Nem tetszik a PUBG fejlesztőinek az Epic Games "inspirálódása"
A Bluehole az új Fortnite Battle Royale nagyon ismerős játékmenetét kifogásolja, akár bíróság elé is juthat az ügy.
Nem ritka a játékiparban, hogy egy-egy sikeresebb cím alapvető koncepciója hamarosan visszaköszön más fejlesztőcsapatok és kiadók zászlaja alatt, ráadásul a "klónok" sokszor akár utol is érik az eredeti elképzelést népszerűségben. Kérdés azonban, hogy hol lehet meghúzni azt a határt, amelytől már inkább beszélhetünk egyszerű másolásról mint inspirációról - és amelytől lehetőség van és érdemes az eredeti cím készítőinek jogi útra terelni az ügyet. Hasonló helyzetbe került az utóbbi időszak egyik kirobbanó sikerű játékát, a PlayerUnknown's Battlegroundst vagy röviden PUBG-t kiadó Bluehole is, miután az Epic Gamest már csak egy hajszál választja el a PUBG játékmenetére kísértetiesen hasonlító alapokra építő címének kiadásától.
Az eset még nem rúgta be a tárgyalóterem ajtaját, a Bluehole azonban pénteken kiadott közleményében már határozottan kiemelte aggályait az Epic Gamestől megismert Fortnite napokban érkező Battle Royale játékmódja kapcsán. Ahogy a cég a nyilatkozatban fogalmaz, aggódik, hogy "egyik követője túl közelről követi". A két vállalat közös története ugyanis nem a csírázó vitával kezdődik, ahogy azt a Bluehole is kiemeli, a PUBG fejlesztése során folyamatos kapcsolatban álltak az Epic Gamesszel, miután utóbbi fejleszti a PUBG alá is licencelt UE4 motort.
A Bluehole először a játékosközösség visszajelzései kapcsán figyelt fel az új Fortnite játékmód ismerős elemeire, majd miután maga is kipróbálta az egyelőre tesztfázisban elérhető címet, már arról beszélt, hogy az lemásolja a PUBG-ből megismert élményt. Ezt alátámasztani látszik, hogy az Epic Games játékának promóciója során név szerint is említi a PUBG-t, hangsúlyozva, a cég nagyon szereti a Battle Royale típusú játékokat, mint a PUBG, és úgy gondolja a Fortnite remek alapul szolgálhatna a csapat saját verziójához. A klónok támadása persze nem éri teljesen váratlanul a Bluehole-t, korábban a játék névadójaként is ismert Brendan "PlayerUnknown" Greene úgy nyilatkozott, biztos benne, hogy más cégek is a piacra lépnek majd játékaikkal, ugyanakkor reméli, saját ötleteiket is beleteszik majd azokba, nem egyszerű másolatot készítenek.
Nagyon ismerős játékmenet
Hogy a Fortnite Battle Royal módja egyszerű másolat-e, mindenki maga döntse el, ugyanakkor az Ars Technica által közölt összehasonlítás alapján az Epic Games nem törte össze magát, hogy megkülönböztesse termékét az azt ihlető címtől. A PUBG-ben egy meccsben legfeljebb 99 játékos vehet részt, akiknek mintegy fél percük van egy biztonságos zónában belejönni a játék kezelésébe, majd egy repülő viszi őket egy szigetre, ahol a csata elkezdődik - a gépből a sziget fölött a játékosok bárhol kiszállhatnak, majd ejtőernyővel landolhatnak a kiválasztott területen. A földet érés után két és fél percük van a szigeten felbukkanó újabb biztonságos régiókba eljutni, miközben a többi területen folyamatosan terjed egy kékkel jelölt, mérgező zóna. Út közben a játékosoknak a környező épületekben van lehetőségük fegyvereket, védőfelszerelést és egyéb tárgyakat gyűjteni. Az idő lejártával a biztonságos területen belül újabb védett zóna jelenik meg, a többi részt pedig ismét a mérgező mező tölti be, ezúttal azonban kevesebb idő van eljutni a menedékig - ez a ciklus ismétlődik a játék végéig - az összezárt játékosok közül pedig végül csak egy maradhat.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
A játékmenettel az Epic Games nem teketóriázott sokat, egy az egyben átvett minden fentebb olvasható elemet - ahogy az Ars Technica kiemeli, még a mérgező köd is szinte ugyanúgy néz ki, mint a PUBG-ben. Különbség viszont, hogy a Fortnite új játékmódja nem viszi tovább a PUBG realisztikus lövöldözési modelljét vagy valósághű hangzását, illetve a változatos járműpaletta is hiányzik a felhozatalból, ezek helyett építhető-rombolható akadályokat, fedezékeket vezet be. Ez nem elhanyagolható különbség, azonban első ránézésre közel sem elég, hogy a hasonlóságokat (azonosságokat?) ellensúlyozza.
Fortnite Battle Royale - Announce Trailer
Még több videóEgyelőre nem vehető biztosra, hogy a Bluehole bíróság elé viszi az ügyet, a cég mindössze annyit közölt, "további lépéseket fontolgat". Azonban ha jogi útra terelődne az eset, árnyékot vet a Bluehole pozíciójára, hogy esélyes, hogy azt dél-koreai bíróságon kellene rendezniük, miután az Epic Gamesnek az országban is van irodája - a területen pedig a PUBG fejlesztőjének eddig nem voltak jó élményei, miután 2012-ben már elvesztett egy pert, amelyet az NCSoft ellen indított, mondván, az a Lineage 3-ból emelt át tartalmakat saját termékébe.
De az egyes játékok tartalmának, játékmenetének mára szinte hagyománnyá vált másolása egyébként is ingoványos talajt jelent jogi szempontból, kevés eset jut el a tárgyalóteremig. Persze nem is példátlan, hogy egy hasonló vádakat felhozó cég győztesen jön ki a bíróságról: 1982-ben az Atari is sikerrel járt, mikor a Philips K.C Munchkin játékával kapcsolatban emelt kifogást, mondván, az a Pac-Man másolata - sokszor azonban bíróságon kívüli megegyezéssel zárulnak a hasonló ügyek, mint a Sega és az EA csatája, mikor előbbi a Simpsons Road Rage-ről állította, hogy a Crazy Taxiból emelt át tartalmakat.
A Fortnite Battle Royal játékmódja holnap válik elérhetővé, a rajt után pedig nem sokkal valószínűleg kiderül, a Bluehole úgy látja-e, hogy érdemes pert indítania az ügyben.