Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Microsoft: vége a rémálomnak

Gálffy Csaba, 2016. július 20. 12:25
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Letette végre súlyos terhét a Microsoft, a kudarcba fulladt telefongyártói kaland remélhetőleg tényleg véget ért. Az Office és a szerverek elképesztően sikeresek, de a Windows 10 is feltámadt, ahogy a felhasználók a kis tabletek helyett megint normális méretű PC-ket vásárolnak.

Elképesztően rossz volt a tavalyi második naptári negyedév a Microsoftnál, a Nokia-felvásárlás több, mint 8 milliárdos leírása taszította masszív veszteségbe a céget. Idén sokkal jobb a helyzet, nokiás "meglepetéscsomag" most is van, igaz, csak 1,1 milliárdos, így a cég 3,1 milliárd dolláros nettó profitot ért el. A bevétel viszont számottevően esett, 22,2 milliárdról 20,6 milliárdra, de ez csak a Windows 10-es licencek későbbre tolt elszámolásának tudható be (enélkül most 22,6 milliárd a bevétel). Lássuk, hogy teljesítettek az egyes szegmensek ezen belül.

Office, a húzóplatform

Az elmúlt években szép csendben az Office termékcsalád vált a Microsoft messze legfontosabb platformjává, ez pedig a pénzügyi eredményekben is jól tükröződik. Az ezzel (és néhány más produktivitási termékkel, például a Dynamics családdal) foglalkozó részleg nyomtatja a pénzt, 7 milliárdos forgalom mellett 3 milliárd dolláros üzemi eredményt ért el. Előbbi az árfolyamhatás kiszűrésével 8 százalékos növekedést jelent, az eredmény viszont 5 százalékkal esett. A profit zsugorodását a Microsoft egyrészt az erős dollárral, másrészt a felhős platform kiépítésének költségeivel magyarázza.

Az Office kapcsán egyébként az elmúlt évek (és az elkövetkező évek) az előfizetős konstrukció felé történő lassú menetelésről szólnak, ebben a negyedévben sem volt ez másképp. A kereskedelmi Office 365 előfizetések bevétele 59 százalékkal emelkedett, ezzel párhuzamosan pedig a dobozos termék eladásai 9 százalékkal estek vissza. Itt a nagy egyensúlyozást azt jelenti, hogy az átállás folyamatos legyen, de ne túl gyors: ha hirtelen a felhasználói bázis túl nagy arányban vált előfizetésre, akkor az rövid távon jelentős bevételkiesést okozna.

A Dynamics termékcsalád a Microsoft titkos fegyvere, a kimondott cél az Office mellett egy új vállalati alkalmazás bevezetése és platformmá növesztése. Ez jól illeszkedik a Microsoft új stratégiájába, miszerint az operációs rendszer szintjéről el kell rugaszkodni és az értéklánc magasabb szintjein kell folytatni a tevékenységet - ez valósul meg egyik oldalon az Azure formájában, másik oldalon a vállalati alkalmazásokra helyezett hangsúllyal.

Kimondottan növekedési termékként pozicionálja tehát a cég a Dynamics családot, a piaci részesedés szerzése kötelező, a bevétel és a profit egyelőre nem releváns tényező. Ennek megfelelően a bevétel csak 7 százalékkal nőtt egy év alatt, az előfizetések száma viszont már meghaladja a 10 millió főt, ez pedig 20 százalékos, egészséges gyarapodás az egy évvel ezelőttihez képest.

Okosfelhő

A Microsoft másik kritikus területe a szerveres platformok és a felhős szolgáltatások (platform és infrastruktúra). Itt a bevétel 10 százalékkal nőtt, az üzemi eredmény viszont számottevően, 17 százalékkal visszaesett. Utóbbit a "stratégiai befektetések és felvásárlások" okozták a Microsoft szerint, a felhős infrastruktúra kiépítése és üzemeltetése erősen beleharapott az eredménybe. Az érdekes kérdés lesz, és a jövőben érdemes figyelni, hogy ez hosszútávú trend lesz-e, vagy csak a hirtelen megugró keresletet igyekszik a Microsoft hatalmas beruházásokkal megtámogatni, és hosszútávon visszaáll a vastag profit.

A legfontosabb mutató mindenesetre az, hogy az Azure-ban felhasznált számítási kapacitás megduplázódott. Ez releváns, mivel a különböző promóciós csomagok eleinte nem tudták hatékonyan behúzni a felhasználókat, a cégek kipróbálták az Azure-t, de nem költöztek be. Az ilyen csomagok megjelentek ugyan a cég könyvelésében, de valós, a platformba zárt ügyfeleket nem hoztak. Na ez változik jelenleg, a cég egy ideje már arra koncentrál, hogy az ügyfelek tényleg migráljanak is a felhőre, ez tükröződik abban, hogy egy év alatt nem csak az Azure bevétele duplázódott, hanem az elhasznált kapacitás is.

A hagyományos szerveres szoftverek nem muzsikálnak ilyen fényesen, de azért visszaesés sincs: a forgalom szerényen, 3 százalékkal emelkedett, tehát egyelőre az Azure nem kannibalizálja a helyben futó Windows Serverek értékesítését. Ez azért is jó hír, mert jól jelzi, gigantikus még mindig a helyben futó (on-premise) piac, ez pedig az Azure számára hosszú távon is hatalmas potenciális felvevőréteget jelent majd.

Játékok, hardverek, Windowsok

Ma már meg sem érezné igazán a Microsoft, ha a kliens-Windows holnap egyszer csak eltűnne, a teljes konzumer szegmenssel együtt - vonhatjuk le a következtetést a fantasztikus nevű "More Personal Computing" szegmens eredményéből. Ide tartozik a céges és konzumer Windows licencelés, a különböző hardverek, az online szolgáltatások és az Xbox is. Bevételben jelentős ez a részleg, 8,9 milliárd dolláros forgalmat bonyolít, üzemi eredménye azonban (Microsoft-mércével) jelképes, mindössze 960 millió dollár - fele a szerveres és harmada az Office-os szegmensének.

A kliensoldali Windows meglepően jól teljesített a negyedévben, a nem-Pro kiadású operációs rendszerekből származó bevétel 27 százalékkal emelkedett, annak ellenére, hogy a globális PC-piac viszont továbbra is zsugorodik. A Microsoft ezt a drágább licencek felé eltolódó termékmixszel magyarázza, ami minden bizonnyal azt jelenti, hogy az olcsóbban adott tabletes Windows felől a "rendes", 10 hüvelyknél nagyobb PC-s licencek felé lendült vissza az inga. A céges (Pro) licencek szerényebben, 2 százalékkal nőttek, köszönhetően annak, hogy a céges gépek nagyobb hányadát értékesítik már ezzel a konstrukcióval.

A fekete leves szokás szerint a telefonos üzletág, az értékesített egységeket a cég immár a Microsoft sem a standard negyedéves jelentésbe, sem a tőzsdefelügyelethez leadott jelentésben nem tünteti fel, így nem tudni, hogy pontosan hány telefon fogyott. Csupán annyit tett közzé a vállalat, hogy a telefongyártásból befolyó bevétel újra 70 százalékkal esett.

Nem ennyire csúfosan, de szintén szenved az Xbox-részleg. Az aktív Live felhasználók száma ugyan szépen gyarapszik (egy év alatt 37 millióról 49 millióra), de ebben nem csak az előfizetéssel rendelkezők vannak benne, hanem bárki, aki használja az Xbox Live rendszerét, konzolról, PC-ről vagy épp mobilról. A játékos üzletág bevétele azonban 8 százalékkal esett, az Xbox konzolok visszaeső értékesítésének és az alacsonyabb árnak betudhatóan. A cég xboxos B-terve már készül, egyrészt az Xbox márkát az eddiginél is jobban kiterjeszteni a PC-kre, így az egy ernyő-platform lesz, Windows 10-es alapokon, másrészt jön majd a nagyobb teljesítményű kiadás is - egyszer.

Van persze olyan hardveres terméke is a Microsoftnak, ami fényes siker, ez pedig a Surface. Ugyan a cég csendben kivezette a tablet-notebook hibrid nem-Pro kiadását, a tavaly  olcsóbb Surface 3-at, ezzel pedig fel is adta ezt a (vélhetően) népszerűbb termékkategóriát. A bevételen azonban ez nem látszik, a jóval drágább Surface Pro 4 és a Surface Book iránti növekvő kereslet ellensúlyozni tudta a belépő modell kiesését, a bevétel 888 millió dollárról 965 millióra emelkedett, immár kizárólag high-end gépekkel.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.