Szerző: Habók Lilla

2019. január 18. 09:30

Az amerikaiak többsége nem érti a Facebook adatgyűjtését

Reprezentatív amerikai kutatásban mutatott rá a Pew Research, hogy az amerikai felhasználók egyáltalán nincsenek tisztában a célzott hirdetések mögött álló adatgyűjtéssel és a facebookozók kategorizálásával.

Érdekes kutatásban mutatta be az amerikai Pew Research kutatócég az Egyesült Államok facebookos felhasználóinak reakcióit a közösségi óriás adatgyűjtési tevékenységéről. Bár a tavalyi évben elég sok hír szólt a Facebook reklámcélú, nagy mennyiségű adatgyűjtéséről, és hogy ez alapján hogyan igyekszik minél pontosabb profilt összeállítani a felhasználóiról a célzott hirdetésekhez, látszólag az amerikai felhasználók többsége továbbra sincs ezzel tisztában. Legalábbis a kutatók által megkérdezett 963 nagykorú felhasználó 74 százaléka egyáltalán nem tudott róla, hogy a vállalat a személyes hirdetési beállítások között listázza a használói érdeklődési köreit, tulajdonságait, vagyis ami alapján a cég kategorizálja őket az algoritmusok segítségével.

Emellett mindössze 12 százalék tudott róla, hogy a Facebook gondosan készíti róla a hirdetők által célozható profilt, míg 2 százalék visszautasította a válaszadást, és 11 százalékról a felmérésben résztvevők közül nem található ilyen lista a beállítási oldalon. Azonban a felmérésben résztvevők 33 százaléka az oldal megnyitása után szembesült vele, hogy a rendszer több mint 21 kategóriát tárol róla, további 27 százalékról 10-20 kategóriát, és csak 27 százalékról ennél kevesebbet. A 20-nál több elemet is felsoroló fiókok jellemzően azokhoz tartoznak, akik egy nap többször is megnyitják a közösségi oldalt, vagy pedig akik legalább tíz éve használják.

facebook_pew_kutatas

Ráadásul 59 százalék szerint a feltüntetett kategóriák meglehetősen pontosak és a valós érdeklődési körüket mutatják, míg 27 százalék szerint a lista nem annyira jellemzi őket. A politikai nézeteit a Facebook mindössze 51 százaléknak tippelte meg (liberális, konzervatív, mérsékelt), akiknek nagyjából háromnegyede úgy nyilatkozott, hogy a jelölés többé-kevésbé helyénvaló. Többségében egyébként a magukat mérsékeltnek valló felhasználókat nem megfelelően kategorizálta az algoritmus a bevallásuk alapján.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindenesetre a hirdetési oldal megtekintését követően 51 százalék gondolta úgy, hogy valamennyire kényelmetlenül érinti a Facebook adatgyűjtése. További 36 százalék valamennyire elfogadhatónak is tartja azt, és 5 százalék szerint teljesen helyénvaló, hogy a vállalat kategorizálja őt a hirdetési céloknak megfelelően. Ezek szerint ugyan a többség eddig nem tudott a facebookos adatgyűjtésről, de a szembesülést követően is csak felük gondolja úgy, hogy ez bármilyen szempontból problémát jelent számára.

A Facebook egyébként eddig sem rejtegette, hogy címkézi a felhasználókat, sőt Rob Goldman hirdetési igazgató igyekezett korábban egy blogbejegyzésben is kifejteni, hogy az átláthatóság fontos a cég számára. Ezek szerint a felhasználók még továbbra sem látják át a helyzetet. A Pew Research kutatása kapcsán a Facebook ismét közleményeket küldött szét, hogy mivel a jövőben is releváns hirdetéseket szeretne megjelentetni, ezért a jövőben is kategorizálni szeretné az embereket, és megértetni velük, hogy az érdeklődés-alapú hirdetési rendszer hogyan működik. Talán Mark Zuckerberg év eleji fogadalmában ígért nyilvános beszédei erről is szót ejtenek majd.

Metodológia

A reprezentatív kérdőíves kutatást a Pew Research 2018. szeptember és október között készítette 963 amerikai megkérdezésével. A kutatás feltételei között szerepelt a betöltött 18. életév és a Facebook felhasználói fiók megléte. A cég a felmérést a KnowledgePanelen keresztül tette közzé spanyol és angol nyelven.

a címlapról