Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. szeptember 26. 14:37

Nem örülnek a mobilgyártók az „indiai GPS"-nek

Saját navigációs rendszerének támogatására ösztönözné India az okostelefon-óriásokat, akik nem örvendenek az ezzel járó költségeknek.

Az indiai kormányzat egyre nyomatékosabban próbálja arra ösztönözni az okostelefon-gyártókat, hogy tegyék kompatibilissé készülékeiket saját fejlesztésű navigációs rendszerével – írja a Reuters két iparági forrásra és kormányzati dokumentumokra hivatkozva. A gyártók számára egy ilyen lépés azonban hardveres módosításokkal és további költségekkel jár, így az Apple, a Samsung és a Xiaomi nem örül a kérésnek.

Az indiai navigációs műholdrendszer (NavIC) egyre kiterjedtebb alkalmazása Narendra Modi miniszterelnök azon törekvésének része, hogy India függetleníthesse magát a külföldi rendszerektől, beleértve az amerikai globális helymeghatározó rendszert, a GPS-t. A kormány kommunikációja szerint a NavIC pontosabb belföldi navigációt biztosít az állampolgároknak és a helyi gazdaságnak is jót tenne minél aktívabb használata.

A GPS-szel szemben Kína, az Európai Unió, Japán és Oroszország is előállt saját megoldással, a 2018 óta működő NavIC-ot azonban még csak korlátozottan használják, főleg közösségi járművekben. A kormányzat ezért szeretné elérni, hogy a 2023 januárjától árusított mobilok képesek legyenek használni az „indiai GPS-t” is, aminek főleg hardveres feltételei vannak.

indiai_navic

A senior horizonton túl: a staff meg a többiek

Senior tapasztalati szint fölött van még pár egzotikus lépcsőfok, illetve a mögöttük rejtőző elvárások.

A senior horizonton túl: a staff meg a többiek Senior tapasztalati szint fölött van még pár egzotikus lépcsőfok, illetve a mögöttük rejtőző elvárások.

A források szerint augusztusban és szeptemberben zárt ajtók mögött zajló egyeztetések során az Apple, a Xiaomi és a Samsung képviselői ellenállásukat fejezték ki a kéréssel kapcsolatban a magasabb kutatási és gyártási költségekre hivatkozva. A módosítás további teszteléseket vonna maga után, ezért a január elsejére kitűzött határidő megzavarná a már tervezett bevezetések ütemét. A gyártók egyelőre nem kommentálták a Reuters értesüléseit.

A Samsung indiai ügyvezetője, Binu George felhívta rá a tisztviselők figyelmét, hogy a NavIC támogatásához nemcsak új lapkakészletekre van szükség, de más komponensekre is. A kifejezetten indiai piacon értékesíteni kívánt mobilok hardveres módosításai jelentősen megnövelnék a költségeiket, főleg hogy a nagy cégek már a 2024-es modellek piacra vitelére készülnek – idézi egy jegyzőkönyv. A mobilgyártók 2025-ig szeretnék kitolni határidőt, a végső döntés a következő napokban várható.

Oroszország már előírta a GLONASS támogatását az orosz piacon értékesített telefonokhoz arra hivatkozva, hogy Washington bármikor kikapcsolhatja a GPS-t, ahogy korábban tette az iraki katonai műveletek során. A kínai Beidou 2020 júniusában állt működésbe, 2021-ben a Kínában árult mobilok 94,5 százaléka már támogatja a hozzá való csatlakozást.

A Xiaomi és a Samsung együttesen a mobilpiac 38 százalékát fedik le Indiában, ami Kína után a világ második legnagyobb piaca, míg a Counterpoint adatai szerint az Apple-nek nagyjából három százalék a részesedése. A piac 28 százaléka különböző kínai gyártóké. A 16 százalékot kihasító Realme képviselői nem vettek részt az egyeztetéseken, ahogy a kisebb gyártók sem. Az Apple weboldala szerint már öt globális és regionális navigációs hálózatot támogat, köztük a GPS-t, a GLONASS-t és a BeiDou-t a jelenlegi iPhone-okban, ez a sor bővülhet az indiai rendszerrel.

Mivel a támogatáshoz szükséges lenne a kétsávos lapkakészletek használata, a Xiaomi különösen nem örvend az ötletnek, mivel főleg a 200 dollár alatti, olcsóbb készülékek szegmensében sikerült vezető szerepet szereznie az árérzékeny indiai piacon. A NavIC-kompatibilis lapkakészletek beszerzésében olyan partnerekre támaszkodhatnak a mobilgyártók, mint az amerikai Qualcomm és a tajvani MediaTek. A mobilpiaci szereplők továbbá szeretnék elérni az indiai kormánynál, hogy a NavIC-ot a GPS által már használt L1 műholdfrekvencián is tegyék elérhetővé, ne csak az Újdelhiben használt L5-ön.

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.

a címlapról