Szerző: Gálffy Csaba

2015. szeptember 23. 13:43

Elkészült az Office 2016

Világszerte "általánosan elérhető" státuszba lépett a Microsoft Office 2016, vagyis az irodai programcsomag már megvásárolható, letölthető, használható. Az új kiadás fontos modernizációs mérföldkő, a fejlesztés fókuszában a kollaboráció és a kiegészítő online szolgáltatások álltak.

Roppant konzervatívan nyúlt az Office-csomag alapelemeihez a Microsoft, a 2016-os kiadással a legtöbb felhasználó nem kap látványos új képességeket. A felület alig változott, a "szentháromság" Word-Excel-PowerPoint pedig a szokásos frissítéseken túl (új sablonok és új grafikus elemek) minimális újdonságokat kapott. Fejlesztések pedig vannak, de azok az alkalmazásokon kívül mutatkoznak meg.

Ezt már 2007 óta ismerjük

Azt már az Office 2016 béta megjelenése óta tudjuk, hogy a felhasználói felület az Office 2013-hoz képest csupán minimális mértékben változik majd. A legszembetűnőbb, hogy az alkalmazások domináns alapszíne immár a menüsáv jelentős részére kiterjed, így vizuálisan segít megkülönböztetni a Wordöt az Outlooktól. Ha zavaróak az erős színek, akkor ez persze visszaállítható a korábban megszokott témára.

Menü-kereső - ezt sokat fogjuk használni.

Jó irányú fejlesztés az új keresőmező, amellyel a menüben lehet kulcsszavak alapján kutatni - ha tudjuk, hogy nagyjából mire vágyunk, de nem tudjuk, hogy az opció pontosan hol található, ez messze a legjobb módja a megtalálásnak. A mezőhöz saját billentyűkombináció is tartozik (Alt-Q), ezt követően azonnal gépelhetjük a kulcsszót. Ahogy a Start menüben való keresés is hatalmas segítség volt a power usereknek, várhatóan ez a kereső is roppant sikeres lesz a felhasználók körében. A keresést egy Bing-integráció is segíti, Smart Lookup néven az összes új Office alkalmazásból indítható gyors információgyűjtés - sajnos ez a funkció csak annyira okos, mint a Bing maga, az okostelefonos piaci jelentéseket összegző táblázatban a BlackBerry kulcsszóra bizony a szeder az első találat.

Sunburst - új diagram az Excelben

A felhasználók számára talán legfontosabb újdonság a továbbfejlesztett kollaboráció lehet. Tömören fogalmazva a megosztott és felhőben tárolt dokumentumok esetében elérhetővé vált a közös szerkesztés a Word, PowerPoint és OneNote dokumentumok esetében. A nézet végre valós idejű, tehát a kollégák által eszközölt változások leütésenként szinkronizálódnak - ahogy az a Google Docs-ból már ismerős lehet. Hasonló lehetőség a 2013-as Wordben is volt, ott azonban nem volt valós idejű szinkronizáció, a módosítások beküldése és a mások módosításainak lekérése manuálisan zajlott. Az új verzió egyetlen (jelentős) limitációja, hogy egy bekezdést csak egy felhasználó szerkeszthet.

A Word-Excel-PowerPoint hármas viszonylag apró fejlesztéseivel szemben az Outlook alapjait teljesen újraírta a Microsoft - és itt az újraírás egyáltalán nem túlzás. Az RPC-szabványú szinkronizálás helyébe MAPI-HTTP lép, a hálózati kapcsolat (végre!) a háttérben, a UI-ról leválasztott szálon zajlik, és például támogatja a kétfaktoros belépést is. Az email kliens az ígéretek szerint hatalmasat lép előre teljesítményben, a gépet felélesztve például azonnal leszinkronizálnak a postafiókok, de a keresés és a tárolóhely-kihasználás is rengeteget fejlődött.

Új kollaborációs eszköztár - közös szerkesztés és videohívás

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A szoftverek együttélése is jobb lett, a OneDrive immár integráltabb része az egyes alkalmazásoknak, a közös szerkesztésnek például feltétele is a felhős tárolás. Az Outlook-OneDrive (illetve SharePoint) integrációnak köszönhetően a levelezőkliens okosan felajánlja a csatolni kívánt dokumentumot megosztásra - ezzel elkerülhető az agybajig fajuló oda-vissza emailezés, verziózás, hosszúra nyúló fájlnevek, ehelyett egyetlen dokumentumot szerkeszthet tovább a küldő és a fogadó. Az Outlook felületéről ráadásul az is megadható, hogy olvasási vagy írás-olvasási jogot szeretnénk adni a címzettnek.

Vadonatúj alkalmazások/szolgáltatások

Míg az Access és a Publisher a UI-ráncfelvarráson túl semmilyen fejlesztést nem kapott, az Office-szal bemutatkoztak teljesen új alkalmazások is - igaz, ezek kizárólag Office 365 előfizetéssel vehetőek igénybe. Az Office Delve a csoporton belüli és a csoportok közötti kommunikációt/kooperációt képes kielemezni, így a vezetés azonnal látja, hogy hol van szükség a szervezeti struktúrák finomítására. Egy másik újdonság a Planner, ez most lépett nyilvános béta állapotba, nevének megfelelően pedig a tervezést segíti - feladatok oszthatóak ki, határidők jelölhetőek meg, felelősök nevezhetőek ki a felületén.

Planner - egyelőre bétában

A Sway már egy ideje elérhető béta állapotban, a böngészős dokumentum-platform a prezentáció-készítést ötvözi a szöveges dokumentumokkal, sokan ezt tartják a Word-PowerPoint páros középtávú utódjának. A Sway hatalmas ígérete, hogy végre leszámol az Office egyik legkeserűbb örökségével és teljesen szétválasztja a tartalmat és a formát - így egyetlen kattintással húzható rá új sablon a dokumentumra úgy, hogy az továbbra is tökéleteshez közel néz ki. A Sway az a dokumentum-formátum, amely már a 21. századot idézi és tényleg innovatív új irány az Office-csomagban.

Mennyibe kerül az új?

A szoftver megvásárolható a magyar Microsoft oldaláról, az egy éves Office 365 előfizetés ára maradt a korábbi szinten (az Otthoni verzió egy hónapra 3000, egy évre 30 000 forint bruttó), az "Egyszemélyes verzió" havi 2100, évi 21 000 forintért vásárolható meg. A különbség, hogy az Otthoni kiadás az gyakorlatilag családi csomag, amely öt felhasználóval osztható meg, az alkalmazásokhoz való hozzáférésen túl pedig 1 terabájtos OneDrive hozzáférés is jár minden felhasználónak.

A dobozos verziókat is a kínálatban tartotta a Microsoft, a cég tehát nem kényszeríti a felhasználókat mindenáron az előfizetős modellre. Az "Otthoni és diákverzió" listaára 45 ezer forint, ebből elérhető windowsos és OS X-en futó kiadás is, korlátozása, hogy a licenc alapján tilos a "kereskedelmi használat", vagyis munkavégzésre nem használható, a csomagból pedig kimaradt az Outlook levelező. Céges használathoz az "Office 2016 Otthoni és vállalati verzió" vagy az Office 2016 Professional szükséges, ennek ára bruttó 84 ezer illetve 160 ezer forint, ez már korlátozás nélkül használható munkára és tartalmazza az Outlookot is.

Kevéssé publikált, de fontos különbség az "dobozos" és az Office 365 előfizetéssel kapott szoftver között, hogy ez utóbbi a "ProPlus" kiadásnak felel meg - hívta fel a figyelmet az Ars Technica. A ProPlus egyedi jellemzője, hogy gyakorlatilag megörökli a Windows 10-zel bevezetett "as-a-service" paradigmát, vagyis folyamatosan fog jelentős frissítéseket kapni a Microsofttól, nem kell éveket várni a következő főverzióra. A frissítési politikát is az operációs rendszertől kölcsönözte az Office, tehát lesz Current Branch és Current Branch for Business - ezekről a Windows 10 kapcsán írtunk kimerítően. Ezzel szemben a nem-előfizetéses verzió csak biztonsági és hibajavítási frissítéseket fog kapni, érdemi új funkciók annak a kiadásnak nem járnak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról