Szerző: Gálffy Csaba

2015. augusztus 5. 13:45

Saját felhőt épít a General Electric is

Gyorsul a vállalkozások digitalizációja, a GE új felhős platformmal támadja a gyorsan növekvő piacot. Miért is van erre szükség?

Bejelentette saját felhős szolgáltatását a General Electric GE). A Predix Cloudot kifejezetten ipari felhasználáshoz, pontosabban ipari IoT rendszerek backendjeként pozicionálja a GE, feladata a különböző helyszínekre kiszórt IoT eszközök menedzsmentje, adatainak begyűjtése, rendszerezése és feldolgozása lesz.

A GE ígérete szerint a Predix Cloud rendkívül biztonságos infrastruktúrát nyújt a partnereknek. A nyilvános felhőkhöz hasonlóan ez is multi-tenant (több-bérlős), tehát ugyaz az adatközpont (sőt, adott esetben ugyanaz a szerver) több partner alkalmazását futtatja egyszerre - a GE kommünikéje szerint azonban "a felhős stack minden szintjén szoftveresen definiált "habarcs" áll a téglák közé. Ez ebben a formájában pontosan úgy hangzik, mintha a marketingosztály fogalmazta volna, a több-bérlős rendszereknél ez alapnak számít az Amazon vagy a Microsoft felhőjében is.

A Predix Cloud kimondottan ipari felhasználáshoz készült, ezt a cég komolyan is veszi, a szolgátatást nem is kínálja nyilvános felhő formájában. A feltöltött szerveroldali alkalmazásokat a GE alapos biztonsági ellenőrzésnek is aláveti (ez feltehetőleg sandbox-alapú vizsgálatot jelenthet), futtatni pedig csak olyan feladatot lehet, ami ezen a szűrőn átmegy.

A Predix Cloudot elsősorban az erősen szabályozott iparágak felé értékesítené a GE, a felhozott példák a repülés, az egészségügy, a szállítás, az energiaipar. Ezek jellemzően jóval magasabb biztonsági szintet igényelnek, mint a "normál" adatok, a GE ebben lát üzleti potenciált.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Az elérhető információk alapján a Predix Cloud több rétegen is igénybe vehető szolgáltatásként. Ha csak "puszta bérelt vas" (IaaS) kell, akkor azt is kínál a GE, de lépésenként orkesztrációs réteg, PaaS (services enablement layer) és SaaS is elérhető - utóbbi esetben a GE szállítja a teljes szoftverstacket, az ügyfél dolga egyszerűen bedrótozni az adatforrásokat a készen vett rendszerbe.

A futtatott, szolgáltatásként igénybe vehető szoftverek a GE Software saját Industrial Internetjének darabjai. Ezt két évvel ezelőtt mutatta be a vállalat, első körben az Amazon, az Accenture és a Pivotal partnerségével. A cég mára rakta össze saját adatközpontjait Industrial Internet alapokon, amelyekkel globális, skálázódó szolgáltatást tud nyújtani - globális, skálázódásra éhes gigavállalatoknak. A felhős rendszer 2016-ban indul hivatalosan.

Minek van?

Az informatikától eddig viszonylag messze lévő vállalatok is egyre mohóbban digitalizálják működésüket - hívta fel a figyelmünket korábban többek között a Fujitsu magyar CTO-ja, Réger József. A digitalizált vállalkozás nem azt jelenti, hogy a számlázás, vagy a logisztika írógépek helyett emailt használ, hanem hogy a cég elkezd például a gyártási folyamatból adatokat kinyerni, ezekből tanulságokat szűr le, majd visszaépíti azokat a folyamatokba. Ehhez szükség van egyrészt az adatgyűjtési pontok kiépítésére, az adatok begyűjtésére és feldolgozására - ez azonban a hagyományosan nem informatikai cégek számára nem kis problémát jelent.

Gondoljunk bele - egy tejet termelő mezőgazdasági cégnek a jövőben nem csak az irodai infrastruktúrára kell figyelnie, hanem adott esetben például a tehén bendőjében elhelyezett szenzorokkal illetve a termelési mutatókkal folyamatosan, akár egyes állatok szintjén figyeli a takarmány hatásfokát. Ezek az adatok felhasználóhatóak példáu a takarmánykeverék finomhangolására, vagy az állatonként eltérő keverék előállítására is, betegségek előrejelzésére -  a határ a csillagos ég. Ugyanez igaz az olajkitermeléstől a sugárhajtóművek életciklusának követéséig, azok a cégek, amelyek eddig az informatikát kiegészítőként használták, lassan rákényszerülnek arra, hogy azt a folyamataikba, rendszereikbe szervesen is beépítsék.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról