Szerző: Gálffy Csaba

2016. május 30. 10:41

Nagyot esett a Lenovo bevétele

Hatalmasat zakózott a Lenovo bevétel az elmúlt negyedévben, a Motorola-felvásárlása gigantikus kudarcnak bizonyult. A cég újratervez, és ismét nekifut a mobilos piacnak.

Fájdalmas negyedévet zárt a Lenovo, a március 31-gyel zárult első naptári negyedévben a cég bevétele 19 százalékkal, 9,1 milliárd dollárra esett. A cég a világ legnagyobb PC-gyártója, a személyi számítógépekkel foglalkozó divízió nem is teljesített rosszul, az új generációs eszközök, okostelefonok és tabletek viszont nem akarnak beindulni, a vállalat célzott erőfeszítései ellenére sem. A befektetőket azért vigasztalhatja, hogy a cég nettó profitja 100 millió dollárról 180-ra emelkedett - ez persze továbbra is jelképes mennyiség, inkább a tőzsdének küldött jelzésnek tekinthető.

Divíziók - vegyes a kép

Lássuk a pozitív elemeket a jelentésben. A PC-gyártást nyilván komolyan érintette, hogy a PC-s piac mélyrepülésben van és folyamatosan zsugorodik. A Lenovo azonban viszonylag jól áll, a piacvezető pozícióját őrzi, azonban a darabszám visszaesésével a bevétel is meredeken, 972 millió dollárral 6,2 milliárd dollárra zsugorodott. A cég adózás előtti eredményének túlnyomó többségét is ez a részleg adja, a 312 milliós összeg a gyakorlatilag nullszaldós vállalati termékekhez és a veszteséges mobilos divízióhoz viszonyítva még egészen jól teljesített.

A vállalati megoldásokkal foglalkozó részleg növekedését az fogta vissza gyártó szerint, hogy az észak-amerikai értékesítési hálózat kiépítése lassan halad az IBM-től felvásárolt szerverüzletág integrálása miatt, miközben a versenytársak igen aktívan igyekeztek piaci részesedést rabolni az immár kínai termékektől. A cég ígérete szerint a következő negyedévek jobbak lesznek, a most elvégzett munka a piaci eredményen is látszani fog. Ezzel együtt a vállalati bevétel 81 millióval 985 millióra esett, adózás előtti eredménye pedig minimális, 16 milliós veszteség.

A mobilos üzletág igen nagyot botlott, az okostelefonokat és tableteket is összesítő részleg elvesztette bevétele 39 százalékát és 1,7 milliárd dollárra esett vissza. Ebben már nem csak a Lenovo saját termékportfóliója, hanem a Motorola is benne foglaltatik, tehát egyelőre a felvásárlás valódi katasztrófa a Lenovo szemszögéből. Szerencsére a meredeken zuhanó eladásokkal együtt a veszteség is mérséklődött, az adózás előtti veszteség 218 millió helyett csak 105 millió ebben a negyedévben.

Mobilos újratervezés

A Lenovo nagyon későn vetette bele magát a tablet és okostelefonos piacba, és a többi PC-gyártóhoz hasonlóan elég nagy bukás is lett a próbálkozás sorsa. A cég eredeti stratégiája Kínára fókuszált, a tervek szerint a gyártó otthon alakított volna ki először erős piaci pozíciót, majd ezt követően nyitott volna a nemzetközi piacok felé. Ez a PC-k esetében ragyogóan bevált korábban, a Lenovo roppant erős a kínai piacon, a cég vezetése úgy gondolta, ez a stratégia a következő generációs számítástechnikai eszközök esetében is jól működhet.

Lenovo-Motorola: az új G4 sorozat nem sok jót sejtet

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az első jelek roppant kedvezőek voltak, a hazai piacon hatalmas növekedési ütemet mutatott fel az első negyedévekben, ahogy a cég teljes marketinggépezete ráállt e termékkategóriára és közel nulláról persze látványosan lehet nőni. A Motorola felvásárlásával pedig egy időre a cég a harmadik legnagyobb gyártó címét is megszerezte, innen akart a Lenovo a piacvezető páros, a Samsung-Apple duó nyomába eredni.

Azonban a kínai mobilpiac a Lenovo várakozásaihoz képest sokkal sokkal keményebb versenyt támasztott, a céghez hasonló stratégiát akart a gyakorlatba ültetni a Huawei, a Xiaomi és tucatnyi kisebb-nagyobb másik gyártó is - ma pedig már tudjuk, hogy a Huawei nyert, a Xiaomi megtört, a Lenovo azonban orbitálisat esett, ahogy a fenti számok is mutatják.

Az egyelőre nem világos, hogy a Lenovo új, átdolgozott mobilos stratégiája hogyan néz ki, a cég az elemzői konferenciahíváson sem árult el részleteket. Az azonban egyelőre biztosnak látszik, hogy egyetlen PC-gyártó sem tudta eddig megugrani a desktop-laptop és a tablet-okostelefon közötti szakadékot - ami sokat elárul e cégek innovációs potenciáljáról és arról, hogy a piacról szerzett ismereteik milyen gyorsan avultak el az okostelefonos forradalom nyomán.

a címlapról