:

Szerző: Hlács Ferenc

2017. június 12. 15:30

A németeknél már sarki boltban vannak a célzott hirdetések

Az új rendszer kamerával figyeli a vásárlókat mielőtt reklámot mutatna nekik - az adatvédők háborognak.

A célzott hirdetéseket az interneten valószínűleg keveseknek kell bemutatni, az online keresések, böngészési előzmények és egyéb tényezők alapján személyre szabott reklámokkal mindenki nap mint nap találkozik, akár a Facebook böngészése közben, akár a kedvenc portálokon megjelenő hirdetések között. Hamarosan azonban nem csak online, de a fizikai üzletekben, bevásárlóközpontokban is megjelenhetnek a megszokott, statikus plakátok és egyéb hirdetések mellett a kifejezetten az adott vásárlónak-vásárlóknak szánt ajánlatok.

A DW cikke szerint a hasonló hirdetési módszerek nem csak közelednek, de Németországban már negyven szupermarketben és a Deutsche Post mintegy száz postájában aktívan tesztelik őket. A rendszereket az Echion marketingvállalat üzemelteti, amelynek ügyfelei pontosan meghatározott célcsoportokat akarnak elérni a cég termékén keresztül. A rendszer egy a pénztárak közelében felállított kijelzőből és kamerából áll, utóbbi a sorban álló vásárlók arcát figyeli.

A kamera mögött dolgozó arcfelismerő szoftver képes megállapítani az egyes ügyfelek nemét, illetve hogy nagyjából hány évesek, majd a kijelzőn annak a cégnek a reklámjait kezdi lejátszani, amelyek célcsoportjába a panelt néző vásárlók beleesnek. Az Echion vezérigazgatója, Michael Kimmich a DW-nek nyilatkozva elmondta, a megoldás nem csak az éppen legjobb reklámok kiválasztására jön jól, a tesztidőszak lezárultával ugyanis pontos adatokkal rendelkeznek majd, hogy az egyes üzletekben milyen csoportok vásárolnak, és hogy egy-egy ügyfélnek megéri-e egyáltalán az adott boltban vagy üzletláncnál hirdetni.

Tudják a vásárlók hogy szemeznek velük?

A legtöbbeknek persze valószínűleg nem a technológia reklámiparra gyakorolt pozitív hatása jut először eszébe a fenti koncepciót hallva, sokkal inkább az általa felvetett, privát szférát érintő problémák. A rendszer fejlesztői éppen ezért igyekeznek hangsúlyozni, hogy a szoftver a vásárlók arcképét, mindössze nagyjából 150 milliszekundum erejéig tárolja az elemzéshez, utána rögtön törli azt, a rendszer csupán a metaadatokat és csak a kiolvasott alap jellemzőket tárolja el. Az információk ráadásul teljesen anonimizáltak, a rendszer semmilyen személyes adatot, nevet vagy egyéb, azonosításra alkalmas jellemzőt nem tárol. Mindezek mellett a termék a tökéletestől is messze áll, hiszen csupán az emberek megjelenése alapján nem tud hibátlan következtetéseket levonni. Könnyen lehet például, hogy a fiatalosabb arcú vásárlókat a valósnál alacsonyabb életkori kategóriába sorolja.

Az AI és a nagy full-full-stack trend

Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Mindez persze még mindig hagy kívánnivalót maga után, ha az arc elemzése a vásárló tudta nélkül történik. Erre vonatkozó kifogásainak az adatvédelemi kérdésekkel foglalkozó German Foundation for Data Protection szóvivője, Sebastian Himstedt is hangot adott, kiemelve, hogy az Echion rendszere esetében a vásárlók nem egyeznek bele expliciten a hasonló arcszkennelésbe, és nem is tájékoztatják őket megfelelően, hogy a sorban állás közben milyen jellegű elemzés történik. A tesztben résztvevő üzletlánc azzal védekezik, hogy a boltokban egytől egyig fel van tüntetve, hogy az adott helyiségben videós megfigyelés zajlik. Ezzel szemben jogos kifogás ugyanakkor, hogy egyáltalán nem derül ki belőle, hogy nem csak a  megszokott biztonsági kamerák működnek az üzletben, hanem a vásárlókról gyűjtött információkat célzott reklámokhoz használják és a cég adatbázisába is bekerül.

Himstedt szerint az enyhén szólva nem megfelelő tájékoztatásnak az is remek példája, hogy a tesztüzemben zajló arcelemzést a sajtónak kellett nyilvánosságra hoznia, nem pedig maguk a hirdető cégek vagy az Echion tett közzé proaktívan tájékoztatást tevékenységével kapcsolatban. Emiatt egy másik adatvédelmi szervezet, a Digital Courage jogi lépéseket fontolgat a vállalat, illetve a programban részt vevő üzletlánc ellen. Az Echion mindenesetre nyitottnak látszik a párbeszédre, vezetősége már egyeztet a helyi adatvédelmi szervekkel.

Szeptember 15-én, hétfőn ONLINE formátumú, a Kafka alapjaiba bevezető képzést indít a HWSW, ezért most összefoglaltuk röviden, hogy miért érdemes részt venni ezen a tanfolyamon.

a címlapról

MS

0

Lezárta a Teams-ügyet az EU

2025. szeptember 12. 12:45

A Bizottság elfogadta a Microsoft által tett engedményeket, nincs retorzió az idestova öt éve húzódó eljárás végén.

bango

7

Tartalomautomatával bővül a OneTV

2025. szeptember 12. 09:27

A One tévés platformjába a Bango DVM-jét integrálják, ami jelentős mértékben megkönnyíti az új tartalomszolgáltatások bevezetését.