Szerző: Hlács Ferenc

2016. november 8. 12:39

Új szakmát teremt a Google. Megint.

Itt a következő Google-szakma? Úgy tűnik igen, a Firebase szolgáltatáscsomag a SEO, az Analytics vagy az AdWords mintájára szakmát (és domináns platformot) teremthet a piacon.

Szinte a semmiből kezdett el egy új, hatalmas léptékű platformot építeni a Google. A 2014 októberében felvásárolt Firebase alapjait felhasználva a cég egy rendkívül komplex és nagy tudású backend-rendszert épített fel. Az eredeti három szolgáltatásból mára tizenöt lett, mindez ráadásul egyetlen SDK és egyetlen felület alá gyűjtve, kimondottan a modern frontendek, androidos és iOS-es appok, illetve webes kimenet alá tervezve.

Integrált portfólió - de sok még a beváltatlan ígéret

Ezzel a cég egyszerre lő a kevesebb erőforrással rendelkező, akár kezdő fejlesztőkre és a nagyobb appfejlesztő cégekre is, a Firebase funkciópalettáján van termék minden nagyságrendű csapat számára. Ez egyébként az, ami hasonlóvá teszi a Google Analytics-szel - azt használják a legkisebb blogok és a legnagyobb médiumok is. Valami hasonló a Firebase logikája is, a kis csapatoknak egyszerű, készre szerelt, kézre álló eszközökkel igyekszik a Google kedveskedni, a nagyoknak pedig komoly, komplex, más rendszerekkel összedrótozható megoldásokat szállít, mint a különböző BigQuery megoldások.

A keresőóriás BaaS termékét az teszi igazán versenyképessé, hogy funkcióit egy füst alatt, egyetlen platformként kínálja, ha úgy tetszik: előreintegrálva. Ez számottevő előnyt jelenthet a riválisokkal szemben, hiszen ha a komponenseket egyenként nézve találni is a piacon jobb megoldásokat, a Firebase esetében amellett, hogy a funkciók zöme minimális kódolással vehető igénybe, a különböző termékek közötti sokszor nehézkes átjárással sem kell foglalkozni, minden integráltan, egy fedél alatt található meg. A konstrukció, bár még kezdeti szakaszban jár, láthatóan a fejlesztők tetszését is kezdi elnyerni, akik mára több mint 750 ezer projektet hoztak létre Firebase-ben - a Google a termék népszerűsége kapcsán a későbbiekben is stabil növekedésre számít.

A kezdők felé való nyitást a cég két további kezdeményezéssel is megspékelte, első körben létrehozta a Firebase Demo Projectet, amelyben a platfommal ismerkedők egy előre elkészített projektben, valós adatokat használva ismerhetik meg a rendszert és próbálhatják ki annak képességeit - ismételten, egy sor kód megírása nélkül. A Google emellett egy Udacity képzést is indít Firebase in a Weekend!, azaz Firebase egy hétvége alatt! címmel. A videókkal megspékelt online tanfolyam két nap alatt mutatja be a BaaS platform csínját-bínját Androidon és iOS-en.

Itt az újdonságok

Valós idejű analitika, felturbózott Crash Reporting, elhullatott béta címkék és még kevesebb teher a fejlesztők vállán - ütős ígéreteket hozott a Google első Firebase fejlesztői összeröffenése. A keresőóriás nyár eleji fejlesztői konferenciájának egyik legfontosabb bejelentése pont a Firebase volt, amely a Backend-as-a-Service szolgáltatást drámai újdonságokkal egészítette ki, az androidos, iOS-es és webes alkalmazások fejlesztőinek kegyeit keresve.

A Google I/O-n bejelentett termékkel a vállalat szándéka, hogy számos területen egyszerűbbé tegye az alkalmazásfejlesztők dolgát, legyen szó analitikáról, tesztelésről, az appokhoz kapcsolódó adatok tárolásáról vagy akár a bugvadászatról - a Firebase ernyője alá bevont szolgáltatások jelentős részét a cég ráadásul ingyen teszi elérhetővé, vagy legalábbis ingyenes változatot is működtet belőle.

A Firebase lehetőségei már a platform első bejelentésekor kifejezetten ígéretesek voltak, noha érződött, hogy korai stádiumban lévő kezdeményezésről van szó, a funkciók között itt-ott a béta címke is feltűnt. A keresőóriás tegnapi berlini fejlesztői konferenciáján ugyanakkor a platform komoly mérföldkőhöz érkezett és számos új, hiánypótló funkcióval kiegészült.

Kiderül, hol került homok a gépezetbe

Kezdjük a sort a Firebase-portfólió nagyágyújával, a Firebase Analyticsszel: az ingyenessége dacára sokrétű funkciókat kínáló megoldás felülete rövidesen új tabot kap, DebugView név alatt. A fület megnyitva a fejlesztők valós időben kapnak jelentéseket a Firebase rendszerébe drótozott alkalmazásaikról, azon többek között felhasználói tevékenység (user engagement) és a különböző előre meghatározott eventek (az alkalmazásban bekövetkező események, például bizonyos funkciók használata, gombok megnyomása, stb.) is élőben követhetők, illetve a naplóban az elmúlt időszak történései is visszanézhetők.

