Szerző: Gálffy Csaba

2015. november 10. 10:40

Itt a luxusipar első okosórája

Okosórával jelentkezett az egyik legnagyobb és legfontosabb hagyományos óragyártó, a TAG Heuer. A 155 éves, nagy múlttal és komoly presztízzsel rendelkező márka az LVMH konszern leányvállalata, olyan más márkák mellett, mint a Bulgari vagy a Hublot.

Az okosóra-piac a luxustermékekben utazó LVMH konszern figyelmét is felkeltette, amely olyan márkákat birtokol, mint a Dior, Hennessy, Louis Vuitton vagy Hublot. Az LVMH most egyik almárkáját, a TAG Heuert küldte harcba kísérletképp, ez számít a konszern leginkább "high-tech" brandjének. Az első termék a TAG Heuer Connected, amely kimondottan a prémium szegmenset célozza, árban azonban nem éri el az arany Apple Watch-ot.

Érdekes döntések: Intellel, LCD-vel

A TAG Heuer Connected alapjaiban egy teljesen szabványos Android Wear óra, 46 milliméteres átlóval, 12,8 milliméteres vastagsággal és 52 grammos tömeggel beleilleszkedik az eddigi okosórák sorába. A Connected azonban kimondottan prémium modell szeretne lenni, ide pozicionálja a terméket az ára is, amely a hírek szerint 1500 dollár lesz. Ezzel a Connected még nem éri el a sokezer dolláros luxuskategóriát, de messze az "átlagos" okosórák 300-500 dolláros ára fölé kerül. A prémium pozicionálást az anyagválasztással is hangsúlyozza a gyártó, az óraüveg zafír, a ház pedig titánból készült.

A Connected egyik újdonsága a felhasznált processzor, a svájciak ugyanis az Intel-féle Atom rendszerlapkát használják, a Z34xx sorozat egyik darabját (pontos specifikációt nem ismerünk). A gyártó szerint a névleges frekvencia a standard 1,6 GHz helyett csak 500 MHz lesz, minden bizonnyal az akkus üzemidő nyújtása és a túlmelegedés megadályozása érdekében. A beépített akku átlagos, 410 mAh kapacitású, az óra pedig tartalmaz giroszkópot és gyorsulásmérőt is - pulzusszámlálót viszont nem.

Az óra fejlesztésében a Google és az Intel is besegített, előbbi valószínűleg az Android Wear x86-os verziójának finomhangolásával, utóbbi pedig az egyedi Atom elkészítésével. Ugyan a Connected nem az első inteles okosóra (azt a Fossil dobta piacra néhány hete), elektronikai kompetencia híján a TAG Heuer valószínűleg rászorult némi segítségre.

A beépített memória 1 gigabájt, amit további 4 gigabájt háttértár egészít ki, ez a helyben (az órán) futó alkalmazásokhoz várhatóan még évek múlva is elegendő lesz. A másfél hüvelyk átmérőjű, kör alakú kijelző 240 ppi pixelsűrűségű, transzflektív LCD, ami erős fényben is jó olvashatóságot (bár kissé fakó színeket) jelent. Némileg szokatlan, hogy néhány nagy szereplőtől eltérően a TAG Heuer nem az AMOLED technológiát választotta, amelynek fontos előnye, hogy akár folyamatosan aktív maradhat és mutathatja például az időt, szemben az LCD-vel, amely alapállapotban inaktív.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az okosórákkal kapcsolatban leggyakrabban megfogalmazott kritika a gyors avulás: a ma vásárolt órák esetében jellemzően néhány éves használható élettartamra számíthatunk. És ennek még nem is a hardveres innováció az oka, egész egyszerűen a szoftveres támogatás fog eltűnni rövid időn belül, ugyanúgy, ahogy az első okostelefonokra sincsenek már alkalmazások, úgy ezekre az órákra se lesz majd külső fejlesztésű szoftver. Tehát ezek a termékek (a hagyományos karórákkal ellentétben) sosem válnak majd évtizedes családi ereklyévé. A TAG Heuer ezt egy érdekes megoldással kerülné meg, a cég vállalást tett, hogy a Connected óra igény szerint 2 év múlva eredeti áron becserélhető lesz egy hagyományos mechanikus Carrera órára - amely a cég ígérete szerint pontosan úgy néz majd ki, mint a Connected.

Okos eszi a butát?

Nagy visszhangot keltett a médiában, hogy a svájci óragyártók összesített adatai szerint szeptemberben számottevően visszaestek a hagyományos karórák eladásai az előző év szeptemberéhez képest, értékben 8,1, darabszámban 9,5 százalékos zsugorodásról számolt be az iparági fórum, a Federation of the Swiss Watch Industry. A legnagyobb visszaesést az Egyesült Államok (-17,6 százalék) és az ázsiai piac kapujának számító Hong Kong (-18,2 százalék) könyvelte el, ami igen aggasztó lehet a gyártók számára.

A média ezt természetesen az Apple Watch hatásával azonosította, a népszerű narratíva szerint a kaliforniai gyártó első okosórája azonnal megkezdte a piac kannibalizálását. Ezt azonban egyelőre kevés adat támasztja alá, egyelőre a két, egyszerre zajló folyamat (az okosórák felívelése és a hagyományos órapiac zsugorodása) között még nincs egyértelmű ok-okozat viszony.

Ugyan az első okosórák már több éve piacon vannak, még mindig nem eldöntött kérdés, hogy ez a termékkategória az okostelefonokhoz hasonlóan sikerre ítéltett és évi sok százmillió darabos eladást fog produkálni - vagy a hagyományos karórákhoz hasonlóan réspiac marad, viszonylag szerény eladásokkal. A kérdés eldöntését nehezíti, hogy egyrészt a hardveres innováció nagyon gyorsan halad, az első, kimondottan ronda okosórákat mára abszolút vállalható külsejű darabok váltották fel (erre pont a Connected egy jó példa), másik oldalról viszont a szoftveres innováció ezzel nem tart lépést, továbbra sincs olyan "killer feature", amelyért érdemes lenne ilyen eszközökbe ruházni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról