Szerző: Hlács Ferenc

2016. május 4. 15:49

Az olvasókkal fizettetné meg az általa okozott kárt az Adblock Plus

A Flattr nevű adományplatform-startuppal közösen, felhasználó adományokkal támogatná a kiadókat - és saját magát - az Adblock Plust üzemeltető Eyeo. A cég a kijelölt összegeket aktivitás arányában osztaná vissza a résztvevő oldalak között.

Érdekes kezdeményezést jelentett be az Adblock Plus (ABP), a közvéleményt erősen megosztó, ugyanakkor egyre komolyabb felhasználói bázist maga mögött tudó hirdetésblokkoló szolgáltatás. A cég egy svéd startuppal karöltve csatornát biztosítana a felhasználók számára, hogy anyagilag támogassák kedvenc weboldalaik üzemeltetőit.

A kezdeményezés megvalósításához az ABP, illetve a mögötte álló Eyeo a Flattr csapatával lépett szoros együttműködésre - annyira szorosra, hogy az Eyeo ismeretlen összeget be is fektetett a vállalatba. A frissen bejelentett megoldás lényege, hogy a felhasználók kijelölhetnek egy havi keretet, amelyet felajánlanak a kiadók számára, ezt pedig a rendszer annak arányában osztja el a látogatott oldalak között, hogy azokon az adott hónapban mennyire volt aktív a felhasználó. Hogy pontosan mi minősül aktivitásnak azt egyelőre a vállalat sem döntötte el, az ezt meghatározó algoritmust a cég a kezdeti tesztidőszak alatt készíti el.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Flattr egyébként már egy ideje hasonló szolgáltatást nyújt, automatizált adományelosztással, esetében a felhasználók maguk jelölhetik ki, mekkora összeggel támogatnak alkotókat havonta. Az új megoldás Flattr Plus néven lát majd napvilágot, és a tervek szerint még idén év végéig minden ABP felhasználó számára elérhetővé válik. A kiadók ugyanakkor nem részesülnek automatikusan a számukra allokált összegekből, ahhoz nekik is fel kell iratkozniuk a programra. Az Eyeo persze nem puszta szívjóságból osztja el a felajánlott pénzeket az oldalak üzemeltetői között, abból 10 százalékot magának tart meg.

Bár elsőre akár nagyvonalúnak is tűnhet, a lépés az ABP részéről végeredményben sem a kiadóknak sem pedig a felhasználóknak nem kedvez. A vállalat lényegében csak a saját üzleti érdekeit nézi: miután elvágta a weboldalak üzemeltetőinek elsődleges bevételi forrását, azaz a hirdetéseket, helyette most egy másikat ajánl fel, amelyből maga is lekanyarítja a részét. De már a vállalat Acceptable Ads programja is számos etikai kérdést felvetett - abban a cég azt ígérte, az adott feltételeknek megfelelő, nem túl tolakodó reklámokat átengedi szűrőin, később azonban kiderült, jó néhány vállalat hirdetései felett fizetségért cserébe is szemet hunyt. Az ABP tehát most a Flattrrel együttműködve juttatná vissza a kiadókhoz annak az összegnek egy részét, amellyel szolgáltatásán keresztül vont meg tőlük.

A Flattr egyébként 2010 óta van a piacon saját termékével, amellyel eddig saját bevallása szerint 30 ezer tartalomgyártóhoz juttatott el fizetséget a felhasználóktól. Érdekesség, hogy a cég társalapítói között Peter Sunde, a The Pirate Bay egyik alapítója is ott van.

a címlapról