Szerző: Habók Lilla

2018. április 19. 17:28

Tízből két diák használhat iskolai Wi-Fi-t hazánkban

A diákok részéről lenne igény az órai mobilhasználatra, és az otthonról hozott digitális eszközök is adottak hozzá. Mégis az órán csak a tanulók kevesebb mint harmada használ mobilt, és tízből két diák fér hozzá a Wi-Fi-hez.

A 14-18 éves korosztály iskolai digitális eszközhasználatát felmérő, reprezentatív kutatást végzett a Magyar Telekom megbízásából a Kutatópont. A felmérésből kiderül, hogy a diákok közül a 16 éves korosztályból mindenki rendelkezik mobiltelefonnal, de már a 14 évesek 93 százaléknak is van saját készüléke. Továbbá más digitális eszközökkel is viszonylag jól ellátott a hazai fiatalság, a diákok 55 százalékának van saját laptopja és 36 százalékának saját tabletje.

Az eszközöket pedig sokan órán is használják, bár azaz összefoglalóból nem annyira derül ki, hogy milyen célból. A felmérésben résztvevők felének van olyan tanára, aki ki is használja a lehetőséget a digitális megoldások használatára, bár a diákok örülnének, ha minden tanár színesítené a tanítást az eszközökkel. "A digitális tanár legfőbb ismérve szerintük, hogy különböző mobil alkalmazásokat használ az órán, elektronikusan adja fel a házit és érdeklődik a legújabb technológiai trendek iránt" - írja a Telekom közleménye.

LegyélTeis_infografika_2018

Tanórán a diákok 29 százaléka használhatja a telefonját, bár az nem derül ki a leírásból, hogy a mobilozás mindig tanári utasításra, illetve spontán mobilos feladatmegoldással történik-e, esetleg nem is tanulási célból - ugyanez a helyzet azzal az adattal, hogy a diákok 86 százaléka használja telefonját az iskolában. Minden estre biztató, ha nem a legjobb eredmény, hogy a diákok 26 százaléka ismer valamilyen tanulást segítő alkalmazást, melyek közül a nyelvtanulást megkönnyítő alkalmazások a legnépszerűbbek. Ezenkívül a tanulók szeretnék, hogy például a természettudományos tárgyakat, köztük a matematikát és a fizikát is érdemes lenne digitális módon színesíteni.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Ennek alapján a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország pályázatot hirdetett a Legyél Te is Informatikus! programján belül, amelyre középiskolás diákok és mentortanárok jelentkezhetnek. A versenyen a csapatoknak digitális eszközökkel kell majd megoldaniuk különböző tantárgyi feladatokat, ahol a tárgyi tudás és a kreativitás is számítani fog. A vállalat célja a megmérettetéssel, hogy a tanárokat új alkalmazásokkal ismertesse meg, a diákok pedig "új perspektívából ismerjenek meg egy-egy témakört". A négy diákból és egy tanárból álló csapatok ezen az oldalon regisztrálhatnak április 29-ig.

Az iskolai internethasználat és a versenyen megismert appok mindennapi használata szempontjából is akadályt jelenthet a nem igazán hangsúlyozott, de az infografikán szereplő adat, hogy az iskolai Wi-Fi-t tízből mindössze két diák veheti igénybe átlagosan - valószínű, hogy van ahol mindenki használhatja, míg máshol a diákoknak ez nem megengedett. Ahogy egy tavalyi nemzetközi kutatás alapján is megírtuk, külföldön is több mint az intézmények fele kifejezetten blokkolja a Wi-Fi-t a diákjai elől, és 10 iskolából 8-nak még mindig az alapvető hálózati kapcsolatra és eszközökre kell költenie a szélesebb körű használathoz. A blokkolás oka ugyanis nem feltétlen az eszközök használatának általános tiltása és a tanári-igazgatói szigor, hanem a gyenge hálózati kapcsolat is, sok helyen néhány megabit szolgál ki egy egész intézményt. Persze az iskolai feladatokhoz lehet találni offline működő appokat is. A hazai iskolai tanárok által említett problémák közé tartozik még az intézmények hardverhiánya (ha nincs egy diáknak okostelefonja, akkor nem tudnak adni), az órán használható digitális tartalmak hiánya és a tanártovábbképzések változó színvonala is, ahol a megfelelő digitális eszköz- és módszertani ismereteket el lehetne sajátítani.

Metodológia

A felmérést a Magyar Telekom megbízásából a Kutatópont végezte. Az eredmények 500 diák megkérdezésével készültek, reprezentatívak a 14-18 éves magyar lakosságra nem, kor, településtípus és iskolatípus tekintetében.

a címlapról