjcsomagkínálat kialakítása során azonban nem az általános, azonos mértékű tarifaemelést alkalmazták. Egyes – a korábbi kínálatban szereplőkhöz nagyon hasonló tartalmú – új díjcsomagok havidíjai lényegesen magasabb mértékben emelkedtek a januári tarifákhoz képest (akár 30-40 százalékkal is), míg másokat a díjkorrekció előtti vagy annál alig magasabb tarifákkal, de olykor lényegesen bővebb tartalommal vagy kedvezőbb percdíjakkal vezettek be.

A hatóság szerint a díjkorrekció tavalyi bevezetése láthatóan nem érte el teljes mértékben azt az eredményt, amit a szolgáltatók vártak tőle.

A Vodafone és a Yettel esetében ez már tavaly is jól látszott, hiszen nem sokkal azt követően, hogy az infláció mértékével megemelték az előfizetési díjaikat – illetve a Yettel esetében már azt megelőzően – új díjcsomagokat vezettek be, és valójában az új csomagok bevezetésével alakították ki az új díjcsomag kínálatukat és tarifáikat, akkor jellemzően tovább is emelve az áraikat ezzel a lépéssel.

Idén bár a tavalyihoz nagyon hasonlóan indult az inflációkövető díjkorrekciók alkalmazása a nagy mobilszolgáltatóknál, az első újdonságot az jelentette, hogy láthatóan „sokallták” a KSH által közzétett érték alkalmazását. Így már egyik szolgáltató sem a KSH által kiszámított fogyasztói árindex növekedés mértékével emelte meg a havi díjait, függetlenül attól, hogy melyik indexálási időszakot követi, hanem egy ennél alacsonyabb szintet határozott meg, illetve az előző évtől eltérően március elejére időzítették az emelést, többé-kevésbé azonos szintre beállítva annak mértékét is.

dijkorrekcio

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A díjkorrekció azonban láthatóan még így sem tudta minden szempontból azt az eredményt hozni, amelyet eredetileg a bevezetésekor várhattak tőle a szolgáltatók, mert ezúttal már mindhárom nagy szolgáltató a díjkorrekcióval közel egyidőben, vagy legfeljebb egy-másfél hónapos eltéréssel teljesen megújította kínálatát és új díjcsomagokat vezetett be, az inflációkövető emeléseket pedig kizárólag a korábbi, és az értékesítés alól rövidesen lezárandó díjcsomagok esetében alkalmazták.

A díjkorrekciós emelések így szinte kizárólag a korábbi ügyfeleket és a korábbi, már nem előfizethető csomagokat érintették, illetve a régi díjcsomagokban benne ragadt ügyfelek havi díjait emelték meg jelentős mértékben.

A szolgáltatók jelenleg elérhető, előfizethető díjcsomag kínálatára ugyanakkor lényegében nem voltak hatással, hacsak annyiban nem, hogy a korábbi díjcsomagok nagymértékben megnövekedett tarifái jelentős motivációt jelenthetnek a régebbi, már lejárt hűségidejű vagy határozatlan idejű előfizetéssel rendelkező ügyfeleknek az új csomagokra való váltásra.

Az inflációkövető, minden díjcsomag esetében azonos mértékű korrekció alkalmazásával szemben az újonnan bevezetett díjcsomagok esetében a szolgáltatók egészen más stratégiát követtek az árazás tekintetében. Bár az új csomagok sokban hasonlítanak a korábbi díjcsomagokhoz, és a havi díjaik is magasabbak többségében a korábbiakhoz képest, az „emelések” mértéke egyáltalán nem általános.

Vannak olyan díjcsomagok, amelyek a díjkorrekció bevezetése előtti árszinten maradtak, vagy csak kevéssel, alig pár százalékkal emelkedett meg az áruk a korábbi hasonló díjcsomagokéhoz képest, vagy a beépített többletszolgáltatások árával növekedett csak, ha növekedett egyáltalán a tarifájuk, míg más csomagoknál a díjkorrekció mértékénél sokkal magasabb volt a díjnövekedés mértéke. A tarifák megemelése mindazonáltal a legtöbb esetben a havi díjban térített szolgáltatások körének vagy mennyiségének növekedésével is együtt járt idén.

