Szerző: Habók Lilla

2018. február 19. 11:30

Az EU sürgeti a közösségi média vállalatokat a fogyasztóvédelemre

Továbbra sem felelnek meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi szabályainak a nagy közösségi oldalak, a Facebook, a Twitter és a Google+. Az Európai Bizottság újabb lépéseket akar tenni, hogy a cégek módosítsák a szerződési feltételeket és a kezeljék jobban a csalásokat.

Sokkal gyorsabban kellene haladni a közösségi média oldalakat fejlesztő cégeknek a szolgáltatási feltételek módosításával, hogy megfeleljenek az EU-s fogyasztóvédelmi szabályoknak az Európai Bizottság újonnan kiadott közleménye szerint. Tavaly márciusban az EU fogyasztóvédelemért felelős hatóságai és az Európai Bizottság tagjai találkoztak a nagy közösségi médiát fejlesztő vállalatok, azaz a Facebook, a Twitter és a Google+ képviselőivel, hogy megvitassák a javaslatokat. Mostanra a cégek "eszközöltek bizonyos módosításokat" a saját szabályzataikban, de a Bizottság és a hatóságok szerint sürgősen további változtatásokra lenne szükség, mert a jelenlegi helyzet nem felel meg az EU által elvárt ütemtervnek.

Az uniós álláspont szerint a felhasználók a közösségi médiát reklám- és kereskedelmi platformként használják, ezért ezeknek a vállalatoknak is teljes mértékben be kellene tartaniuk az EU-s fogyasztóvédelmi szabályokat, amit eddig nem igazán sikerült megtenni. Elsősorban két területre vonatkozik a Bizottság és a hatóságok kérése, hogy módosítsák a tisztességtelen szerződési feltételeket, valamint hogy kezeljék a közösségi hálózatok felhasználóit félrevezető csalási és megtévesztési ügyeket, például állítsák meg a hamis termékek forgalmazását, a hamis aukciókat vagy a fogyasztóktól kicsikart fizetéseket.

Bár azt az EU is elismeri, hogy történt néhány lépés a változások érdekében, például hogy a fogyasztók a panaszaikat Kalifornia helyett Európában nyújthatják be. Továbbá érvényesíthetik az online vásárlástól való elállási jogukat, nem kell lemondaniuk az uniós fogyasztóvédelmi jogaikról, és a platformok az offline szolgáltatókhoz hasonlóan elkezdik kivenni a részük "az uniós fogyasztók iránti felelősségvállalásból". A felsorolt kötelezettségek még 2018 első negyedévében megjelennek a vállalatok felhasználási feltételei közt is.

EU_Jourova

Věra Jourová, a jogérvényesülésért és fogyasztópolitikáért felelős uniós biztos

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A megállapodás része volt ugyanakkor a jogellenes tartalom bejelentésére és törlésének kérésére használt bejelentési-cselekvési eljárási folyamat kifejlesztése is. Egyelőre viszont csak a Google+ hozott létre szabályzatot és állapított meg határidőt a panaszok kezelésére. A Facebook és a Twitter csak email-címet tüntet fel, ahová a felhasználók a jogsértési bejelentéseket küldhetik, de határidő sincs megadva a panaszok kezelésére. Úgyhogy a következő időszakban a Bizottság arra koncentrál majd, hogy az online platformok a jogellenes online tartalmakat gyorsan és proaktívan ismerjék fel, távolítsák el és előzzék meg újbóli megjelenésüket. A bevezetést az EU és a nemzeti hatóságok figyelemmel fogják kísérni, és "aktívan használják majd a vállalatok által biztosított bejelentési-cselekvési eljárást", főleg a nem kívánt előfizetések és egyéb csalások megakadályozása miatt.

"Elfogadhatatlan, hogy ez a folyamat még most sem zárult le és ilyen sok időt vesz igénybe" - mondta Věra Jourová uniós biztos. A Bizottság szerint egyedül a Google-nek sikerült nagyrészt alkalmazkodni a fogyasztóvédelmi hatóságok kéréseihez, bár a felsoroltak közül kétségkívül a Google+ okozza a legkisebb problémát. Viszont a Facebook és "különösen a Twitter" csak részben foglalkozott eddig a felelősségi kérdéssel, vagy éppen a tartalomeltávolításról vagy szerződés-megszüntetésről szóló felhasználói tájékoztatással. A haladás érdekében a Bizottság áprilisban elő fogja terjeszti az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” kezdeményezést, ami elméletileg korszerűsíti a meglévő fogyasztói jogszabályokat, és biztosítja majd a megfelelő végrehajtásukat, vagyis hogy a Facebook és a Twitter se bújhasson ki a fogyasztóvédelmi ígéretei betartása alól. Itt egy áttekintés arról, hogy eddig mit sikerült megvalósítani és mi van még hátra.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról