Szerző: Hlács Ferenc

2020. március 17. 10:35

Elárulta a Microsoft, milyen vas dolgozik az Xbox Series X-ben

Az új generációs konzolban dolgozó vasról, illetve a számos szoftveres képességről is lehullt a lepel.

Betekintést engedett legújabb játékkonzoljának kulisszái mögé a Microsoft, a vállalat blogposztban tette közzé az Xbox Series X specifikációit. Ahogy a redmondi óriás hangsúlyozza, az eszköz fejlesztése során a teljesítmény mellett a kompatibilitás is kiemelt fókuszt kapott, a készüléken négy konzolgeneráció címei lesznek majd játszhatók.

AMD A LELKE MINDENNEK

Nem jön meglepetésként, hogy a formaterve miatt "hűtőszekrényként" is emlegetett konzolban AMD vas dolgozik, egész pontosan egy egyedi, nyolcmagos 3,8 gigahertzes csúcsórajelű Zen 2 processzor, illetve egy 52 CU-val operáló, 1,825 gigahertzen ketyegő, 12 TFLOPS teljesítményű, RDNA 2 GPU, 16 gigabájt GDDR6 memóriával megtámogatva.

xbsx01b

A belső tárhelyről egy 1 terabájtos NVME SSD gondoskodik, a tárterület továbbá egy egyedi szabványt követő, ugyancsak 1 terabájtos bővítőkártyával is megtoldható, ebben a cég szerint pontosan ugyanaz az SSD található, mint magában a konzolban. A külső tárolók csatlakoztatása is támogatott, ehhez USB 3.2 kapcsolat áll rendelkezésre. Ahogy a korábban megjelent képekről is látható volt, optikai meghajtó is jutott az Xbox Series X-re, egész pontosan egy 4K UHD támogatással érkező Blu-Ray meghajtó.

A vállalat szerint az eszköz gond nélkül megbirkózik a 4K tartalmakkal 60 FPS mellett, de a fejlesztőknek a cég a 120 FPS opcióját is elérhetővé teszi, ami különösen az e-sportokban lehet mérföldkő. A konzol egyik legfontosabb újítása a hardveresen gyorsított DirectX raytracing, amely a játékokban a valósághű megvilágítás, árnyékok, fényeffektusok előtt nyitja meg a platform kapuit.

Ugyancsak említést érdemel az újdonsült Xbox Velocity Architecture: az új architektúrával a cég szoros integrációt ígér a hardver és a szoftver között, blogposztja szerint azt kifejezetten a játékbeli tartalmak hatékony streamelésére hegyezte ki - ahogy fogalmaz, a fejlesztők számára így 100 gigabájtnyi asset lesz azonnal elérhető. Ebből a leginkább a méretes bejárható területeket kínáló, open-world játékok profitálhatnak majd, amelyeknél a nagy mennyiségű megjelenítendő tartalom gyorsan elérhető lesz, így nem kell majd a fejlesztőknek olyan kerülőutakat találni a játéktér betöltésének elrejtésére, mint a játékos elé tett hosszú folyosók. - illetve a megoldás a gyorsabb játékon belüli utazásnak is teret ad majd.

xbsx02

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Szintén érdekes a az új, DLI (Dynamic Latency Input) funkció, amelytől a gyártó rendkívül alacsony késleltetést ígér: azzal a fejlesztők pontosabban szinkronizálhatják a felhasználók beviteli eszközeinek jeleit az adott játék renderelési mechanizmusaival - a cég egészen odáig megy, hogy az új modell lesz a valaha megjelent legreszponzívabb konzol. Mindezek mellett a vállalat az új eszközzel látványosan lecsökkent töltési időket vetít előre, az izmos vasnak és SSD-nek hála. A Microsoft saját konzoljának fejlesztése mellett a tévégyártókkal is együtt dolgozott, hogy az új generációs modellek készen álljanak az Xbox Series X olyan képességeinek támogatására, mint a PC-khez szánt monitorokból már ismerős VRR (Variable Refresh Rate) vagy az ALLM (Auto Low Latency Mode).

ODA-VISSZA KOMPATIBILIS

A korábban már felvillantott Quick Resume technológia is tiszteletét teszi az eszközön. Már a jelenlegi konzolokon is lehetőség van a félbehagyott játékok későbbi egyszerű folytatására, az új modellen azonban erre több címnél is lehetőség lesz, a félbehagyott játékállások a kiválasztott címeknél egy gombnyomással folytathatók, akár a konzol teljes kikapcsolása, vagy áramtalanítása után is, sőt, még rendszerfrissítés után sem vesznek el.

Ahogy a vállalat korábban is ígérte, az új csúcskonzolon az Xbox One-ra, Xbox 360-ra és az eredeti Xboxra íródott játékok is változatlanul játszhatók lesznek, illetve meglévő kontrollereiket is párosíthatják majd a felhasználók a készülékkel. Az Xbox Series X saját kontrollerei egyébként USB-C-n és Bluetooth LE-n is működnek majd, utóbbi esetben AA elemeket kell azokba pattintani.

a címlapról