:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. július 29. 09:00

Egyre zavarosabb a víz a Meta virtuális valóságában

Rengeteg dollárt égetett el a Meta a második negyedévben is a virtuális valósággal foglalkozó Reality Labsre. A vállalat dolgát nehezíti az Egyesült Államok kormánya is, a hatóságok megtorpedóznának egy tervezett felvásárlást. Mindeközben a Meta bejelentette, hogy nem kis összeggel, 100 dollárral megemelné a Quest 2 headset árát, ilyen lépéshez korábban még nem folyamodtak Zuckerbergék.

Egyre költségesebb vállalkozás a Meta számára a virtuális valósággal és a metaverzummal kapcsolatos grandiózus tervei megvalósítása, a Reality Labs divízió 2,8 milliárd dollár mínuszban zárta a második negyedévet. A virtuális valósággal foglalkozó részleg tehát továbbra is óriási veszteségeket termel, jóllehet Zuckerberg korábbi nyilatkozataival utalt rá, hogy ezzel a kezdetektől fogva számoltak a cégnél, és hogy a terület a fejlesztésébe tolt milliárdoknak köszönhetően jó darabig veszteséges marad még. A részleg tavaly több mint tízmilliárd dolláros, az idei első negyedévben pedig hárommilliárd dolláros mínuszt termelt az anyacégnek, és ezt a trendet folytatja a mostani második negyedéves 2,8 milliárd dolláros mínusz.

A meglehetősen gyenge pénzügyi eredmények miatt a Meta első embere, Mark Zuckerberg az első negyedéves beszámoló közzététele során még áprilisban kijelentette, a cég a lassuló ügyfélszám-növekedés és más, kedvezőtlen hatások miatt idén visszafogja kiadásait, melyet a korábbi 90-95 milliárd dolláros helyett a 87-92 milliárdos sávban próbálnak tartani. A Facebook korábbi hardveres üzletágából kinőtt Reality Labs-ot érintő költségcsökkentés látszólag komoly érvágás a cég számára, mely tavaly ősz óta emelte ki a metaverzum-projektet, ebben látva jövőbeni a növekedés egyik legnagyobb lehetőségét. 

zuck_meta

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Mindeközben a Meta pár napja bejelentette, hogy nem kis összeggel, 100 dollárral megemeli a Quest 2 headset árát, ilyen lépéshez korábban még nem folyamodtak Zuckerbergék. A Rift headset és a kontrollerek 800 dollárba kerültek a piacra dobáskor, és a cég csak az árak csökkentésével tudta feljebb tornázni az eladási számokat. Évekkel később a jutányos árú, belépőszintű Oculus Quest 2 lett a legsikeresebb headset a portfólióban, de a termék életciklusának közepén történő szokatlanul nagy áramelés azt jelzi, hogy a Meta valamit félreszámolhatott – írja a TechCrunch. 

A cég már a Project Cambria headset kiadására készül, ami a Bloomberg információi szerint végül Quest Pro néven kerül piacra, és az eddigi pletykák szerint 1500 dolláros árcímkét kaphat, ami közel állhat a hardver valódi költségeihez, de a szakértők egy része szkeptikus azzal kapcsolatban, mekkora felvevőpiaca lehet 2022-ben egy ennyire drága eszköznek. Természetesen nem a Meta az egyetlen szereplő, aki új hardverrel tervez előrukkolni az évben: a Sony a héten jelentett be új részleteket másodikgenerációs headsetével kapcsolatban, és az Apple is sok erőforrást fordít régóta pletykált kevertvalóság-eszközébe, ami akár 3000 dollárba is kerülhet megjelenésekor.

Más nehézségekkel is szembe kell néznie a közösségi óriásnak: az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerdán közölte, hogy megakadályozná a Metát a Within nevű VR-fejlesztő stúdió felvásárlásában, ami többek közt a Supernatural fitneszalkalmazást készítette. A 400 millió dolláros megállapodást nem nézik jó szemmel a hatóságok azokban az időkben, amikor a kisebb startupoknak nehéz bevételt szerezniük, és a befektetői érdeklődés is csökken irántuk, kitett helyzetben vannak a Meta csekkfüzetének.

Az idei második negyedév egyébként sem alakult fényesen: először fordult elő, hogy a közösségi médiaóriás bevételei csökkentek az egy évtizeddel ezelőtti tőzsdei bevezetése óta. A Meta április–június között 28,82 milliárd dollár bevételre tett szert, ami egy százalékos csökkenés a 2021-es év azonos időszakához képest, és elmarad az elemzők 28,92 milliárd dolláros várakozásától is. A nyereség 6,69 milliárd dollár volt, 36 százalékkal kevesebb a megelőző időszak eredményénél. Az elemzők korábban 7,04 milliárd dolláros nyereséget prognosztizáltak a 28,9 milliárd dolláros bevétel mellé.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról