:

Szerző: Koi Tamás

2023. november 30. 09:27

Európai fogyasztóvédők is nekimentek a Metának

Nem csak adatvédelmi, hanem fogyasztójogi szempontból is aggályos a Facebook és az Instagram november elején bevezetett havi előfizetéses modellje, mely 10-13 eurót kér havonta a felhasználóktól azért cserébe, hogy ne a két platform jelenítsen meg reklámokat a számukra.

Adatvédelmi aktivisták után fogyasztói jogvédők is támadják a Meta novemberben bevezetett havi előfizetéses modelljét, melynek lényege, hogy a Facebook és Instagram fiókok tulajdonosai választhatnak egy olyan konstrukciót, melynél nem jelenít meg számukra a platform hirdetéseket - havi 10 vagy 13 euróért cserébe, attól függően, hogy hol kötötték meg az előfizetést.

Az 1962-ben alapított, 18 tagból álló fogyasztóvédelmi érdekérvényesítő csoport, az Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC), Európa legnagyobb hasonló intézménye szerint a Meta az ominózus előfizetési modellel fogyasztói jogokat sért többek között megtévesztő és agresszív, ezáltal félrevezető tájékoztatással és gyors döntéshozatali kényszerrel.

facebook_gvh

Őszi mix a ghost joboktól a kártékony bootcampekig

Ezúttal ismét több IT karrierrel kapcsolatos témát érintettünk.

Őszi mix a ghost joboktól a kártékony bootcampekig Ezúttal ismét több IT karrierrel kapcsolatos témát érintettünk.

A BEUC emellett az adatvédelmi aktivistákhoz hasonlóan sokallja a felhasználók által fizetendő havi díj mértékét, mely arra sarkallhatja a fióktulajdonosokat, hogy beleegyezzenek a reklámok megjelenítésébe - és ezzel együtt az online tevékenységük nyomon követésébe. Illetve egyáltalán nem szabadna pénzt kérni felhasználóktól azért cserébe, hogy a személyes adataik megfelelő védelmet kapjanak - állítja a szervezet.

Ugyanerre hívja fel a figyelmet a hét elején az iparág legrettegettebb jogi aktivistájának, Max Schrems-nek a szervezete, a noyb, mely hétfőn eljuttatta panaszát az osztrák adatvédelmi hatóság részére - ami borítékolhatóan uniós szintre emeli a jogvitát.

A noyb a banaszbeadvány kapcsán több próbafelmérésre is felhívta a figyelmet, melyek során a felhasználók csupán átlagosan 3-10 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem bánja, ha nyomon követik az internetes tevékenységét a perszonalizált reklámok kiszolgálásához, ugyanakkor 99,9-uk mégis beleegyezne ebbe már akkor is, ha csak egy jelképes, havi 1,99 eurós összeget kérnének el tőle azért, hogy ne kövessék az interneten.

Sokszor nem is egyértelmű, hogy hol is csúszott félre a projekt. A felhőbe migrálás kihívásairól, migrációs stratégiákról szól az AWS szeptember 20-i konferenciája, ahol nemzetközi AWS szakemberek, és esettanulmányok várják az érdeklődőket!

a címlapról