:

Szerző: Hlács Ferenc

2016. július 1. 17:00

Itt az első halálos baleset robotpilótás Teslával

Sem a Tesla Model S szenzorai, sem a sofőr nem látta az úton áthaladó teherautót. Kié a felelősség az ügyben?

Halálos balesetet szenvedett egy önvezető üzemmódban haladó Tesla sofőrje. Az elkerülhetetlen következett be, akár biztonságosabbnak, akár kockázatosabbnak tartjuk a hasonló vezérlőrendszereket az emberi sofőröknél, csak idő kérdése volt, mikor következik be az első halálos baleset, gépi irányítás alatt lévő járműbe - az ügyben a vizsgálat már folyik, az iparág és a Tesla reakciója is meghatározó lesz az önvezető járművek jövője kapcsán.

A tragédia helyszíne egy floridai autópálya volt, ahol a Model S típusú Tesla egy az úton merőlegesen keresztülhaladó teherkocsi vontatmányába rohant bele. A vállalat közleménye szerint sem a járművet irányító Autopilot szoftver, sem pedig maga a sofőr nem vette észre a "napfényes ég előtt elhaladó fehér utánfutót", így azok egyike sem fékezett, a Tesla pedig a magas vontatmány alá rohant, annak alsó éle az autót a szélvédőnél kapta el. A jármű ezután két kerítést átszakítva egy villanyoszlopnak ütközött, végül pedig attól harminc méterrel távolabb állt meg. Arra a kérdésre, hogy ha az autó kameráit a fény el is vakítja, a radar miért nem érzékelte a közelgő akadályt, Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója Twitteren úgy válaszolt, a szenzor figyelmen kívül hagyja a magasan elhelyezett útjelzőtábláknak látszó tárgyakat, hogy a fals fékezéseket elkerülje.

A gyártó a közleményben siet kitérni a felelősség kérdésére, mondván, az egyelőre bétateszt alatt álló Autopilot funkció alapértelmezetten ki van kapcsolva a járművekben, mikor pedig azt a sofőr aktiválja, a szoftver egyértelműen figyelmezteti a vezetőt, hogy csupán egy vezetéssegítő funkcióról van szó, amelynek használata során a sofőr változatlan odafigyelésére van szükség, továbbá kezeit is végig a kormányon kell tartsa, hogy bármikor kész legyen átvenni az irányítást. Ha az Autopilot használata közben a vezető leveszi kezét a volánról, az autó két figyelmeztetés után automatikusan lassítani kezd, majd megáll.

Nem ez az első eset egyébként, hogy a cég önvezető rendszerének meggyűlik a baja a magasabb trélerekkel, májusban egy Model S egy az út szélén parkoló utánfutóról, ugyancsak a szélvédő magasságában lelógó rakományba gurult bele - ekkor senki nem sérült meg, az eset kapcsán pedig a Tesla szintén úgy nyilatkozott, a vezetőknek az automatizált vezetés vagy parkolás során végig figyelni kell az autóra.

Megszoktuk a "kész" autókat

Igaz a gyártó egyértelműen jelzi, hogy jelenleg az önvezető - jobban mondva "fejlett vezetéssegítő" - üzemmód használata közben is a sofőré a felelősség, az eset mégis komoly kérdéseket vet fel a gyártó oldalán is, hiszen mégiscsak egy félkész szoftvert használ járműveiben, amely bár bizonyos körülmények között tökéletesen működik, pont emiatt adhat a felhasználónak hamis biztonságérzetet, ami aztán a későbbiekben hasonló balesetekhez vezethet. Még ha a cég jogi oldalról egyelőre úgy tűnik nem is támadható - bár ezt majd az Egyesült Államok autópályabiztonságért felelős hatósága, az NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration) vizsgálata fogja eldönteni - a rossz "UX" miatt már sokkal inkább, értve ezalatt, hogy nem érzékelteti eléggé a Tesla tulajdonsokkal a "béta" címke veszélyeit. Erre a "Tesla Autopilot" keresőszavakat YouTube-on bepötyögve bőségesen találunk bizonyítékot.

Az AI és a nagy full-full-stack trend

Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.

Az egyre okosabb járművek korában még nagyobb hangsúlyt kap a biztonság jelentősége, hiszen azoknak már nem csak a fizikai törésteszteken, de a virtuális törésteszteken is át kell menni, szoftveroldali biztonságuk legalább olyan fontos, mint légzsákok, biztonsági övek vagy gyűrődési zónák kialakítása. Ezen a téren egyébként sajnos a Tesláénál jóval egyértelműbb felelőtlenségek is akadnak, nemrég a Mitsubishi SUV-inek riasztójáról derült ki, hogy távolról kikapcsolható, korábban pedig a Nissan Leaf alkalmazásán tátongott egy hónapig biztonsági rés - de a járművek még az autószerelők notebookjaitól sincsenek biztonságban. A leglátványosabb hasonló hiba talán a Jeepnél jött elő, ahol távolról akár a volánt is átvehette a támadó az érintett járművekben.

Az önvezető funkciók hibái persze jóval félelmetesebbek a közönség számára - különösen a fenti eset után - a gyártók ezért sorra hangsúlyozzák, hogy csak a teljesen elkészült, stabil rendszereket teszik majd járműveikbe. Az Autopilothoz hasonló megoldások, már több vállalat műhelyeiben is készülnek, a GM például Super Cruise, a Volvo pedig Drive Me néven fejleszt önvezető technológiát. Utóbbi egyébként azt is elmondta, a rendszere által okozott esetleges balesetekért teljes jogi felelősséget vállal.

Ez jóval "autógyártósabb" hozzáállás, bár egészen idáig pont ennek a hozzáállásnak a hiánya volt a Telsa népszerűségének egyik fő motorja. Sajnos azonban ezt nem lehet minden területen alkalmazni, az autósok az elmúlt 130 év alatt hozzászoktak, hogy a megvásárolt autók a végletekig tesztelt, kiforrott funkciókkal érkeznek - erősen kérdéses, hogy felülírható-e ez a beidegződés, ha pedig igen, többre lesz hozzá szükség néhány figyelmeztető üzenetnél.

Október 13-án 6 alkalmas, 18 órás CI/CD alapozó képzést indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

roszkoszmosz

17

Saját Starlink-riválist indít Oroszország

2025. szeptember 17. 13:43

Az első indítások idén év végén jöhetnek, 2035-re valósulhat meg a teljes, országos lefedettség, beleértve az Észak-sarkvidéket.