A legérdekesebbek persze a különböző crash eventek, azaz az app működése során felbukkanó hibák, összeomlások, ezeknél különösen jól jönnek a DebugView oldalán az eventhez fűzött információk, például hogy az az adott app melyik oldalán történt és milyen felhasználói aktivitáshoz köthetők - a DebugView lényegében egy hírfolyamszerű képet ad a fejlesztőknek az app viselkedéséről. Az eszköz egyelőre nem áll készen a mindennapi használatra, ugyanakkor a stabil kiadásra már nem kell sokat várni, a Google ugyanis az érdeklődő fejlesztők egy szűk köre - egész pontosan a berlini Firebase Summit résztvevői - számára már elérhetővé tette azt.

De még izgalmasabb a Firebase Analytics egyelőre korlátozottan sem elérhető, fejlesztés alatt álló új funkciója, a StreamView - a DebugView szteroidfüggő nagytestvére. A szolgáltatás élőben ad analitikai adatokat az adott alkalmazás teljes felhasználói bázisáról, annak felületén egy térképen végignézhetjük például, hol használják az appot épp viselhető eszközön, netán hogy egy frissítés a megjelenése után hogyan indul terjedésnek. Az eszközzel tetszőleges eventeket követhetünk földrajzi hely szerint, láthatjuk, hogy felhasználóink épp merre kószálnak, élőképet kaphatunk a népszérűsödő "trending" eventekről, funkciókról.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A StreamView egyik érdekes képessége a fentieken túl a User Snapshot, amely egy különböző paraméterek, például kor vagy földrajzi pozíció alapján leszűkített userhalmazból véletlenszerűen kiválasztott - anonim - felhasználó aktuális tevékenységét közvetíti élőben. A megoldással a fejlesztő beleláthat, hogy vásárlói ténylegesen hogy használják termékét az egyes régiókban vagy korcsoportokban. A funkcióval egy kattintással válthatunk a következő random felhasználóra, így akár személyesen végigböngészve az adott populáció apphasználati sajátosságait.

Az összetettebb elemzést igénylő fejlesztőknek jó hír, hogy az Analytics immár valós időben képes a begyűjtött adatokat a BigQuerybe exportálni. Ez a Google nagy adatfeldolgozó szolgáltatása, amellyel gyakorlatilag tetszőleges mélységben lehet az adathalmazt vizsgálni, szeletelni - igaz, ehhez már komoly adatbányás szakértelem is szükséges. Szintén újdonság, hogy megszületett Google Data Studio integráció is, a információk vizualizálásához. Végül de nem utolsó sorban a szolgáltatás két másik Firebase-eszközzel, a Dynamic Links és Remote Config termékekkel is hatékonyabban dolgozik együtt.

Okosabb, akár ingyenes tesztelés

Ugyancsak fontos hír, hogy a Firebase másik húzószolgáltatása, a Crash Reporting végre leveti a béta címkét, az már teljes vállszélességgel, bátran bevethető a mindennapi feladatokra, ráadásul akárcsak az Analytics, új funkciókat is kap. Az eszköz segítségével már azonnali emailes értesítések is kérhetők az appban tapasztalt hibákról, összeomlásokról, a szolgáltatás továbbá azt is követi, hogy az adott gikszer, az app melyik ablakában, milyen folyamat közben történt - nem mindegy, hogy a felhasználó egy vásárlóappban a fizetési adatok megadásakor futott a hibába, vagy egy leírás görgetése közben.

A Firebase Test Lab sem maradt érintetlen. A Google valódi, fizikai eszközöket működtető tesztközpontja 11 új készülékmodellel bővült, a fejlesztők ráadásul az itt lévő eszközökön már Android 7.1 Developer Preview-n is tesztelhetik alkalmazásaikat, így azok a rendszer stabil verzióján már a megjelenés napján zökkenőmentesen futhatnak. A Test Labhoz a cég emellett végre egy ingyenes használati konstrukciót is hozzácsap, abban fizikai készülékeken napi öt, virtuális eszközökön pedig napi tíz teszt végezhető el díjmentesen.

A korai ráncfelvarrás a Firebase Cloud Messaginget is utolérte, ahhoz immár új JavaScript SDK társul, amellyel tovább egyszerűsödik az értesítések kiküldése, illetve végre a webappokhoz is érkezik támogatás. A platform első európai összejövetelén a játékfejlesztők sem maradtak ki a jóból, bemutatkozott a Firebase-hez íródott Unity plugin, amellyel a portfólió képességei, az Analyticstől a Realtime Database-ig igénybe vehetők. A vállalat csapata mindezek mellett egy nyílt forrású Firebase UI libraryt is bejelentett, amellyel Android, iOS, illetve webes alkalmazásokhoz is biztosít iránymutatást, előre elkészített, gyakori UI elemeket és különböző best practice-eket. A libraryk GitHubon szabadon hozzáférhetők.

A Firebase-nek külön előadásblokkot dedikálunk a HWSW mobile! mobiltermék-fejlesztési és IoT konferencián is, ahol első kézből származó tapasztalatokat hoznak majd a meghívott előadók, és lesz szó Firebase-re történő migrációról is. A rendezvényen idén 80 előadó, köztük egy tucatnyi nemzetközi szakember áll majd színpadra és hét szekcióban veszi végig az év mobilos és IoT trendjeit, újdonságait. A konferencia programja és jegyek itt érhetőek el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról