Reklámok helyett támogatói rendszert ajánl az Adblock Plus
Közel egy éve tart a hirdetésblokkoló Adblock Plus és az adománygyűjtéssel foglalkozó Flattr partneri viszonya, amelynek felvásárlás lett a vége. A közös rendszer lényege, hogy a hirdetések helyett a cég a felhasználók támogatásával pótolná a kiadók bevételét, és ebből is kiszedné a saját részét.
Felvásárolta a hirdetésblokkoló Adblock Plus anyacége, az Eyeo a Flattr adományplatform megoldást, amelynek célja a különböző webes tartalmak támogatásához fizetőrendszer kialakítása. A két cég együttműködése már lassan egy éve tart, hogy kialakítsanak egy stabil szolgáltatást a felhasználók számára a kedvelt tartalmaik pénzügyi segítéséhez. A tervek szerint a jövőben a közös fizetési rendszer lehetővé teszi majd, hogy a weboldallal látogatói a saját profiljukból több különböző szolgáltatást, illetve tartalomkészítőt egyszerűen támogathassanak.
A korábban közösen kialakított megoldás lényege, hogy a felhasználók kijelölhetnek egy havi keretet, amelyet felajánlanak a kiadók számára. A rendszer annak arányában osztja el az összeget a meglátogatott oldalak között, hogy azokon az adott hónapban mennyire volt aktív a felhasználó. A Flattr Plus korábban is hasonló rendszert dolgozott ki, de ebben a kiadók nem részesültek automatikusan az adományokból, hanem nekik is fel kellett iratkozni a rendszerbe - eközben pedig a cég 10 százalék részesedést levont. A szolgáltatás jövőjét és a terveket a két cég nem részletezte a mostani bejelentésekor, mint ahogy a felvásárlás összegét sem. Mindössze annyit árultak el az alapítók, hogy a közös munka rávilágított arra, hogy a partneri viszony helyett az akvizíció a legjobb megoldás.
"Izgatottak vagyunk, hogy folytathatjuk a munkát a Flattr projekten, és visszaadhatjuk a kontrollt az internet felhasználóinak. Nekik kellene dönteni, hogy hogyan akarják használni az internetet, és hogyan támogatják azokat a tartalmakat, amelyeket szeretnek. Az internet egy decentralizált hálózat a kreativitás megszámlálhatatlan forrásával. Ennek a nyílt és szabad internetnek olyan fizetési rendszerre van szüksége, amely ezekre a központi értékekre épít." - írja a Flattr társalapítója, Peter Sunde a cég közleményében.
A Flattrt 2010-ben alapította Peter Sunde és Linus Olsson, hogy a felhasználók kezébe olyan eszközt adjanak, amellyel a szabad webet támogathatják. Méghozzá abban a formában, hogy kiválasztják a számukra értékes tartalmakat, és azok készítőit készpénzzel díjazzák. Az elmúlt hét évben több mint 30 ezer alkotónak adományoztak a felhasználók a rendszeren keresztül, ami nem tűnik túl nagy mennyiségnek, de mutatja a rendszer működőképességét. A felvásárlás befejezését követően a Flattr csapata továbbra is otthon, Malmöben folytatja majd a működését, amelyben Sunde tanácsadóként, Olsson pedig az implementációért és a műveletért felelős vezetőként.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Eközben az Adblock Plus szoftvert több mint 100 millióan használják világszerte, vagyis ennyien igyekeznek kikerülni a reklámokat, amelyek hagyományosan a tartalomkészítők megélhetését nyújtják. Az Eyeo korábban egy másik megoldással is próbálkozott, az Acceptable Ads program a nem túl tolakodó reklámokat átengedi a szűrőin, de mint kiderült, ezen felül plusz fizetségért cserébe is szemet hunyt bizonyos hirdetések felett. Ebben az esetben is a cél a kommunikált üzenettel ellentétben nem csak a "szabad web támogatása" hanem a profitszerzés is, hiszen a hirdetésblokkolók használatán kívül még az adományok összegéből is részesedést szeretne kérni a cég a felhasználóktól.
Az alapvető probléma egyébként hasonló ahhoz, mint amit a Medium korábban felvetett, mely szerint a tartalomkészítést a hirdetők irányítják, és ez befolyásolja az előállított produktumokat - a cég végül saját előfizetős modellt vezetett be. A megoldást mások is az internetezők támogatásában látják, amelyet a Patreon szolgáltatás sikere is mutat. Az Adblock Plus és a Flattr ennek versenytársaként lépne fel, mivel mindkettő lényege, hogy a felhasználók egy fiókból több különféle tartalomkészítőt támogathatnának.