Átláthatóbb paletta


Általános tendenciának tekinthető, függetlenül a szolgáltatók különböző árazási stratégiájától, hogy folyamatosan nő a díjcsomagokhoz tartozó belföldön, illetve az EU területén roaming helyzetben is felhasználható adatkeretek mérete, és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a díjcsomagok kialakítása során a korlátlanságot kínáló csomagok, mind a hívás-, mind az adatforgalom tekintetében.

A korábban sokszor nagyon átláthatatlan, sokféle eltérő kedvezményt és díjazási tételt, havi díjban foglalt kedvezményt biztosító csomagok helyett egyre inkább az egyszerűbb, átláthatóbb díjcsomag kialakítás kerül előtérbe, különösen a hangszolgáltatás tekintetében, és jól látható törekvésnek tűnik a legtöbb szolgáltató esetében, hogy igyekeznek minél kiszámíthatóbbá tenni a bevételeiket és minél több szolgáltatást beépíteni a havi díjakba, hogy a lehető legalacsonyabb szintre szorítsák az esetleges, olykor nagy eltéréseket is mutató, forgalomfüggő tételeket a bevételeik között.

Az új díjcsomagok mindhárom szolgáltató esetében nagymértékben hasonlítanak a korábbiakhoz, azonban jól látható változás az utóbbi évekhez képest, hogy a Vodafone és a Yettel jelenlegi kínálatában az eddigiektől eltérően kevesebb díjcsomagot és átláthatóbb szolgáltatáspalettát vezettek be.

A Telekom megtartotta a nagy variációs lehetőséget biztosító hang- és adatcsomag kombináló rendszerét, azonban a hangcsomagoknál és az adatcsomagoknál itt is megfigyelhető az egyre átláthatóbb, egyszerűbben követhető választék. Különösen a Telekom és a Vodafone esetében szembetűnő a korlátlan hang-, illetve adatkeretek előtérbe kerülése a díjcsomag-kínálatban, de mindhárom vállalat esetében jól észrevehető tendencia, hogy egyre több szolgáltatást igyekeznek beépíteni a havidíj fejében nyújtott szolgáltatások körébe, hogy ezáltal minél alacsonyabb arányt képviseljenek az esetleges, forgalomfüggő tételek a bevételeik között.

Az utóbbi évek újdonsága emellett – amelyben eddig a Telekom járt az élen, majd idén a Yettel is követte ebben –, hogy a klasszikus mobiltelefon-szolgáltatások, a hang- és adatszolgáltatás mellett a havidíjba beépített választható lehetőségek között megjelentek a mozicsatorna-előfizetések (HBO MAX, Netflix) és a netbiztonságot kínáló szolgáltatások („Biztonság”, „Netpajzs”) is.

A már hosszabb ideje állandósulni látszó kártyás díjcsomagkínálat esetében is történtek kisebb változások, ezek azonban többnyire az EU-ban, roaming helyzetben is felhasználható adatkeretek növekedését jelentették (a Telekom és a Vodafone esetében), illetve a Yettel vezetett be február végén a kártyás kínálatának megújítására a korábbiak helyett egy új díjcsomagot, új opciókkal és kiegészítő szolgáltatásokkal.

Az NMHH adatai szerint 2023. negyedik negyedévében már 8,14 millió aktív lakossági mobil előfizetés volt érvényben Magyarországon, ami a teljes népességszámhoz viszonyítva, különösen, ha a kisgyermekeket, akik nem használnak még saját mobiltelefont nem számoljuk bele, igen magas arányt jelent. Így, ha nem is rendelkezik mindenki mobiltelefon előfizetéssel, szinte az egész lakosságot közvetlenül érintik a mobilpiacon zajló folyamatok, a szolgáltatások elérhetőségének, minőségének, tartalmának és tarifáinak az alakulása.

Az NMHH elemzése teljes egészében itt olvasható.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról