Szerző: Hlács Ferenc

2015. augusztus 04. 11:14:00

Erősebb "ne kövess" funkciót ígér az EFF

Transzparenssé és opcionálissá tenné a felhasználók követését az Electronic Frontier Foundation. A szervezet a megújult "Do Not Track" irányelvekkel venné rá a weboldalakat, hogy biztosítsanak lehetőséget a látogatók számára, hogy azok kivonják magukat a további adatgyűjtés alól. A kezdeményezés persze még mindig nem kötelező érvényű, az egyes oldalak tetszés szerint figyelmen kívül hagyhatják azt.

Frissíti a "Do Not Track" opcióhoz kapcsolódó irányelveket az Electronic Frontier Foundation (EFF). A szervezet a böngészőkiegészítőjéről ismert Disconnecttel, a Medium blogplatformmal, a Mixpanel analitikai céggel, az AdBlockkal és az anonim keresőmotorjáról ismert DuckDuckGoval együttműködve erősítené a böngészők "ne kövess" funkcióját. Utóbbi arra hivatott, hogy jelezze az egyes weboldalak felé, hogy a felhasználó nem kívánja azokkal megosztani további online jelenlétének részleteit, adatgyűjtés, illetve személyre szabott hirdetések megjelenítése céljából.

A megújult DNT policy kulcseleme, hogy az egyes weblapokat arra venné rá, hogy a felhasználóknak egyértelmű kilépési (opt-out) lehetőséget biztosítsanak az észrevétlenül zajló online adatgyűjtés, illetve böngészési előzményeik követése alól. Jelenleg ugyanis a felhasználók döntő többsége nem tud a vállalatok hasonló gyakorlatairól, illetve arról sem, hogy azokkal nem kell feltétlenül együttműködnie. Bár a frissült irányelvek ígéretesnek látszanak, a terület legnagyobb problémáját továbbra sem orvosolják: a szabvány követése az egyes weboldalak részéről továbbra is önkéntes alapon működik.

Python everywhere! Gyere Pythonozni a HWSW rendezvényeire! Megmutatjuk, hogy a Python nem csak a fejlesztők nyelve, hiszen egyszerűsége miatt bárhol és bárki használhatja.

A Do Not Track vagy röviden DNT, minden nagyobb platformon, többek között az asztali Firefox, Chrome és Safari böngészőkben, sőt iOS-en is bekapcsolható: az adott böngésző beállításaiban az opciót bepipálva, a szoftver egy fejlécet küld a meglátogatott weboldalaknak, amelyben jelzi, hogy a felhasználó nem akarja, hogy a hirdetők kövessék tevékenységét - a kérést azonban az oldal figyelmen kívül is hagyhatja, a puszta kérés semmilyen következménnyel nem jár.

A kezdeményezés Achilles-sarkát tehát továbbra sem sikerült kiiktatni: az egyes webhelyeket semmilyen törvény nem kötelezi a szabvány elfogadására, így a kapott headert akár figyelmen kívül is hagyhatják. Azon az oldalak üzemeltetőinek pedig, amelyek az elmúlt évek során, üzleti okokból semmibe vették az EFF útmutatását, valószínűleg a frissült irányelvek bevezetésével sem lesznek álmatlan éjszakáik, a felhasználók követése miatt.

Az EFF szerint az egyes vállalatokat motiválhatja az új szabvány elfogadására, hogy az elmúlt időszakban amiatt, hogy a hirdetőknek, illetve az adatvédelmet fókuszba helyező kezdeményezéseknek nem sikerült megfelelő kompromisszumra jutniuk, jócskán megugrottak a különböző hirdetésblokkoló szoftverek telepítései - ez pedig értelemszerűen jelentős kiesést jelent a reklámból élő médiumok és platformok számára. A szervezet úgy véli, ha a hirdetők a frissített irányelvek alapján, transzparensen tiszteletben tartanák a felhasználók magánszférához való jogait, az hosszú távon a a vállalatok javára is válna. Amíg azonban a DNT alkalmazása önkéntes, valószínűtlen, hogy a felhasználók szemmel tartásából leginkább profitáló oldalak bevezetnék azt.

a címlapról

Hirdetés

Python everywhere!

2020. február 23. 17:32

Gyere Pythonozni a HWSW rendezvényeire! Megmutatjuk, hogy a Python nem csak a fejlesztők nyelve, hiszen egyszerűsége miatt előszeretettel használják az üzemeltetők és DevOps szakemberek, tesztelők, illetve az adattudósok is, és elfut szinte bárhol, a mikrovezérlőktől egészen a böngészőkig.