Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Itt a luxusipar első okosórája

Gálffy Csaba, 2015. november 10. 10:40
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Okosórával jelentkezett az egyik legnagyobb és legfontosabb hagyományos óragyártó, a TAG Heuer. A 155 éves, nagy múlttal és komoly presztízzsel rendelkező márka az LVMH konszern leányvállalata, olyan más márkák mellett, mint a Bulgari vagy a Hublot.

Az okosóra-piac a luxustermékekben utazó LVMH konszern figyelmét is felkeltette, amely olyan márkákat birtokol, mint a Dior, Hennessy, Louis Vuitton vagy Hublot. Az LVMH most egyik almárkáját, a TAG Heuert küldte harcba kísérletképp, ez számít a konszern leginkább "high-tech" brandjének. Az első termék a TAG Heuer Connected, amely kimondottan a prémium szegmenset célozza, árban azonban nem éri el az arany Apple Watch-ot.

Érdekes döntések: Intellel, LCD-vel

A TAG Heuer Connected alapjaiban egy teljesen szabványos Android Wear óra, 46 milliméteres átlóval, 12,8 milliméteres vastagsággal és 52 grammos tömeggel beleilleszkedik az eddigi okosórák sorába. A Connected azonban kimondottan prémium modell szeretne lenni, ide pozicionálja a terméket az ára is, amely a hírek szerint 1500 dollár lesz. Ezzel a Connected még nem éri el a sokezer dolláros luxuskategóriát, de messze az "átlagos" okosórák 300-500 dolláros ára fölé kerül. A prémium pozicionálást az anyagválasztással is hangsúlyozza a gyártó, az óraüveg zafír, a ház pedig titánból készült.

A Connected egyik újdonsága a felhasznált processzor, a svájciak ugyanis az Intel-féle Atom rendszerlapkát használják, a Z34xx sorozat egyik darabját (pontos specifikációt nem ismerünk). A gyártó szerint a névleges frekvencia a standard 1,6 GHz helyett csak 500 MHz lesz, minden bizonnyal az akkus üzemidő nyújtása és a túlmelegedés megadályozása érdekében. A beépített akku átlagos, 410 mAh kapacitású, az óra pedig tartalmaz giroszkópot és gyorsulásmérőt is - pulzusszámlálót viszont nem.

Az óra fejlesztésében a Google és az Intel is besegített, előbbi valószínűleg az Android Wear x86-os verziójának finomhangolásával, utóbbi pedig az egyedi Atom elkészítésével. Ugyan a Connected nem az első inteles okosóra (azt a Fossil dobta piacra néhány hete), elektronikai kompetencia híján a TAG Heuer valószínűleg rászorult némi segítségre.

A beépített memória 1 gigabájt, amit további 4 gigabájt háttértár egészít ki, ez a helyben (az órán) futó alkalmazásokhoz várhatóan még évek múlva is elegendő lesz. A másfél hüvelyk átmérőjű, kör alakú kijelző 240 ppi pixelsűrűségű, transzflektív LCD, ami erős fényben is jó olvashatóságot (bár kissé fakó színeket) jelent. Némileg szokatlan, hogy néhány nagy szereplőtől eltérően a TAG Heuer nem az AMOLED technológiát választotta, amelynek fontos előnye, hogy akár folyamatosan aktív maradhat és mutathatja például az időt, szemben az LCD-vel, amely alapállapotban inaktív.

Az okosórákkal kapcsolatban leggyakrabban megfogalmazott kritika a gyors avulás: a ma vásárolt órák esetében jellemzően néhány éves használható élettartamra számíthatunk. És ennek még nem is a hardveres innováció az oka, egész egyszerűen a szoftveres támogatás fog eltűnni rövid időn belül, ugyanúgy, ahogy az első okostelefonokra sincsenek már alkalmazások, úgy ezekre az órákra se lesz majd külső fejlesztésű szoftver. Tehát ezek a termékek (a hagyományos karórákkal ellentétben) sosem válnak majd évtizedes családi ereklyévé. A TAG Heuer ezt egy érdekes megoldással kerülné meg, a cég vállalást tett, hogy a Connected óra igény szerint 2 év múlva eredeti áron becserélhető lesz egy hagyományos mechanikus Carrera órára - amely a cég ígérete szerint pontosan úgy néz majd ki, mint a Connected.

Okos eszi a butát?

Nagy visszhangot keltett a médiában, hogy a svájci óragyártók összesített adatai szerint szeptemberben számottevően visszaestek a hagyományos karórák eladásai az előző év szeptemberéhez képest, értékben 8,1, darabszámban 9,5 százalékos zsugorodásról számolt be az iparági fórum, a Federation of the Swiss Watch Industry. A legnagyobb visszaesést az Egyesült Államok (-17,6 százalék) és az ázsiai piac kapujának számító Hong Kong (-18,2 százalék) könyvelte el, ami igen aggasztó lehet a gyártók számára.

A média ezt természetesen az Apple Watch hatásával azonosította, a népszerű narratíva szerint a kaliforniai gyártó első okosórája azonnal megkezdte a piac kannibalizálását. Ezt azonban egyelőre kevés adat támasztja alá, egyelőre a két, egyszerre zajló folyamat (az okosórák felívelése és a hagyományos órapiac zsugorodása) között még nincs egyértelmű ok-okozat viszony.

Ugyan az első okosórák már több éve piacon vannak, még mindig nem eldöntött kérdés, hogy ez a termékkategória az okostelefonokhoz hasonlóan sikerre ítéltett és évi sok százmillió darabos eladást fog produkálni - vagy a hagyományos karórákhoz hasonlóan réspiac marad, viszonylag szerény eladásokkal. A kérdés eldöntését nehezíti, hogy egyrészt a hardveres innováció nagyon gyorsan halad, az első, kimondottan ronda okosórákat mára abszolút vállalható külsejű darabok váltották fel (erre pont a Connected egy jó példa), másik oldalról viszont a szoftveres innováció ezzel nem tart lépést, továbbra sincs olyan "killer feature", amelyért érdemes lenne ilyen eszközökbe ruházni.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.