Szerző: Hlács Ferenc

2016. szeptember 13. 15:47

Előlépteti a radart autóin a Tesla

Az Autopilot frissítésével a kamera helyett a radar lesz az elsődleges szenzor a Tesla járművein. A frissítéssel megelőzhetők lehetnek a nyárihoz hasonló tragikus kimenetelű balesetek.

Frissíti Autopilot szoftverét a Tesla, a cég az új verzióval jóval biztonságosabb haladást ígér. A vállalat fél-önvezetőként is emlegetett vezetéssegítő megoldása kapcsán a közelmúltban több botrány is napvilágot látott, az elmúlt hónapokban egy sofőr halálos balesetet szenvedett, miközben az autót a rendszer vezette. A legújabb, 8-as verziószámú frissítés, ahogy az a cég kapcsolódó blogposztjából kiderül, néhány kisebb finomítás mellett egy komoly változást is hoz: elsődleges szenzorrá lépteti elő az autón található radart.

Az érzékelő 2014 októberétől került be az Autopilottal szerelt járművek hardverportfóliójába, noha csak kiegészítésként az autón található kamera, illetve képfeldolgozó rendszer mellé. A Tesla "gondos mérlegelés után" most úgy véli, a radar az új szoftverrel alkalmas a fő környezeti szenzor szerepének betöltésére. A radar a cég szerint már képes anélkül felismerni a környező tereptárgyakat, hogy a megerősítéshez szükség lenne a kamera képére.

Ahogy azt posztjában a cég is hosszan tárgyalja, az ilyen szintű átállás a radaros érzékelésre nem triviális lépés, a technológia számos buktatót tartalmaz, amelyeket a fejlesztőknek meg kellett kerülniük. Noha a szenzor könnyűszerrel átlát az olyan akadályokon mint a sűrű eső, köd vagy hó, hátránya, hogy jeleit többek között a fa, illetve műanyag felületek sem állítják meg, ezeket is szinte "átlátszónak" érzékeli. A fém tereptárgyak bár visszaverik a szenzor jeleit, egyes felületek könnyen eltorzíthatják azokat: egy homorú felszínű tárgy például valós méreténél sokszor nagyobbnak tűnhet a radar számára. Az új szoftver létrehozásakor a hasonló téves riasztások kiszűrése jelentette az egyik legnagyobb kihívást a gyártó számára, ez pedig kiemelten fontos szempont, hiszen a fals fékezések akár sérülést is okozhatnak.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A frissítés a Tesla szerint egyrészt részletesebb háromdimenziós környezeti térképpel küzdi le a fenti problémát: a 8-as verziószámú szoftver hatszor annyi objektumot tud megkülönböztetni, mint a korábbi változat, ráadásul azokról egyenként jóval több információt is gyűjt be - mindezt változatlan hardver mellett. A másik fontos újítás, hogy a radar által tizedmásodpercenként alkotott pillanatképeket a szoftver hatékonyabban alakítja 3D-s képpé, amelyet aztán az autó sebességével és várt haladási irányával összevetve számítja ki egy esetleges ütközés valószínűségét.

A legnagyobb kihívást ugyanakkor az út fölött elhelyezett jelzőtáblák jelentik, amelyek egy emelkedő vagy épp lejtő elején a radar számára akadálynak tűnhetnek - esetükben a GPS által biztosított magasságadatok nem elegendők ahhoz, hogy biztosan meg lehessen állapítani, kell-e ütközésre számítani. A Tesla ezt az úgynevezett "flottatanulásos" módszerrel tervezi megoldani: az egyes táblák alatt elhaladó járművek a kezdeti időszakban nem reagálnak majd a hasonló tereptárgyakra, csupán adatokat gyűjtenek róluk, illetve a sofőr viselkedéséről a közelükben. Amennyiben sok autó halad tovább biztonságosan egy-egy hasonló objektum közelében, a cég azt fehérlistára teszi és a későbbiekben azt az Autopilot is így kezeli majd. A rendszer mindezek mellett a radarhullámokat a Tesla előtt haladó autó alá irányítva képes lesz az egy járművel előrébb lévő események érzékelésére is.

A cég szerint megoldása nem minden esetben lesz képes teljesen megelőzni az ütközést, arra ugyanakkor tökéletesen alkalmas lesz, hogy annak erejét minimálisra csökkentse, így elkerülve, hogy az utasok súlyos sérülést szenvedjenek. A frissítés mindezek mellett egy sor kisebb változást is hoz, többek között jobb sávváltást, illetve erősebb fékrásegítést, ha a sofőr valamilyen vészhelyzetben taposna a fékpedálra. Az új szoftver várhatóan még ebben a hónapban megérkezik minden érintett Tesla tulajhoz OTA frissítés formájában.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról